Enda kvalm?

Prestekragen92

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
*Aprilbaby 2018*
Flere som fremdeles er mye plaget med kvalme? Hvordan takler dere det psykisk?

Jeg er nå 11+5 og ENDA kvalm.. kom i uke 6.. har vært sykemeldt i 6 uker, er sengeliggende 90% av tida og er DRITT lei:yuck:
Det jeg sliter mest med er at mange rundt meg begynner å vise mindre og mindre forståelse, og jeg føler jeg må forsvare meg til en hver tid nesten.. får ofte høre at "INGEN er kvalme så lenge" og "nå er du nesten 12 uker, da SKAL det jo være over" Og får følelsen av at de tror jeg overdriver det hele og nyter å ligge hjemme hele dagen:(

Skjønner ikke hvordan noen kan tro at jeg nyter å ikke klare å gjøre noen ting, spy hele dagen, ikke klare å være sammen med gutten min på snart 2 osv.. Mammahjerte mitt gråter:arghh:

Som om jeg ikke har dårlig nok samvittighet fra før..

Ble litt langt dette, men det tærer noe fryktelig på meg:sorry:

Legen min så at det er normalt at det går over i uke 15 (ikke 12). Jeg er 14+4 og fortsatt like kvalm..

Det er jo individuelt, men blir litt provosert på dine vegne over at folk skal legge seg oppi det. Det er du som vet hvordan kroppen din føles. Dårlig samvittighet skal du ikke ha. Det er bare for en periode, og det er viktig at du får den hvilen du trenger. Presser du for hardt risikerer du å bli helt utslitt, og det gjør jo ikke situasjonen noe bedre.

Håper du slipper kvalmen snart! :)

Skjønner deg godt! Begynte i uke 6 her og,er nå i uke 15 [emoji15] hele døgnet! Vært sykmeldt fra uke 6 her og. Funker dårlig å jobbe hvor jeg jobber , når formen er sånn her. Jeg har ingen barn fra før,så litt enklere sånn iallefall. Men mannen min må fikse det meste her hjemme. Konstant kvalm,så får ikke til noe. Kjenner på samvittigheten ovenfor jobb innimellom,men tar meg selv i det,at herregud,hvorfor skal jeg ha det!?! Viktig å ta vare på seg selv nå [emoji175]

Er 13+4 og har det på akkurat samme måte! Jeg er drittlei og har vært 100% sykemeldt siden slutten av uke 7.

Sliter også med at folk rundt meg mener jeg burde være i bedre form og sier "Du må bare presse deg ut på tur for å få frisk luft og bevegelse", "Kroppen din råtner jo vekk når du bare ligger på sofaen hele dagen" og "Du må bare prøve å overse kvalmen og være aktiv" osv.. Og jeg får også følelsen av at de ikke tror jeg er dårlig og at jeg nyter rolige dager på sofaen :( Så jeg kjenner meg virkelig igjen i det du skriver og det er veldig frustrerende når man føler seg dårlig og ikke får gjort noe med formen. Er jo ingen som har lyst til å ligge rett ut med kvalme i flere uker..

Jeg har gått flere turer og prøvd å være aktiv og komme meg ut, men det eneste som skjer da er at formen blir enda verre i flere dager etterpå. Så da må jeg ta det enda mer med ro og blir enda fortere kvalm..

Så jeg har dessverre ingen gode tips eller råd, men prøv å tenk på hvor fint det blir når baby kommer og at det er verdt det :) selv om det ikke føles sånn akkurat nå.. Og selv om jeg ikke unner noen dette her, så er det litt godt å vite at vi er flere ;) Vi får håpe kvalmen slipper taket på oss snart!

Legen min så at det er normalt at det går over i uke 15 (ikke 12). Jeg er 14+4 og fortsatt like kvalm..

Det er jo individuelt, men blir litt provosert på dine vegne over at folk skal legge seg oppi det. Det er du som vet hvordan kroppen din føles. Dårlig samvittighet skal du ikke ha. Det er bare for en periode, og det er viktig at du får den hvilen du trenger. Presser du for hardt risikerer du å bli helt utslitt, og det gjør jo ikke situasjonen noe bedre.

Håper du slipper kvalmen snart! :)

Her føler jeg nesten at fastlegen min også syns det er rart at jeg er SÅ kvalm.. Går heldigvis til en annen lege (svangerskapslege) nå i svangerskapet, men han hadde ferie denne uka.. Gjør det jo ikke noe bedre å må krangle med legen sin.. Men fikk forlengret sykemeld:)

Takk for det!:) Håper det gir seg hos deg også snart!

