Endelig kan jeg si at jeg ELSKER dattern min <3

Inb

Flørter med forumet
Når man venter sitt første barn så er det jammen mye forventninger, du gjør jo faktisk ikke annet enn å planlegge, kjøpe inn alt man trenger, vente og håpe på at alt går bra med fødsel og at baby er frisk både i magen og når den kommer ut. Det kan jo skje noen under fødsel også selvom barnet har hatt det bra i magen i 9 mnd.

Jeg hadde ett ganske lett svangerskap, nesten ingen morgenkvalme i starten, noe man tror er automatisk med en gang man blir gravid. Fordi man hører at alle andre har det. Jeg var bare plaget med litt hodepine og litt bekenløsning de siste mnd, så jeg hadde jo ingen grunn til å klage. Vi hadde ikke planlagt å bli gravide men det skjedde og det lille frøet var hjertelig velkomment. Vi fortalte det til foreldrene våre rett før jul og de fikk den beste julegaven noensinne, de måtte bare vente til juli for å se,kjenne,lukte og kose med det lille nurket som var på vei.

Magen vokste og vi kjente den lille klumpen bli sterkere for hver dag og uke som gikk. Vi var på 3D ultralyd og fikk se hvordan lille jenta vår "så" ut og vi ble bare enda mer klar for å ta henne imot. Vi lurte på hvordan hun kom til å lukte ( alle babyer lukter jo så godt ) kom hun til å ha mine eller hans øyne og jeg håpet virkelig hun skulle få MIN nese ( noe hun har fått :p ) siden samboers er litt stor :p haha!

Det gikk fort mot sommeren og permen startet i knall fint vær.jeg passet på å kose meg skikkelig med venninner og god mat nesten hver dag, for ikke snakke om cafe besøk, når ble neste gang liksom? :p
Termindagen kom og gikk.... vi var på overtidkontroll 1 uke over termindato. Vi fikk først beskjed om at alt var bra så vi kunne nok dra hjem igjen, legen skulle bare snakke med oss først.
Helt ut av det blå kommer overlegen inn å sier : den babyen må ut, vi setter deg i gang, så bare kryp op i stolen her så skal vi sette inn en ballong på deg som skal modne livmorhalsen.
Vi ble helt satt ut! V ihadde venta SÅ mange mnd og nå skulle det plutselig skje?! vi så sikkert ut som vi hadde sett ett spøkelse. Den ballong fikk de jo heller ikke på plass og det var ganske så vondt når de prøvde å sette den inn.Jeg lå bare å gråt, hadde vondt og ble plutselig veldig redd.
De ville heller gi meg modningspiller så da ble det det :) De tok også en ultralyd, babyen hadde veldig lite plass,lite fostervann og morkaka hadde begynt å forkalke seg.
jaja tenkte jeg, nå er vi hvertfall igang! En skrekkblandet fryd over at vi snart fikk se henne, og at jeg grudde meg som bare det over hvilken smerte jeg nå skulle kjenne.Men trøstet meg med at de hadde jo både lystgass og epidural når det ble for ille. Dette var på formiddagen og riene startet ikke før 22 tiden på kvelden.
Det var finale i fotball VM ti lsamboers store glede og han rakk akkurat å se den ferdig før jeg fik ett helvete me smerter!

NOE så vondt..... hadde aldri opplevd maken til smerter! vi fikk fort fødestue og der ble lystgass min beste venn de neste timene. Jeg følte at jeg jobbet og jobbet,prøvde å la kroppen gjøre jobben men det gikk tregt. etter 5 timer hadde jeg bare 3 cm åpning. (!?) jeg husker jeg følte jeg ikke så enden i tunellen på dette tidspunktet. Men jeg gledet meg så innmari til å se henne komme t og bli lagt på brystet mitt. At jeg skulle være det første hun så når hun åpnet øynene for første gang. at det var meg hun skulle høre stemmen til,og det skulle være MEG som skulle holde trygt og godt rundt henne. Jeg gledet meg til de første timene med henne, da roen skal senke seg! DEN følelsensom alle snakker om etter de har født, den følelsen du får slik at du kjenner at alle smerter og hele fødselsforløpet er verdt det! sånn som vi hadde gledet oss til akkurat dette!
Det viste seg at det skulle bli noe helt annet enn dette..... overlegen kom inn og fortalte at nå ble det hastekeisersnitt, de hadde mistet kontakten med henne. (!?) Hva mener du tenkte jeg, mistete kontakten med hun? hva vil det si? det raste hundre trillioner tanker i hodet mitt. Levde hun, var hun i ferd med å dø?nei jeg måtte bare stole på de på sykehuset!
Alt gikk veldig veldig fort! Samboer fikk desverre ikke være med inn på operasjonsalen fordi legene var usikre på tilstanden hennes når hun skulle bli tatt ut. De ville sikkert skåne han for å se noe hvis det var noe i veien med vesla.
Jeg fikk spinalbedøvelse som gikk rett til helvete, bedøvelse krøp for langt opp i ryggen min og lammet HELE meg, jeg klarte knapt å prate og skjønte at her er det noe galt. Jeg hadde aldri vært på sykehuset før,aldri fått noe som helst form for en slik bedøvelse men dette var feil.det skulle da ikk ekjennes slik ut, skulle ikke den bedøvelsen stoppe rett under brystet tenkte jeg.
Jeg fikk panikk når jeg til slutt ikke kjente at jeg fikk puste,jeg følte ikke at jeg pustet og jeg fikk en følelse av at NÅ dør jeg.Jeg kommer aldri til å få se dattern min, samboer må oppdra henne alene! jeg trodde virkelig at jeg skulle dø. Heldigvis sjkønte ene legen at jeg fikk panikk og de la meg i narkose.... heldigvis....

