Endelig besøksdag på skolen. **OPPDATERT**

Godhjerta

Glad i forumet
Endelig ja, skal min sønn på besøksdag på skolen og gleder seg veldig.

Der skal de bli kjent med hverandre og klasserommet sitt.
* Samling
* Fadderbesøk
* Oppgave i "Min første skolebok"
* Sang og lek
Og vi skal ha med matpakke og drikke.
* Kort foreldremøte.

Så mitt spørsmål er:
Er det vanlig(st) at barna har med ryggsekk på besøksdagen? 
Er vel ikke alle som har kjøpt ryggsekk og sånt enda?

Vi har kjøpt ny ryggsekk, men venter fremdeles på drikkeflasken og matboksen som skulle følge med. Butikken skal ringe oss når det kommer inn i butikken, for ryggsekken var så ny da vi kjøpte den, at de hadde ikke fått tilbehøret enda. 

Og jeg er så gammel, så jeg lurer på hva man sier; Ryggsekk eller ransel?

Oppdatering:
Nå har han vært på førskole-/besøksdagen.
Og han fikk oransje ryggsekk, med beskjed om at alle 1.klassingene skal benytte seg av den på skolen - pga trafikksikkerheten.
Men det var ingen tvang, men ønsket - med mindre foreldre følger til/fra skolen.

Dette var jo ganske upopulært for vår sønn da, som hadde gledet seg til å bruke den kule ryggsekken sin.
Men han godtok det, fordi alle de andre ungene skulle bruke sin også.  Så får vi heller bytte på litt innimellom da.
Ellers gikk dagen kjempefint og det var stor stas for både liten og for stor. :-D

På skolen vår hadde de ikke matpause, i alle fall ikke da de to eldste var der, jeg var ikke med da jentungen hadde sånn dag. 

Må legge til at det er 2 besøksdager.
Den første, er på 2,5 time, og kalles "Førskoledag".
Neste besøksdag, er på 1,5 time og kalles bare "besøksdag"

På denne "besøksdagen", blir det følgende; 
* Fadderklassen underholder
* Lek ute og inne
* Kos med saft og boller

Da skal vi naturligvis ikke har med ryggsekk. 

Sønnen min har fått ryggsekk og gymsekk, og brukte den gymsekken på førskoledagen : )

Ryggsekk og randsel er begge greie å si i år 2012 :D

Jeg trodde alle førsteklassinger fikk sekk fra skolen? Knall orange, grønne eller blå? (eller noe sånt)
Jenta mi skal også på besøksdag til uken, men har ikke tenkt å ta med en spesiell sekk..
Kun en  bhg sekk med mat og drikke oppi....

smash skrev:
Jeg trodde alle førsteklassinger fikk sekk fra skolen? Knall orange, grønne eller blå? (eller noe sånt)
Jenta mi skal også på besøksdag til uken, men har ikke tenkt å ta med en spesiell sekk..

Har ikke hørt noe om det, men har sittet og googlet litt på bilder av skolen, og kommet over flere bilder fra andre skoler hvor de får utlevert slike oransje sekker.
Burde ikke skolen informert om det? Eller er det vi som er teite, som ikke ventet til besøksdagen?
Fikk forøvrig ingen info om besøksdager heller fra denne skolen, før nå nylig - bare et par uker før selve besøksdagen/førskoledagen.

Lenge siden jeg gikk på skolen, og da var det ingen besøksdag eller utlevering av ryggsekk til førsteklassingene. Så dette var nytt for meg.

Godhjerta skrev:

smash skrev:

Har ikke hørt noe om det, men har sittet og googlet litt på bilder av skolen, og kommet over flere bilder fra andre skoler hvor de får utlevert slike oransje sekker.
Burde ikke skolen informert om det? Eller er det vi som er teite, som ikke ventet til besøksdagen?
Fikk forøvrig ingen info om besøksdager heller fra denne skolen, før nå nylig - bare et par uker før selve besøksdagen/førskoledagen.

Lenge siden jeg gikk på skolen, og da var det ingen besøksdag eller utlevering av ryggsekk til førsteklassingene. Så dette var nytt for meg.