Skjønner deg godt! Begynte i uke 6 her og,er nå i uke 15 [emoji15] hele døgnet! Vært sykmeldt fra uke 6 her og. Funker dårlig å jobbe hvor jeg jobber , når formen er sånn her. Jeg har ingen barn fra før,så litt enklere sånn iallefall. Men mannen min må fikse det meste her hjemme. Konstant kvalm,så får ikke til noe. Kjenner på samvittigheten ovenfor jobb innimellom,men tar meg selv i det,at herregud,hvorfor skal jeg ha det!?! Viktig å ta vare på seg selv nå [emoji175]

Off, det er ikke noe gøy å ha det slik!:( Håper det gir seg for deg snart, og at jeg slipper å gå helt til uke 15:rolleyes::yuck:

Er 13+4 og har det på akkurat samme måte! Jeg er drittlei og har vært 100% sykemeldt siden slutten av uke 7.

Sliter også med at folk rundt meg mener jeg burde være i bedre form og sier "Du må bare presse deg ut på tur for å få frisk luft og bevegelse", "Kroppen din råtner jo vekk når du bare ligger på sofaen hele dagen" og "Du må bare prøve å overse kvalmen og være aktiv" osv.. Og jeg får også følelsen av at de ikke tror jeg er dårlig og at jeg nyter rolige dager på sofaen :( Så jeg kjenner meg virkelig igjen i det du skriver og det er veldig frustrerende når man føler seg dårlig og ikke får gjort noe med formen. Er jo ingen som har lyst til å ligge rett ut med kvalme i flere uker..

Jeg har gått flere turer og prøvd å være aktiv og komme meg ut, men det eneste som skjer da er at formen blir enda verre i flere dager etterpå. Så da må jeg ta det enda mer med ro og blir enda fortere kvalm..

Så jeg har dessverre ingen gode tips eller råd, men prøv å tenk på hvor fint det blir når baby kommer og at det er verdt det :) selv om det ikke føles sånn akkurat nå.. Og selv om jeg ikke unner noen dette her, så er det litt godt å vite at vi er flere ;) Vi får håpe kvalmen slipper taket på oss snart!

Jeg blir så irritert over hva folk kan si, og legge seg bort i..:eek: Jeg blir også kjempe dårlig, og får igjen for det dagene etterpå hvis jeg presser meg:yuck: Følte meg ikke SÅ ille tidliger, så fant ut at jeg skulle lage middag til de andre kom hjem. 20min på kjøkkenet og jeg hang over doen, og har ligget rett ut siden.. sier seg selv at jeg ikke har mye å gjøre på jobb, i bhg, da..:cool:
Litt godt å vite at det er flere, ja:rolleyes:

Er også kvalm ennå - 14+2. Begynte på ordentlig i uke 9...
Våkner fin om morgenen, men må spise raskt - ellers blir jeg kvalm. Så blir jeg kvalm igjen litt etter at jeg har spist.
Tanken på mat gjør meg kvalm, men jeg kan godt spise mye forskjellig - bare jeg ikke trenger å tenke på det selv eller lage det selv.
Spiser mye knekkebrød med smør [emoji23]

Fordelen? Har gått ned 2 kg siden jeg ble gravid [emoji13]

Sniker fra mars :happy: Trist å høre at så mange her opplever lite forståelse fra omgivelsene... har dessverre samme erfaring selv. Jeg er 19+6 og fortsatt 100% sykemeldt Pga kvalme, vært det siden uke 4 :wtf: Er litt bedre ved at jeg klarer å spise mer variert og har en del kvalmepauser når jeg er hjemme i kontrollerte omgivelser. Jeg har prøvd meg på 20% jobb og endte opp med å spy 6 ganger på tre timer og måtte dra hjem fordi noen varmet indisk mat i mikroen :grumpy:
Sist graviditet spøy jeg til jeg var 7 mnd på vei, jeg tar bare en dag av gangen og håper jeg aldri skal gå gravid igjen!

Så synd at det er flere som møter liten forståelse. Her er det mer sånn "nå er det jo straks uke 12 og da blir du bedre vettu", men jeg vet bedre ;) har vært sengeliggende med kvalme til uke 18 de to forrige svangerskapene, så jeg tror ikke det før jeg får se det. Det er tungt fysisk og psykisk å være så dårlig, og det kan ingen forstå dersom de ikke har opplevd det selv.

Back
Topp