Endelig

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
I dag fikk guttungen sin første fluortablett og det gjorde at vi endelig fikk pussa tenna uten å tvangspusse:D Det har vært et mareritt å pusse tenna hans og jeg har vært( og er) bekymra for om det er bra nok det vi har gjort, da han slår seg helt vrang og vi ikke kommer ordentlig til. Jeg har venta på denne dagen da jeg har vært rimelig sikker på at fluortablett har vært løsningen. Det var det på storebroren. Måtte tvangspusse han også, men etter han fikk fluortablett, har ikke tannpussen vært noe problem. Håper det fortsetter! Flere som sliter med tannpussen?
 
I dag fikk guttungen sin første fluortablett og det gjorde at vi endelig fikk pussa tenna uten å tvangspusse:D Det har vært et mareritt å pusse tenna hans og jeg har vært( og er) bekymra for om det er bra nok det vi har gjort, da han slår seg helt vrang og vi ikke kommer ordentlig til. Jeg har venta på denne dagen da jeg har vært rimelig sikker på at fluortablett har vært løsningen. Det var det på storebroren. Måtte tvangspusse han også, men etter han fikk fluortablett, har ikke tannpussen vært noe problem. Håper det fortsetter! Flere som sliter med tannpussen?
Her er tannpuss en kamp og ender alltid opp med at hun hyler som om vi gjør henne noe forferdelig vondt :bag: Når kan man begynne med fluortabletter?
 
Her er tannpuss en kamp og ender alltid opp med at hun hyler som om vi gjør henne noe forferdelig vondt :bag: Når kan man begynne med fluortabletter?
Står fra 3 år på boksen, men vi begynte i dag selv om det er 3 mnd til. Han tygger tabletten med en gang. Var så fornøyd:) Satt å nistirra på boksen mens vi pussa:p
 
I dag fikk guttungen sin første fluortablett og det gjorde at vi endelig fikk pussa tenna uten å tvangspusse:D Det har vært et mareritt å pusse tenna hans og jeg har vært( og er) bekymra for om det er bra nok det vi har gjort, da han slår seg helt vrang og vi ikke kommer ordentlig til. Jeg har venta på denne dagen da jeg har vært rimelig sikker på at fluortablett har vært løsningen. Det var det på storebroren. Måtte tvangspusse han også, men etter han fikk fluortablett, har ikke tannpussen vært noe problem. Håper det fortsetter! Flere som sliter med tannpussen?

Fantastisk utvikling :D
 
Her er tannpuss en kamp og ender alltid opp med at hun hyler som om vi gjør henne noe forferdelig vondt :bag: Når kan man begynne med fluortabletter?

Vi hadde problemer med pussing rundt 14 mnd. Vet ikke om dette kan funke, men jeg gjorde sånn at da nektingen startet så tok jeg tannbørsten hans mot munnen hans og stoppet rett før han viste motstand og sa "bra, så flink du er". Tok tannbørsten bort, og prøvde igjen, men ga ros rett før han begynte å vri seg unna igjen.
Siden han ikke likte tannpuss så godt, betydde det at jeg et par kvelder ikke fikk pusset så godt, men med masse ros for å ha tannbørste i nærheten av munnen, endret det seg ila en uke til at han synes det var greit å gape og bli pusset. Må fortsatt tulle litt, synge sanger osv, men trenger ikke tvangspusse. Har ikke trengt å gjøre det, men er det veldig ille en kveld kan man sette på en spennende filmsnutt på mobilen også. Min står på høy krakk foran vasken, så han underholder seg ved å speile seg selv :hilarious:
Kan hende jeg var heldig, og at dette ikke vil funke for noen andre, men ville bare dele likevel :)
 
Vi hadde samme erfaring her når vi begynte å gi flourtablett. På de vi har stod det fra 2 år, og det var det tannlegen anbefalte og (var inne pga fall). :)
 
På de fluortablettene som er 0,25 MG og som kjøpes på apotek så står det fra 6 mnd mener jeg. I dagligvare mener jeg de bare har 0,5mg.
 
Vi hadde problemer med pussing rundt 14 mnd. Vet ikke om dette kan funke, men jeg gjorde sånn at da nektingen startet så tok jeg tannbørsten hans mot munnen hans og stoppet rett før han viste motstand og sa "bra, så flink du er". Tok tannbørsten bort, og prøvde igjen, men ga ros rett før han begynte å vri seg unna igjen.
Siden han ikke likte tannpuss så godt, betydde det at jeg et par kvelder ikke fikk pusset så godt, men med masse ros for å ha tannbørste i nærheten av munnen, endret det seg ila en uke til at han synes det var greit å gape og bli pusset. Må fortsatt tulle litt, synge sanger osv, men trenger ikke tvangspusse. Har ikke trengt å gjøre det, men er det veldig ille en kveld kan man sette på en spennende filmsnutt på mobilen også. Min står på høy krakk foran vasken, så han underholder seg ved å speile seg selv :hilarious:
Kan hende jeg var heldig, og at dette ikke vil funke for noen andre, men ville bare dele likevel :)
Vi tester alt, å distrahere eller annet fungerte godt fra 6 måneder til hun var rundt 15 måneder, nå virker ingenting på denne lille hissigproppen:wacky: men jeg gir ikke opp, jeg må bare finne en lur måte å få hun til å ville pusse selv :ky
 
