Endetarmsfremfall/analprolaps og kommende fødsel

Guest
Hei.
Jeg er veldig nært termin, og nå angrer jeg veldig på at jeg ikke har nevnt dette for min lege eller jordmor.. Håper dere kan ta dere tid til å svare.

Jeg har siden forrige svangerskap på 4 år siden vært plaget med hemoroider. Men det siste året har det utviklet seg, og jeg kan ikke forstå annet enn at jeg nå har analprolaps. Det er mye som "henger" ut, eller som presses ut hver gang jeg er på do. Rundt hele åpningen. Kanskje opptil 2 cm. Uansett konsistens på avføring. Jeg plages med litt lekkasje også.. og føler jeg må vaske meg bak etter hvert dobesøk da det er vanskelig å tørke skikkelig. Helt forferdelig. Jeg har vel bare trodd det skulle gå over.

I det siste har det blitt verre. Kjenner at det presser seg veldig ut bare jeg setter meg på huk, eller tar i.
Og nå leser jeg på nettet at dette bør unngås. Alt som presser på der nede bør unngås.

Og nå skal jeg altså temmelig snart gjennom det som presser aller mest nede der! Og jeg har svak bekkenmuskulatur. Jeg vet ikke om det kan påvirke, men jeg er svak i knipingen selv om jeg har gjort øvelser daglig siden jeg var 16 uker på veg. Jeg har akkurat vært gjennom en bekkenbunnstest gjennom et prosjekt i svangerskapet, og da jeg skulle presse på en ballong i skjeden, var det på en måte bare baken jeg klarte å presse med (tror jeg), og da kjente jeg at det strammet og kom ut mere "tarmvegg".

Hva skal jeg gjøre?
Det ventes en baby på 4.5 kilo + om jeg går til termin..

Jeg ønsker så inderlig å føde normalt, siden forrige ble tatt med hastesnitt og jeg kanskje vil ha flere etter denne også. Men dersom det kan skade tarmen, eller gjøre det verre (også sosialt, siden jeg ikke tør å gå i lyse klær nå pga mulig lekkasje fra tarmen), håper jeg det er mulig med keisersnitt. Eller at jeg kan gjøre noe med problemet før jeg går i fødsel. 

Håper dere kan svare så snart som mulig.
 
Hei!

Jeg kan se at dette må være en kjempe utfordring for deg, og en unødvendig en.
Jeg hadde absolutt tatt dette opp med lege eller jordmor snarest, og bedt om å få en henvisning til fødestedet ditt , slik at de kan få vurdert om det beste for deg ville være et planlagt keisersnitt, eller en vaginal fødsel.
Skal du gå for en vaginal fødsel, bør der være avtalt en oppfølging etterpå, evt en operasjon for å hjelpe deg med dette.
I så ung alder, burde det være utelukket å gå med et slikt problem!

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp