Endelig hjemme !

Linn og Sebastian

Forelsket i forumet
Da var jeg og Sebastian endelig hjemme etter sykehusbesøket vårt.

Jeg ringte jo legen etter at jeg lurte på om dere ville gjort det, og hun sa at det var ikke noe de kunne gjøre og at han sikkert bare var litt snufsete.
Jeg slo meg sånn høvelig til ro med det da, men så ble han verre på lørdag.
Vi ringte legevakta og de sa det samme som fastlegen.
Når han ble enda dårligere på søndagen, så satte sambo ned foten og sa klart ifra til legevakta at det kunne jo umulig ha vært bare en liten forkjølelse.
Vi fikk time med en gang, og de lyttet til han og tok masse blodprøver - og sendte oss til barneavd. på sykehuset.
Og der var det enda mere blodprøver, lytting, temp, titting i munnen og i ørene og så fikk han en sånn lang pinneting opp i nesa.
Da hadde mammahjertet det vondt da! [:(]
Han har aldri grått så mye før stakkars.
Det var varmt der, han var trøtt, hadde vondt, fikk ikke puste og hadde ikke spist hele dagen!

På mandag fikk vi beskjed om at han hadde RS og at han heldigvis var på bedringens vei.
Idag fikk vi lov til å dra hjem på perm, men vi må tilbake klokken 18.00 og klokken 10.00 i morgentidlig.

Har fått så mye skryt av at han har vært glad hele tiden, og smilt og ledd til alle legene! [:D]

Hva er rs egentlig?

masse god bedring til dere!
skjønner at det kan lønne seg og stole på en sjøl når det gjelder leger...

http://mammanett.no/barn/rs-virus

Der står det litt om hva det er.
Ja, godt å vite at man har rett :)

Litt om RS-virusinfeksjon:

Infeksjon med respiratorisk syncytialt virus (RS-virus) er en hyppig årsak til nedre luftveisinfeksjoner (bronkiolitt og pneumoni) hos spedbarn og små barn. Viruset tilhører gruppen paramyxovirus. Viruset deles i to grupper (A og B), men det er usikkert om dette har noen klinisk betydning.

Smittemåte og smitteførende periode
Direkte kontakt med infeksiøst materiale (snørr) og nærdråpesmitte, ofte fra eldre søsken. Smitteførende opptil 2 uker etter symptomdebut. Reinfeksjoner er vanlig.

Inkubasjonstid
3-6 dager.

Symptomer og forløp
Symptomer på øvre luftveisinfeksjoner (hoste, feber) senere rask respirasjon, forlenget hvesende ekspirium, slapphet og utmattelse og problemer med å hoste opp slim. Vanskelig å skille fra astmaanfall. Ørebetennelser forekommer hos ca 20%. Lang rekonvalesens med hoste og slapphet. Barn med underliggende sykdom har økt fare for alvorlig infeksjon.

Behandling
Ingen spesifikk behandling, kun symptomatisk. Ved obstruksjon evt. inhalasjonsbehandling med forstøverapparat.

Forebyggende tiltak
God håndhygiene er det viktigste infeksjonsforebyggende tiltak mot RSV-infeksjon i hjemmet og i sykehus. Barn som man ønsker å beskytte ekstra godt mot RSV-infeksjon, bør i størst mulig grad være atskilt fra andre mulig smitteførende personer. I tillegg er passiv røyking meget uheldig og må unngås. På sykehus er smittefrakk, barrieresykepleie og at smittede legges atskilt fra usmittede viktige tiltak mot smittespredning.

hmmm....... Emil og jeg var syke i påsken og han har hoste enda... vært hos legen to ganger....

sier han bare må hoste seg ferdig....

kan det være rs tro...
står jo at det ikke er noe behandling...

Sebastian fikk noe oksygen med saltvann og noe med adrenalin i. Og da sluttet hosten for en periode ;>

ORIGINAL: Liiiinn

Sebastian fikk noe oksygen med saltvann og noe med adrenalin i. Og da sluttet hosten for en periode ;>

hm... men han er ikke syk lenger, har bare hosten.... samme har jeg....

Back
Topp