Jeg våknet opp igjen noen timer etterpå, det tok 5 timer før jeg fikk se datteren min. Jeg husker nesten ikke det første møtet med henne, heller ikke de første dagene da jeg var så neddopa og sliten. Jeg var glad for at hun var frisk og at alt var bra med henne, og jeg var glad for at jeg selv levde også.Vi var heldgvis i veldig gode hender. Men etter noen dager så begynte følelsene om at jeg hadde feilet å komme.jeg hadde ikke klart det.jeg trodde jeg skulle dø. jeg gikk glipp av ALT jeg hadde sett fram til og det tok mange timer før jeg fikk henne i armene mine!
En ting er sikkert, man vet ALDRI med en fødsel, det er umulig å forberede seg på da det kan skje så mye underveis. Hvertfall i mitt tilfelle. Jeg hadde hatt mitt livs beste og verste natt på en og samme tid.

Etter vi kom hjem var jeg så deprimert.Jeg var så sliten,hadde SÅ jævlig vondt etter operasjonen,hadde vonde pupper,og kunne sikkert sovet i 2 uker om jeg hadde mulighet.livet ble snudd på hodet og jeg kjente ikke ett snev av lykke.jeg satt stort sett å gråt enten fordi jeg hadde vondt eller fordi jeg ikke følte NOE tilknytning til min egen datter.hun var jo så pen,så kjønn og så uskyldig men jeg følte ingenting når jeg så på henne.Jeg ammet henne og etter det ga jeg henne til samboer.Heldigvis har jeg tydeligvis verdens beste kjæreste og pappa til min datter. Jeg trodde man skulle bli overlykkelig når man ble foreldre for første gang men nei, der satt jeg å gråt og var helt tom. Jeg ble enda mer lei meg når jeg tenkte over at jeg ikke følte NOE når så på datteren min. Hun kunne nesten vært hvem som helst andre sin. Det var nesten så jeg satt å venta på å foreldrene skulle komme å hente henne, for hun var ikke min.
 
Etter 2 uker fikk jeg brystbetennelse.Starten på ett helvete i nesten 2 mnd. EN betennelse som ikke ga seg og som utviklet seg til en verkebyll inni puppen som var så vanvittig vond at det var det eneste jeg klarte å tenke på. dagene bestod av pumpe,amme,massere,ikke fryse,smertestillende og sove. tilslutt måtte jeg til sykehuset og tømme puppen for verk.Det var ENDA verre enn rier.jeg fikk bedøvelse men den hjalp ikke en dritt og jeg følte vell egentlig at de tok ett overgrep på meg.Jeg var helt utmatta når de var ferdig men samtidig var jeg så letta over at de var ferdig og jeg fikk letta på trykket på en pupp som var så hard og stor og vond. Endelig kunne jeg bøye meg igjen uten at puppen holdt på å sprenge. Men etter de hadde tømt den gikk det heldigvis over etter noen uker men melkeproduksjonen var ikke som før så vi begynte med mer flaske. Pga brystbettenelsen så fik jeg ett veldig dårlig forhold til amming, jeg syns det slettes ikke var noe hyggelig.Det var vondt og jeg var livredd for at det skulle skje på andre puppen også,konstant gikk jeg rundt å kjente etter nye harde klumper. men fikk heldigvis ingen betennelse i noen av puppene igjen.

Folk spurte meg hvordan det gikk, jeg hadde mest lyst til å spørre om noen kunne kidnappe meg så jeg kunne få en pause.jeg var SÅ utslitt etter 3 mnd med vondt i kroppen.Eneste jeg ville var at jentungen skulle sove slik at jeg kunne sove også, men vi fikk ingen sove-baby ( som noen kaller det ) og etter hun var 6 uker gadd hun ikke sove noe mer enn jeg gjorde, sånn ca 7-9 timer i døgnet.

