Enda et spm - angående ordet Nei

KathMor

Forumet er livet
Kan deres det? Altså hører de greit på det?

Emma hører så og si aldri på det. vaffal ikke UTEN at det blir kaos... Altså når jeg sier Nei til henne så lar hun ikke det hun holder på med være, hun strekker og strekker ... OG ender med i å skrike, altså at hun er SINT...

Noen som har unger som godtar et Nei?? Eller er dette vanlig nå? Testing testing?

tror d er vanlig altså... virker ikke som han hører nei i det hele tatt...

men prøver å snu d om til noe positivt da, sette fokuset på noe annet... men noen gang må jo et nei til! viktig at de lærer seg å få et nei også...

Jeg merker at det kommer nesten kun på min holdning om nei virker eller ei. Klart hun trasser også men veldig ofte (for ofte egentlig) overhører hun Nei-en som en følge av at jeg ikke er behersket som jeg burde vært.

HVis vi tuller en hel masse og leker og ler og så sier jeg nei med smil på fjeset så tror hun det er en del av leken og dermed hører hun heller ikke når jeg oppjusterer strengheten i tonen.

Hvis jeg er sliten eller irritert eller ikke helt der og sier nei - enten det er en oppgitt tone eller litt for streng tone elelr hva - så havner vi i raserianfall.

De eneste gangene hun hører på nei er når jeg sier det med en bestemt, uunnvikelig men likevel ikke sur tone[8D] Da vet hun hvor hun har meg og at det ikke nytter med tull.

Er ikke alltid lett å holde masken da[8|][8D]

Nei er litt sånn med oss og faktisk tjukka - der kjenner jeg meg/oss godt igjen! Litt irriterende når "alt skjer på likt" og Emma bare pøbler og ikke hører, men heller gjør noe "mer og verre" om hun får nei [>:][&:]

Han her lille gutten min hører ALLTID etter når jeg sier nei, har jo gitt han god oppdragelse [8D]

Neida, er ganske så opp og ned. Noen ganger bare ler han til meg menst andre ganger hører han etter, men det er mest når jeg sier nei, og så hva jeg vil han skal gjøre. F.eks. Nei, sånn er ikke lov, du må gjøre sånn elller Nei, kom tilbake osv. Er noke bare en sjarmerende del av to års alderen det der og lukke ørene [:)]

Men når det er sagt så merket jeg veldig godt på eldste mann at fra han var tre år ble det å høre etter mye bedre!

Et NEI i seg selv er ikke nok her. Men jeg kan si (helst på en rolig og behersket måte selv om humøret av og til tar overhånd og det blir kjefting) "Nei, du kan ikke få sånn nå, først skal vi spise middag." Ikke alltid hun lystrer da heller, men flere ganger enn om jeg bare hadde sagt nei.

Så har jeg troen på at disse små ikke alltd vet hva riktig oppførsel er. Så en må si hva som er riktig oppførsel istedetfor et rent nei, som de ikke alltid forstår hvorfor de får. F.eks. "Nei, du må ikke kaste tingene fra deg. Du kan legge de fra deg sånn når du ikke vil leke mer med de"

Dette får vi vel testa når mamma "sitter fast" og ammer..[&:]

Nei forstår hun, men ofte i sammenheng med bittelitt avledning[;)]

Her har hun faktisk blitt veldig flink til å forstå ordet NEI, og hun hører virkelig etter. Sier vi "Nei Emma, det er ikke lov" - så slutter hun som regel, og sier høyt "Ikke lov" og smiler til oss! [;)]

Gir hun seg ikke med en gang, prøver jeg og forklare til henne hvorfor det ikke er lov. Gir hun seg fortsatt ikke pleier vi å si at om hun fortsetter så fjerner jeg et gode. Da gir hun seg med en gang. [:)] Så BANK I BORDET; Håper denne trenden varer en stund! [;)]

Jeg blir så imponert over Emma din altså jeg Prinsessen - hun er virkelig ei stor jente hun nå, snakker som bare det og forstår så masse!! [:D]

Nei altså Sånja, der jeg "sleit" litt på søndagen! Jeg sitter å ammer på tur, ser Emma løper mot vannet - da nytter det IKKE å si: Emma - komme tolbake - farlig ved vannet osv"... da bare ser hun på deg i noen sekunder og løper videre [&:][8D] Men er vel bare en sånn herlig ting som hører med til alderen nå [:)] Jeg sier aldri bare nei, nei og en forklaring... men etter forklaringen så er det Emma som kommer med et : NEI!!!(skrik) [&:]

ORIGINAL: KathMor

Jeg blir så imponert over Emma din altså jeg Prinsessen - hun er virkelig ei stor jente hun nå, snakker som bare det og forstår så masse!! [:D]

Nei altså Sånja, der jeg "sleit" litt på søndagen! Jeg sitter å ammer på tur, ser Emma løper mot vannet - da nytter det IKKE å si: Emma - komme tolbake - farlig ved vannet osv"... da bare ser hun på deg i noen sekunder og løper videre [&:][8D] Men er vel bare en sånn herlig ting som hører med til alderen nå [:)] Jeg sier aldri bare nei, nei og en forklaring... men etter forklaringen så er det Emma som kommer med et : NEI!!!(skrik) [&:]

Ser for meg samme scenario her også etterhvert...[&:] Men da må nok babyen "vike", dvs. mamma springe med puppen på vift...[8D] Får satse på at det går ganske greit...[:o][;)] Er ihvertfall veldig spent på å bli 2-barnsmor...[8D][;)]
Gruer meg litt på samme tid...

ORIGINAL: sånja

ORIGINAL: KathMor

Ser for meg samme scenario her også etterhvert...[&:] Men da må nok babyen "vike", dvs. mamma springe med puppen på vift...[8D] Får satse på at det går ganske greit...[:o][;)] Er ihvertfall veldig spent på å bli 2-barnsmor...[8D][;)]
Gruer meg litt på samme tid...

Der fikk jeg et bilde etsa fast på netthinnen gitt

Nei altså Kathmor, jeg har samme problemet for tiden. Sier jeg NEI så lukker hun ørene og ler[:o][:o]

Jeg har en regel som er så enkel at hvis jeg er i tvil om at ungene vil høre på et nei så sier jeg det ikke. Er ikke alltid like enkelt. Vi bruker mye avledning og ordet stopp. Av en eller an grunn funker stopp bedre enn nei. Nei sier jeg dersom ungene spør om noe og ikke får lov. Gjør ida noe galt så sier jeg at hun må slutte eller at hun må komme bort litt til mamma. Ikke alltid det funker men det hører vel bare med[;)]

Back
Topp