Endetarmsplager etter fødsel...

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Er det noen der ute som har opplevd langvarige endetarmsplager etter fødsel? Jeg slet masse med forstoppelse i ca 2-3 mnd etter fødsel, og fikk en skikkelig rift i endetarmen.. Etter litt fikk jeg orden på sakene, men jeg syns jeg "revner" i endetarmen relativt ofte når jeg skal gjøre nr. 2.. Kvier meg skikkelig til å gå til legen med dette problemet, samtidig så begynner jeg å bli bekymret for at det er noe alvorlig galt.

Hos meg gikk det fort over etter fødselen, men var faktisk plaget med dette da jeg var lita. Er lurt å dra til legen for å sjekke det, det er ikke bra å få mye bakterier inn med blodet der du får kutt, så dette bør sjekkes opp så du ikke blir syk.

Høres ut som om du kan ha fått en hemoroide etter fødselen. Det er små utposninger på endetarmen, som oppstår i forbindelse med f.eks fødsel. Det er veldig vanlig, men gir slikt ubehag som du beskriver i h.i., blant annet at man føler at det er noe som åpner seg om man er hard i magen. Hos mange kan dette komme og gå flere mnd etter fødselen, og helt kvitt hemoroidene blir man nok dessverre ikke, med mindre man får behandling mot det.
Pass på å få i deg nok væske. På apoteket har de også div. man kan bruke, både for å forhindre hard avføring, og også kremer man kan smøre på for å få vekk hemoroidene. Noen av disse er reseptbelagte.
Så anbefaler å ta en prat med legen om det.

Ja.. det er nok noe i den duren.. Google nevner bare tykktarmskreft og slike skumle saker, så har fått bra med angst.. emoticon  Men får vel bite i det sure eplet og ringe legen... Grøsser bare ved tanken på å få en sjekk av endetarmen..

Tror ikke nødvendigvis legen kommer til å utføre en endetarmskontroll. De fleste tror deg når du sier at du har vondt, og beskriver hvordan smerten er.
Men du får trøste deg med at veldig mange får slike plager i ettertid. Selv om det er hysj hysj å snakke om det. Og er nok derfor de fleste kvier seg for å gå til legen med det.
Masse lykke til!

Ja.. jeg hadde det, sinnssykt vondt!! :S trodde jeg skulle dø rett og slett..
Gjorde aldri noe med det da, ble bare gradvis bedre.. Men slet voldsomt første halvåret!
Får lett rifter fortsatt om jeg blir hard i magen, så det prøver jeg på det sterkeste å unngå.. 
Litt redd for hvordan det skal bli etter denne fødselen siden det jo ikke er helt bra igjen fra forrige, men det går seg vel til på et vis... En av de tingene jeg tenkte å spørre jm om når den tid kommer! 
Kan jo alltids forhøre seg med lege om det er noe man kan gjøre med det.. :)

Vipsis skrev:
Ja.. jeg hadde det, sinnssykt vondt!! :S trodde jeg skulle dø rett og slett..
Gjorde aldri noe med det da, ble bare gradvis bedre.. Men slet voldsomt første halvåret!
Får lett rifter fortsatt om jeg blir hard i magen, så det prøver jeg på det sterkeste å unngå.. 
Litt redd for hvordan det skal bli etter denne fødselen siden det jo ikke er helt bra igjen fra forrige, men det går seg vel til på et vis... En av de tingene jeg tenkte å spørre jm om når den tid kommer! 
Kan jo alltids forhøre seg med lege om det er noe man kan gjøre med det.. :)

Ja, det er grusomt vondt.. Unner virkelig ingen det å ha rift i endetarmen... Selvom jeg ble veldig glad for å høre at jeg ikke er alene om det.. Gruer meg til neste graviditet og fødsel, for er redd for det samme som deg.. hvordan det blir i ettertid.. Men håper at det en dag blir helt borte for både deg og meg Skal liksom ikke mer enn en nesten hard mage til før det revner igjen og det kommer litt blod.. Uff.. Mye man skal slite med i hvert fall..

Back
Topp