Vet ikke når de får utlevert sekkene..
I brevet vi fikk, så står det at 5 årigene skal komme uten barnehagen, og at foreldrene må følge barnet. De skal være sammen med fadderene fra 9-12, og de skal vises rundt, og spise.
Så er dagen på skolen over.
På kvelden er det foreldremøte på skolen.

Stod ikke noe om utlevering av sekker eller noe..

smash skrev:

Godhjerta skrev:

smash skrev:

I brevet vi fikk, så står det at 5 årigene skal komme uten barnehagen, og at foreldrene må følge barnet. De skal være sammen med fadderene fra 9-12, og de skal vises rundt, og spise.

Omtrent det samme som her det da. Men vi skal ha foreldremøtet på selve besøksdagen, mens ungene leker eller noe. Vet ikke helt.

Her var de på besøksdag forrige uke med barnehagen... Da hadde de ikke sekk med seg.. (Eller T hadde med til barnehagen da.. om han tok den med til skolen vet jeg ikke, men han hadde planer om det.. :))
Neste uke skal vi på besøksdag igjen - foreldre og barn. Da står det i skrivet fra skolen at de skal ha med niste, at de får melk - og de kan ha med ransel om de vil. :)
Vi har ikke kjøpt ny ennå - vi venter til juli tenker jeg - så han bruker noe han har her hjemme om han vil det :)

smash skrev:

Godhjerta skrev:

smash skrev:

jeg tror det er trygg trafikk som deler ut sekker i telemark - noen kommuner.. her får de ikke.. vest-agder.. :)

Dollface skrev:
jeg tror det er trygg trafikk som deler ut sekker i telemark - noen kommuner.. her får de ikke.. vest-agder.. :)

Aha, da forstår jeg. 
Når jeg tenker etter, så har jeg aldri sett noen med oransje sekker her ute, hvor vi bor...

smash skrev:

er ikke alle som får det, i hvertfall ikke kommunen jeg bor i
Her får de en refleksvest de ska bruke til og fra skolen

Her hadde de ikke med seg noen ting på besøksdagen sidend ette var barnehagen som tok med seg ungene på besøksdag

Barna skal ha besøksdag/førskoledag først, inkludert foreldremøte - med kun foresatte.
Og så et par uker senere skal vi ha vanlig besøksdag med bhg (eller med foresatte for de som ikke går i bhg).

Ser du har fått svar nå, om at ikke alle kommuner deler ut sekker. Men da vår første startet i 1. klasse, fikk vi ingen beskjed om at han kom til å få sekk ;-). Det gjorde han, og var superstolt over sin orange sekk. Nå er det lillebrors tur, og han har allerede vært på besøksdag og fått sekken sin.

Her har de hatt månedlige besøk til fadderklassen siden januar.. Vi har da sendt med sekk med niste og sånt.. Siden han skal på skolen liksom.. Da har de jo sekk.. :-D
Så om de skal ha med niste o.l så ville jeg kanskje sendt med sekk ja.. :-D

Rart at de skal på SKOLEN!

her i kommunen drar ungene sammen med barnehagen. de får være med i en skoletime og thats it. har ikke med noe...

Almyrida81 skrev:
Her har de hatt månedlige besøk til fadderklassen siden januar.. Vi har da sendt med sekk med niste og sånt.. Siden han skal på skolen liksom.. Da har de jo sekk.. :-D
Så om de skal ha med niste o.l så ville jeg kanskje sendt med sekk ja.. :-D

Rart at de skal på SKOLEN!

Han fikk oransje ryggsekk, og pga mine mistanker (takket være denne tråden), så bestemte jeg meg for å ikke ta med den kule ryggsekken hans. Heldigvis. 
Var kun ett annet barn (som jeg la merke til) som hadde med seg egen ryggsekk.
Men det jeg syns var rart, var at det ikke var noe info om utlevering av ryggsekker, på forhånd. Ikke et ord om det.

Hans klasserom, skal være på SFO-bygget like ved siden av skolen. Når han begynner i 2. klasse, flytter de til barneskolen. For å gjøre overgangen myk sikkert.
Men de får benytte seg av skolens fasiliteter allikevel, når de trenger det.

Back
Topp