De første 6 ukene kunne jeg heller ikke gå tur alene pga keisersnittet, så jeg var avhengig av å ha noen med meg som kunne dytte vogna oppover eller holde den igjen når man gikk nedover.Dette var også ganske slitsomt, jeg hadde jo ikke tid alene lenger. ikke EN time en gang. Jeg følte at dette var en veldig dårlig avgjørelse, det å få barn mener jeg, det var jo så fryktelig slitsomt. HVorfor fikk jeg alt dette trøbbelet? nå skulle jeg jo være p åmitt lykeligste tid i livet. jeg hadde fått barn.... noe jeg hadde hatt lyst på hvertfall de siste 10 årene. jeg hadde fått han jeg ville ha, og vi hadde nå fått barn, men jeg var så lei meg,tom og trist og sliten.

Jeg knakk sammen hos helsesøstra på hver kontroll. jeg hadde det helt jævlig! men jeg ville jo ikke klage, man skal jo ikke klage, jeg hadde jo valgt å få barn selv, dette var min egen skyld.Mange spørsmål raste rundt i hodet mitt, hva om vi hadde gått på fødselskurs,hadde fødselen gått vanlig da?hvis jeg hadde trent hele svangerskapet,hadde det gått bedre da?hadde jeg bare ammet på riktig måte så hadde jeg sikert ikke fått brystbetennelse!? Jeg var opptatt av alt annet enn babyen min. Så klart var hun søt og jeg syns det var kos når hun sov på brystet mitt. men jeg HATA å være fengslet, for det følte jeg... at jeg var satt i fengsel og kunne ikke gå ut av døra alene en gang, hun var avhengig av meg og puppene mine. hvis jeg var borte i mer enn 1 time så skrek hun så høyt! hun var avhengig av meg, jeg følte at jeg måtte være hjemme til enhver tid og jeg klikka helt når samboer skulle ut, f.eks på trening! det var urettferdig.... hvorfor skulle han få lov til å leve sitt liv som han ville,hva hadde endret seg for han?jeg hadde så mange fæle tanker og var til tider sint og sjalu på han og var livredd hver gang han skulle dra noe sted for at jeg ikke skulle klare meg alene.tenk om jeg gjorde noe feil,eller tenk om hun begynte å gråte og jeg ikke var bra nok. Jeg var veldig redd for å ikke være bra nok. Jeg var også livredd hver gang jeg skulle ut av huset med henne alene, tenk hvis hun bli sulten og begynner å hyle og jeg ikke får gjort noe med det? jeg begynte å gråte selv noen ganger når hun gråt fordi jeg var så utrolig trøtt og sliten, jeg ville bare sove, jeg ville kunne gå å legge meg når jeg VILLE, ikke når det passet seg med tanke på når vesla hadde fått mat osv. Det endte ofte med at jeg ammet henne og ga henne til samboer og gikk å la meg for kvelden.

Helsesøstra tok tak og sendte meg videre til familieteamet der jeg får hjelp av ei fantastisk dame.Uten henne så hadde nok ikke jeg vært en særlig god mamma på dette tidspunktet. Jeg har måtte jobbet MYE med meg selv de siste 6 mnd. Jeg har lett etter morsfølelsen og den uendelige følelsen man har for barne sitt i seks mnd.
Jeg føler jeg har gått glipp av den første tiden hennes,de første mnd,jeg føler at jeg ikke har vært en god nok mamma i starten pga alle andre utfordringer som kom samtidig med det å bli foreldre.Jeg har dårlig samvittighet fordi jeg ikke har hatt de såkalte rette tankene om barnet mitt og jeg føler det utrolig utrettferdig at jeg ikke fikk være der de første timene i livet hennes.
Men det er faktisk greit å ikke være overlykkelig etter man får barn, det er så utrolig mange andre utfordringer som kan komme sammen med at man får barn. Jeg har vell kanskje bare hatt maks uflaks. Men selvom jeg føler at jeg har gått glipp av masse så vet jeg jo at jeg har så utrolig mye å se fram til, mange mange år skal jeg være tilstedet for henne hver gang hun trenger meg.Jeg hadde ingen perfekt fødsel,jeg hadde ingen perfekt barseltid og jeg har vært langt ifra en perfekt mamma den første tiden, men nå etter 5 mnd har den gode morsfølelsen skutt i været! jeg gleder meg til å våkne opp med henne hver dag,jeg er så vanvittig glad i henne,hun betyr nå alt for meg og jeg kan med hånda på hjerte si at nå ELSKER jeg datteren min! det tok meg kanskje 5 mnd men jeg skal bruke resten av livet mitt på å fortelle henne hvor høyt jeg elsker henne,for det gjør jeg virkelig nå.

