Endelig! 10 dager over termin.

Tilla91

Betatt av forumet
Februarlykke 2016
Nå skjer det endelig noe her :-) Etter uker med vonde kynnere og tak, som ikke har ført til så alt for mye, er jeg satt i gang :-) 10 dager over termin nå, men heldigvis noe moden, 2 cm åpning og så si avflatet mormunn. Fått tildelt fødestue, så ligger bare her og venter.. Hilsen fra en nervøs og spent førstegangsfødende som gjerne tar i mot noen gode råd :-)

Er førstegangs selv, men det beste rådet jeg har fått er;

Fokuser på pausene, for vondtene kommer i tak, så husk at det går over med (u)jevne mellomrom ;)

Aner ikke om det stemmer, men det er det mest fornuftige noen noen gang har fortalt meg om føding. Føler at mange fokuserer på at det gjør vondt.

Lykke til!

Så spennende! For min del hjalp det veldig å være fokusert og rolig, og puste meg igjennom riene.. Prøvde så godt jeg kunne å spille på lag med riene og ikke holde igjen.. Hjalp i allefall for meg☺️ Selv om det var en lang fødsel uten smertelindring.. Masse lykke til

Endelig var det din tur! Masse lykke til :-) Håper du får en god opplevelse !

Fikk tips om at fødepartner teller ned til pausene. Istedet for sånn "nå kommer det snart en ri" så heller "nå er det bare 30 sek igjen før det er pause" :)

Fokuser på pusten og hold deg i bevegelse er mine beste tips :) da blir riene mer effektive (og jeg syntes personlig de var mindre vonde i bevegelse) :) lykke til!!

Lykke til! :) selv om det er lettere sagt enn gjort så prøv å fokuser på alt annet enn smertene

Fokuser på pusten! Pusten er din beste venn!

Stå mest mulig når kan, tyngdekraften hjelper baby ned. Fokuser på pusten og hør på jordmor. Vondt under fødsel er ikke farlig - det er konstruktivt! Lykke til! :) :)

Masse lykke til!
Et lite tips fra meg: selv om det gjør utrolig vondt å stå og gå, men bruk tyngdekraften under riene. Du sparer en god del tid tid om du står og lar tyngdekraften hjelpe til å få babyen nedover :)
Dette klarer du strålende!

Syns det var godt å lukke øynene, fokusere på et punkt og puste riktig. I tillegg stod mannen ved siden av å så på ctg og motiverte ved å si: "Nå er den på vei ned" ;) Tenkte at nå var det en rie mindre og slappet godt av i pausene i stedet for å tenke på den neste. Masse lykke til! Kanskje er du snart ferdig? Gleder meg til å høre om opplevelsen din av fødsel :)

Jeg var førstegangs og det gikk ganske fort hos meg når jeg først var i gang. Kan nok hjelpe på tiden å bevege deg, men for meg var det badekar som hjalp mest mot riene - da gjorde det mindre vondt i ryggen :-)

Pust, prøve å ikke spenne kroppen når det gjør vondt og lytt til jordmor. Det går over og du klarer å få babisen ut :)

Ikke bry deg om noen i pausene. Nyt de i din egen boble. Drøm deg vekk og tenk at forrige rie kommer aldri mer! :-) Hør op jordmødrene i pressedelen. De er veldig flinke til å veilede så man trykker riktig:-)

Back
Topp