Enda et bilstol spørsmål...

Ane79

Flørter med forumet
Er jo anbefalt å sitte bakovervendt til minst 4 år, for så å gå over til beltestol med bilens egne belter.. 4 åring har sittet bakovervendt til nå, og er blitt så lang at hun bør snus. Hun klager også på smerter.. MEN hun veier kun 12 kg og er for tynn til vanlig beltestol. Det finnes en stol hun kan bruke fremovervendt, og det er en Cybex med sikkerhetspute. Den er meget stor, og vil ta mye plass.. Mannen mener vi bare kan snu den vi har, og bruke 5 punkt selene.. Men jeg klarer ikke finne kilder der det står hvorfor 5punkt er mindre sikkert en bilens egne seler.. Noen som vet hvor jeg finner dette?? :)

Har prøvd å finne ut av det jeg og, men har ikke klart det. Håper noen vet.

Eg har snudd mine med 5 punktseler. Er akuratt blir obs på det med beltestol. Så nå har vi det til vår jente. Men ho er nesten 18 kg.

NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.

Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.

Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen.

NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.

Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.

Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen.
Men vil 3-punktssele være det beste når ungen ikke har nådd 15 kilo?

Finnes det noen bakovervendte stoler som jenta kan få plass i frem til hun når 15 kilo? Hvor lang er hun?

Men vil 3-punktssele være det beste når ungen ikke har nådd 15 kilo?

Finnes det noen bakovervendte stoler som jenta kan få plass i frem til hun når 15 kilo? Hvor lang er hun?
Vet ikke om det finnes beltestol for de under 15 kg

Men om det ikke gjør det så nei.

Men om hun er 12 kg kan hun da umulig være så stor at hun må snus??? Med 12kg er hun vel max 90cm?

Begge mine var mellom 110-120cm når de ble snudd (og nærmet seg vekteren på 25kg!)

Beltestolene går fra 15 kg.

Jeg leste på Trygg Trafikk at 5punktsele ikke er å anbefale fremovervendt.
Hva med å kjøpe er bakovervendt opptil 25 kilo? De har ofte mye bedre beinplass og bedre sittestilling enn de som kun går til 18 kilo.
Se på Besafe izi plus, den ser god og romslig ut.
Vær snill og IKKE snu barnet med en stol med 5punktsele...

Vet ikke om det finnes beltestol for de under 15 kg

Men om det ikke gjør det så nei.
Men om hun er 12 kg kan hun da umulig være så stor at hun må snus??? Med 12kg er hun vel max 90cm?

Begge mine var mellom 110-120cm når de ble snudd (og nærmet seg vekteren på 25kg!)

Hun er nesten 105 høy. Er meget undervektig pga "spisevegringer" hun har hatt hele livet. Hvis ikke vi får et gjennombrudd ang, mat vil hun være 8 år (om ikke mer) før hun når 15 kg. Det skyldes mest sannsynlig pga medfødt reflux, som ikke har forsvunnet. Men sykehuset følger godt opp.

Stolen hun sitter i er til 25 kg.. Er trangt med beina, og hun klager over smerter i bein og rygg bare vi kjører de 5 minuttene til bhg. Kjører vi 30 minutter er hun oppløst i tårer før vi kommer frem :p På alle mulige måter er hun en normal 4 åring, bortsett fra at hun er meget tynn..

Cybex har en beltestol som kan brukes med sikkerhetspute (og sele) fra 9 kg til 18 kg. Ellers på vanlig måte opp til 36 kg.. Men den er bred, og vil ta plass.. Britaxen vi har nå, er en del cm smalere, og derfor vil mannen bare snu den og bruke 5 punkt selene.. Men jeg leser over alt at 5 punkt ikke skal brukes når de snus.. Prøver å finne sikre kilder, slik at mannen kan få "bevis".

Hadde det vært mulig i den bilen vi har, hadde hun vært bakovervendt enda lenger, men er ikke plass.. Andre større biler går det nok greit, men blir smalt i vår bil pga måten baksetet er laget..
Hun er nesten 105 høy. Er meget undervektig pga "spisevegringer" hun har hatt hele livet. Hvis ikke vi får et gjennombrudd ang, mat vil hun være 8 år (om ikke mer) før hun når 15 kg. Det skyldes mest sannsynlig pga medfødt reflux, som ikke har forsvunnet. Men sykehuset følger godt opp.

Stolen hun sitter i er til 25 kg.. Er trangt med beina, og hun klager over smerter i bein og rygg bare vi kjører de 5 minuttene til bhg. Kjører vi 30 minutter er hun oppløst i tårer før vi kommer frem :p På alle mulige måter er hun en normal 4 åring, bortsett fra at hun er meget tynn..

Cybex har en beltestol som kan brukes med sikkerhetspute (og sele) fra 9 kg til 18 kg. Ellers på vanlig måte opp til 36 kg.. Men den er bred, og vil ta plass.. Britaxen vi har nå, er en del cm smalere, og derfor vil mannen bare snu den og bruke 5 punkt selene.. Men jeg leser over alt at 5 punkt ikke skal brukes når de snus.. Prøver å finne sikre kilder, slik at mannen kan få "bevis".

Hadde det vært mulig i den bilen vi har, hadde hun vært bakovervendt enda lenger, men er ikke plass.. Andre større biler går det nok greit, men blir smalt i vår bil pga måten baksetet er laget..

Har du link til dette? :)

Har dere sjekket at det ikke er noen reguleringsmuligheter på setet dere har som gjør at hun sitter bedre? Storebror tok vi av sko (dvs bar han ut i bilen), da satt han med bena i kryss.