Vi hadde samme erfaring her når vi begynte å gi flourtablett. På de vi har stod det fra 2 år, og det var det tannlegen anbefalte og (var inne pga fall). :)
Samme her, vi begynte da M var rundt 2år. Tannpussen går betydelig bedre nå enn det gjorde, hjalp ikke med fluor som belønning med en gang:p
 
Vi hadde lenge rutine med tannpussesang. Fann sanger som handla om å pusse tennene på Spotify og varierte litt kven vi brukte på kvelden. Då var det mykje meir stas å pusse, og hk var meir tålmodig i situasjonen til å pusse lenge nok. Pussa så lenge sangen varte.
 
Vi hadde problemer med pussing rundt 14 mnd. Vet ikke om dette kan funke, men jeg gjorde sånn at da nektingen startet så tok jeg tannbørsten hans mot munnen hans og stoppet rett før han viste motstand og sa "bra, så flink du er". Tok tannbørsten bort, og prøvde igjen, men ga ros rett før han begynte å vri seg unna igjen.
Siden han ikke likte tannpuss så godt, betydde det at jeg et par kvelder ikke fikk pusset så godt, men med masse ros for å ha tannbørste i nærheten av munnen, endret det seg ila en uke til at han synes det var greit å gape og bli pusset. Må fortsatt tulle litt, synge sanger osv, men trenger ikke tvangspusse. Har ikke trengt å gjøre det, men er det veldig ille en kveld kan man sette på en spennende filmsnutt på mobilen også. Min står på høy krakk foran vasken, så han underholder seg ved å speile seg selv :hilarious:
Kan hende jeg var heldig, og at dette ikke vil funke for noen andre, men ville bare dele likevel :)

Må bare skrive, herregud så fascinerende og kult. Dette er jo akkurat slik man trener inn kloklipp på hund :p :D Man tar klosaksa til kloa, belønner, oioioi så flink du er. Man berører kloa med klosaksa... etc. Læringspsykologi med respekt for individet (positiv forsterkning er det vel :D ) fungerer på alle levende individer. Artig å høre om praksiseksempler!
 
Må bare skrive, herregud så fascinerende og kult. Dette er jo akkurat slik man trener inn kloklipp på hund :p :D Man tar klosaksa til kloa, belønner, oioioi så flink du er. Man berører kloa med klosaksa... etc. Læringspsykologi med respekt for individet (positiv forsterkning er det vel :D ) fungerer på alle levende individer. Artig å høre om praksiseksempler!

Så gøy å høre :D ❤️
Jeg snakker en del om oppdragelse med søsteren min som har to hunder og er lidenskapelig opptatt av hundeoppdragelse (hun har ikke barn enda) og det virker som at en god del av tankegangen fra det hun gjør med hundene kan overføres til å oppdra barn. (Kommer såklart an på hvordan man oppdrar hunden da, men hun er veldig imot streng disiplinering/straff/kjeft mot hundene.)
Ja, veldig gøy at det samme kan fungere på både dyr og mennesker :)
 
Vi hadde problemer med pussing rundt 14 mnd. Vet ikke om dette kan funke, men jeg gjorde sånn at da nektingen startet så tok jeg tannbørsten hans mot munnen hans og stoppet rett før han viste motstand og sa "bra, så flink du er". Tok tannbørsten bort, og prøvde igjen, men ga ros rett før han begynte å vri seg unna igjen.
Siden han ikke likte tannpuss så godt, betydde det at jeg et par kvelder ikke fikk pusset så godt, men med masse ros for å ha tannbørste i nærheten av munnen, endret det seg ila en uke til at han synes det var greit å gape og bli pusset. Må fortsatt tulle litt, synge sanger osv, men trenger ikke tvangspusse. Har ikke trengt å gjøre det, men er det veldig ille en kveld kan man sette på en spennende filmsnutt på mobilen også. Min står på høy krakk foran vasken, så han underholder seg ved å speile seg selv :hilarious:
Kan hende jeg var heldig, og at dette ikke vil funke for noen andre, men ville bare dele likevel :)
Det var det vi gjorde med astmamedisin. :p Nå sitter hu bare stille og puster godt!
 
Vi har vært ganske heldige her, det har gått veldig greit. Vi gjorde i grunnen som Veivalsa, og har nok også vært heldige med at det aldri ble de store protestene fra noen av ungene. Tålmodighet, skryt og å bygge det opp over tid tror jeg er nøkkelen når man plages. Så bra at dere endelig har fått det til, det er så mange barn som bare ikke liker tannpuss, og tenker det må være utrivelig når det blir slik hele tida . Bra jobba av dere! :)
 
Brukte Veivalsa sitt eksempel/tips og det fungerte godt en ukes tid. Tror vi har fått en skikkelig stabeist, ikke ulik sin mamma da altså:hilarious:

Synes det blir verre og verre med tannpussrn nå som enda flere tenner kommer frem og tannbørsten dermed må lenger inn i munnen. Veldig puppette er hun også.
 
Back
Topp