Jeg føler at den uforutsigbare fødselen,og brystbetennelsen ødela for meg, jeg hadde mer enn nok med å tenke på meg selv,bli frisk,hvile nok osv. Jeg hadde nok også en mild fødselsdepresjon når jeg ser tilbake på det men jeg har jobbet masse med meg selv og det går bedre for hver dag. Jeg er også evig takknemlig for at jeg har samboern min,vet ikke hva jeg hadde gjort oppi dette om jeg hadde vært alene. Jeg vet også med meg selv at jeg vil jo ha ett barn til, men det blir ikke før om noen år, alt som har skjedd må fordøyes da jeg merker at jeg grøsser når jeg ser gravide nå, jeg syns nesten synd på dem selvom jeg vet at mest sansynlig så får de en bedre fødsel enn meg. Jeg trenger tid for å bli klar igjen,hvis jeg noen gang blir det.

Men endelig kan jeg si at jeg elsker datteren min! HVER dag sier jeg det,om ikke høyt så sier jeg det til henne hver kveld når jeg legger henne. Hun er virkelig noe for seg selv og jeg elsker hver lille millimeter av den søte kroppen hennes fra topp til tå,og fra ytterst til innerst i hjerte hennes <3
 
Høres ut som en tung periode. Så flink du er som skaffet deg støtte. Godt at du er på vei til å bli bra :)
 
Ja det har slettes ikke vært lett, så langt der ifra. Men var veldig godt å få skrevet det ned nå og få lettet hjerte og hodet med alle tankene. En del av prosessen på å bli den beste utgaven av en mamma jeg vil være :)
 
Tårene kom på slutten der. Ble rørt <3 godt du har funnet morsfølelsen <3 har man den kan man takle alt :D (nesten :p)
 
Ja den morsfølelsen er virkelig noe spesielt. men FOR en følelse når man først finner den! <3
 
Så flott at du fikk hjelp, og har kommet så langt. Håper du klarer å tenke at du har hatt maks uflaks i flere ledd, sjansen for at det skal skje igjen er knøttliten. Hvis du blir gravid igjen krysser jeg fingrene for at du får oppleve en fødsel og barselstid slik det "skal" være. :)
 
"kan ikke jeg få gjøre det på min måte?" sa samboern i dag når han skulle legge snuppa vår.

Jeg spurte samboer om han kunne gi frøkna ei flaske og legge henne, ja det ville han, Mens han er på vei inn på soverommet så sier jeg "legg henne over i hennes seng etter hun har sovnet"
"hvordan skal jeg få til det da, skal jeg liksom stå bøyd over å mate henne ned i senga da eller?"
"du kan da bare sitte på sengekanten og legge henne i senga etterpå så jeg slipper å flytte henne og vekke henne når jeg skal legge meg"
"kan ikke jeg få gjøre det på MIN måte?!" svarer han........

Da jeg går inn på stua for å sette meg ned i sofaen så tenker jeg, selvføgelig må han få gjøre det på sin måte. Jeg lovte meg selv før vi ble foreldre at jeg aldri skulle kjefte på han,irettesette han eller fortelle han hvordan han skulle gjøre noe, min måte å gjøre noe på er ikke perfekt eller den riktige måten. Noen ganger tar jeg meg selv i å rette på han eller veilede han slik at han gjør det på "rett" måte.

Jeg må virkelig slutte med det og det viktigste er jo at hun får mat,tørr bleie og rene klær og ikke hvordan det blir gjort. For jeg kunne virkelig ikke bedt om en bedre pappa for henne.

Det bare irriterer meg veldig noen ganger at det er jeg som må ta ansvaret med å gi mat,vaske klær eller sjekke om vi har nok bleier. Selvom han også gir mat,skifter bleier,tar på henne rene klær og får henne til å sove når hun trenger det, vi bare gjør ting på hver vår måte og jeg er nok ikke flink til å virkelig se alt han faktisk gjør.Men vi er jo forskjellige.... menn er fra mars og kvinner fra venus, var det ikke slik? :p Og det er jo helt greit at vi er forskjellige, man må bare lære å leve sammen på en ny måte etter man får barn tror jeg.

Men for ett herlig syn det er når jeg går inn på rommet å sjekker etter om det går bra og finner de sovende inntil hverandre. Da kjenner jeg virkelig en kjærlighet man bare må oppleve og føle på selv, en takknemlighet så stor at ord ikke kan beskrive den og jeg tar meg selv i å smile og all irritasjon forsvinner og blir erstattet av en endeløs kjærlighet! <3
 
Back
Topp