Har dere sjekket at det ikke er noen reguleringsmuligheter på setet dere har som gjør at hun sitter bedre? Storebror tok vi av sko (dvs bar han ut i bilen), da satt han med bena i kryss.

Ja. Går ikke an å få setet lenger bak. Mener vi allerede har pushet grensen en gang tidligere.. Hun har god plass i ryggen, men ikke til beina.. Sko er av, og beina har vært i kryss lenge.. Hun har lange bein også, så det gjør ikke ting bedre :P

Jeg ville hørt med trygg trafikk siden hun har litt unormale dimensjoner.

Har vært i kontakt med trygg trafikk allerede tidligere, og det var de som anbefalte den Cybex bilstolen.. Føler jeg har tenkt over alt.. Men finner ikke annen løsning enn å snu.. Men trodde hun kunne sitte bakover lenger..

Har vært i kontakt med trygg trafikk allerede tidligere, og det var de som anbefalte den Cybex bilstolen.. Føler jeg har tenkt over alt.. Men finner ikke annen løsning enn å snu.. Men trodde hun kunne sitte bakover lenger..
Dere har ikke noen venner dere kunne prøvd å bytte sete med for å prøve et annet?

Dere har ikke noen venner dere kunne prøvd å bytte sete med for å prøve et annet?

Alle vennene mine har så store barn at de er i beltestol.. Ellers er det bare babystoler de har.. Andre bakovervendte er mindre og bredere.. Britaxen vi har regnes som en av de som barnet kan bruke lengst bakover... Er en kjempegod stol, og var kjøpt for å kunne ha henne bakovervendt lenge :) Men trodde hun ville være passert 15 kg innen den dagen :) Hehe :) Regner nok med vi finner en løsning, men den innebærer nok at vi må ha ny bil :) Er vanskelig å plassere 3 stoler i den bilen vi har.. Men mannen skal få se det med egne øyne ;)

Jenta vår er vel rundt 103cm nå og 13kg, så de er jo ganske gjevnstore, men mi er bare 3 år da. Hun sitter bakovervendt i besafe izi pluss i hovedbilen, og der har hun god plass. Regner med hun fint kan bruke den til hun skal over i beltestol (er spent på hvor gammel hun blir før vi kan snu henne, hun har gått opp 0,5kg på et halvt år så med dette tempoet er hun vel godt over fem før vi kan snu henne). I den andre bilen har vi cybex sirona, hun har grei plass i det også, men der begynner det å bli trangt.
Som jeg har forstått skal man ikke sitte forovervent i fempunktsele fordi disse selene sitter helt fast til kroppen når de er strammet riktig, så ved en kræsj vil bare hode fyke fremover og resten av kroppen sitte fast i stolen. Når en bruker bilens seler vil de gi litt etter så hele kroppen rører på seg, men dette løses ikke ut med er mindre trykk enn 15kg. Skal ikle påstå at dette er helt rett, men slik jeg har forstått det i allefall!

Et vrient tilfelle rett og slett.

Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort. Men jeg hadde ikke brukt 5-punkt fremover.

Det eneste jeg tenker på, er om denne beltestolen kunne vært noe. Vi måtte snu vår 3.5-åring nå, fordi hun ble så bilsyk...
Hun er knappe 15 kg med klær på, og 97 cm.

Dette sitter hun godt i, og føler hun får ekstra beskyttelse i dette setet kontra "vanlige" beltestoler.

http://www.britax.no/car-seats/kidfix-ii-xp-sict/

Som du ser er det en ekstra beltespenne mellom bena og ekstra polstring over skulderen. Dette gjør at bilens belter ligger mye bedre på plass der de skal.

Man anbefaler ikke 5-punkt fremover fordi ved eventuel kræsj sitter kroppen fast, mens hodet flyr fremover.

Bilstol med pute over magen anbefales ikke da det ikke er forsket nok på skadene ved eventuell koloskon. Det ligger en film på youtube som viser at barnet også sklir fort ut av stolen ved kræsj der bilen ruller rundt. Leste at TryggTrafikk vil fjerne disse putene fra det norske markedet, men vet ikke om det er realitet.

MaxWay og Axkid er stoler som er lange i ryggen, og vår 7åring får plass i dem.

Men hbis du plent skal ha fremovervendt så velg heller beltestol hvis beltet kommer ut ved skulderen hennes så er det ok.
5-punkt fremovervendt er GALSKAP!!

Ellers vil jen anbefale dere gruppa "bilstoler og bilsikring" på fb :)

Man anbefaler ikke 5-punkt fremover fordi ved eventuel kræsj sitter kroppen fast, mens hodet flyr fremover.

Bilstol med pute over magen anbefales ikke da det ikke er forsket nok på skadene ved eventuell koloskon. Det ligger en film på youtube som viser at barnet også sklir fort ut av stolen ved kræsj der bilen ruller rundt. Leste at TryggTrafikk vil fjerne disse putene fra det norske markedet, men vet ikke om det er realitet.

MaxWay og Axkid er stoler som er lange i ryggen, og vår 7åring får plass i dem.

Men hbis du plent skal ha fremovervendt så velg heller beltestol hvis beltet kommer ut ved skulderen hennes så er det ok.
5-punkt fremovervendt er GALSKAP!!

Ellers vil jen anbefale dere gruppa "bilstoler og bilsikring" på fb :)

Men hvis barnet ikke er 15 kg kan ho jo ikke bruke beltestol! Etter hva jeg har lest trengs det 15 kg for at setebeltet skal "løses ut", altså stoppe! Så da blir det den stolen ho har nevnt fra cybex!

Back
Topp