Hageblomsten

Forelsket i forumet
Jeg er så glad for tiden, og ønsker å dele det med andre mødre i samme situasjon :)

Etter fødselen gikk jeg inn i en depresjon, og innså ikke at jeg trengte hjelp før etter to måneder (blant annet påpekte andre her inne at jeg burde oppsøke hjelp). Da gikk jeg til terapi i ca. 8 uker, etterfulgt av et tiltak fra kommunen for mødre som har hatt en tung start, som jeg fremdeles går til.
Depresjonen var forårsaket av at jeg strebet etter å være den perfekte mammaen for barnet mitt, i tillegg til at jeg ikke følte noe for verken barnet mitt eller mannen min den første tiden. Ammingen gikk veldig dårlig de første månedene, og jeg måtte pumpe og gi på flaske døgnet rundt + 2-3 måltider med mme fra hun var tre uker. Det var et stort nederlag, for mm var jo tross alt det aller beste for barnet mitt. Ved rundt 11 uker prøvde jeg å legge henne til brystet igjen, og hun klarte å ta tak! Fra 12 uker fullammet vi endelig.

Hver eneste måned dette året har det skjedd noe trist. Det har vært dødsfall, familiemedlemmer med alvorlige sykdommer, store utgifter i huset, lovbrudd fra arbeidsgiver m.m. Dette har gjort det tøft å være mamma og jeg har slitt med å håndtere hverdagen. Hver eneste dag ventet jeg på at mannen min skulle komme hjem fra jobb, slik at jeg kunne lempe vesla i fanget hans og gå å legge meg. Tiden jeg var alene med henne, var et eneste ork og strev. Alt fra å bytte bleier til mating var et tiltak som krevde mye energi. Og jeg følte meg så skyldig, for vi hadde jo ønsket oss et barn så lenge. Likevel følte jeg ingen glede når hun endelig var her.

Nå i påsken innså jeg at jeg er ubegripelig glad i jenta mi <3 Hun har blitt så stor, så flink og så utrolig vakker! Jeg ville bare holde henne, kjenne på den myke huden og kysse på henne. Snart er hun ikke lenger en baby, og jeg vil bevare den siste babytiden før det er for sent, ettersom jeg har gått glipp av så mye. Hun fortjener all kjærlighet i verden, og det skal jeg gi henne resten av livet <3

Det var utrolig rart at denne følelsen kom så plutselig, men det var så innmari godt! Den vonde og triste depresjonen vil gå over til slutt, selv om man føler seg helt fortapt og alene. Jeg har innsett at livet med barn er en utrolig reise, på godt og vondt, og jeg gleder meg til alt vi vil oppleve fremover <3
 
Så godt å lese at du ser lysere på det. Du er en god mor :)
 
Takk for at du delte din historie med oss. Godt å høre at det går bedre nå og at det vonde endelig har sluppet tak. Nyt livet godt sammen videre! :)
 
Så herlig lesing og gled deg over det du får oppleve av gleder enn å vær lei deg over tiden du var deprimert;)
 
Godt å høre at du endelig ser noen lyspunkter. Jeg har vært gjennom en fødselsdepresjon selv og vet hvor tungt det er, det du skriver er veldig gjenkjennelig. Som du sier så tar det tid, og du har gjort og gjør en knalljobb som mamma! Husk at mamming er viktigere enn amming :)
 
Det er sykt godt å kjenne morskjærligheten strømme, når det tidligere har skrantet. Var gjennom det samme med storesøster, fødselsdepresjon og tilknytningsproblemer. Føler enda at jeg elsker henne bare mer og mer, og det er som om kranen er åpnet, så lillebror kom heldigvis nesten rett inn i det, og det er kjempegodt. Man blir ensten litt rusa av å bare kose og lukte på ungene sine :)
 
Godt å høre at det ble bedre. Opplevde det samme selv med min eldste. Følte meg helt forferdelig. Etter de to første ukene far var hjemme så måtte han komme hjem fra jobb flere ganger. Jeg orket det rett og slett ikke. Men plutselig en dag etter at hu sovnet i mine armer etter ei flaske med mme så kom alle følelsene bare kastet over meg. Hu ble min fantastiske nydelige lille jente. Hu er snart 4 år og merker jeg enda prøver å gjøre opp for den tiden. Hu er virkelig mitt lille gull. Har fått ett barn til og slapp heldigvis det samme der. Han elsker jeg fra første gang jeg så han. Så det blir bedre og ikke sikkert man reagere sånn med neste barn.
 
Sterkt tråd! Så flott å høre at det går mye bedre for deg nå. Tøft at deg å "stå frem" med historien din :Heartred:Heartred
 
Tusen hjertelig takk for at du deler din historie. Jeg gikk igjennom det samme med vår førstefødte. Det var grusomt, rett og slett. Pga det og tøff fødsel turte jeg ikk få nr to og tre fr mange år senere. (Med dem unnslapp jeg depresjon)
Er utrolig viktig å sette ord på og være åpen om slike problemer som tross alt er mer vanlig enn mange tror. Men så er det jo heldigvis slik at dette går over å morskjærligheten i all sin kraft kommer tilslutt.
Du er et sterkt, fantastisk menneske og en god mor <3
 
Så fint av deg å dele [emoji2] Veldig bra at du har det bedre [emoji4]
 
Godt å høre at det ble bedre. Opplevde det samme selv med min eldste. Følte meg helt forferdelig. Etter de to første ukene far var hjemme så måtte han komme hjem fra jobb flere ganger. Jeg orket det rett og slett ikke. Men plutselig en dag etter at hu sovnet i mine armer etter ei flaske med mme så kom alle følelsene bare kastet over meg. Hu ble min fantastiske nydelige lille jente. Hu er snart 4 år og merker jeg enda prøver å gjøre opp for den tiden. Hu er virkelig mitt lille gull. Har fått ett barn til og slapp heldigvis det samme der. Han elsker jeg fra første gang jeg så han. Så det blir bedre og ikke sikkert man reagere sånn med neste barn.
Her tok mannen over min permisjon hele januar, mens jeg var sykemeldt.
Tror følelsene gradvis har bygget seg opp, men det var i påsken at jeg faktisk innså hvor intenst glad jeg er i henne. Endelig kjente jeg den følelsen jeg hadde lest så mye om :)

Foreløpig har mannen og jeg bestemt oss for å ikke få en til. Kjenner jeg ville taklet en nyfødt mye bedre nå som jeg vet hva som kan skje og hva det faktisk vil si å være foreldre. Likevel vet jeg ikke hva det vil si å ha et barn i småbarnsalderen. Jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer å gi all den oppmerksomheten og nærheten et spedbarn trenger og samtidig ha ei lita som løper rundt og hele tiden må følges med på.
 
Tusen hjertelig takk for at du deler din historie. Jeg gikk igjennom det samme med vår førstefødte. Det var grusomt, rett og slett. Pga det og tøff fødsel turte jeg ikk få nr to og tre fr mange år senere. (Med dem unnslapp jeg depresjon)
Er utrolig viktig å sette ord på og være åpen om slike problemer som tross alt er mer vanlig enn mange tror. Men så er det jo heldigvis slik at dette går over å morskjærligheten i all sin kraft kommer tilslutt.
Du er et sterkt, fantastisk menneske og en god mor <3
Tusen hjertelig takk :Heartred Her er også tanken om et nytt barn lagt helt på is. Prevensjonen min går ut om tre år, så venter nok til da med å eventuelt vurdere en til
 
Her tok mannen over min permisjon hele januar, mens jeg var sykemeldt.
Tror følelsene gradvis har bygget seg opp, men det var i påsken at jeg faktisk innså hvor intenst glad jeg er i henne. Endelig kjente jeg den følelsen jeg hadde lest så mye om :)

Foreløpig har mannen og jeg bestemt oss for å ikke få en til. Kjenner jeg ville taklet en nyfødt mye bedre nå som jeg vet hva som kan skje og hva det faktisk vil si å være foreldre. Likevel vet jeg ikke hva det vil si å ha et barn i småbarnsalderen. Jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer å gi all den oppmerksomheten og nærheten et spedbarn trenger og samtidig ha ei lita som løper rundt og hele tiden må følges med på.
Skjønner det. Er 2.5 år mellom mine. Men eldste har altid hørt etter og sjenerelt vært flink. Så da var det ikke noe problem med å få en baby til. Nå er yngste 15 mnd. Kan vel si at man har en ganske aktiv hverdag.
 
Så flott at du deler, og har du har fått morsfølelsen igjen [emoji173]️
Kjenner meg helt og fullt igjen da jeg hadde fødselsdepresjon med eldste. Tok 9 mnd å bli frisk og det var fantastisk [emoji173]️
 
Back
Topp