Enda er tråd om barnehageutstyr

Brooke

Elsker forumet
MayDay2021
Skuddårsspirene 2024
Ja, jeg vet, det finnes mange tråder, men jeg føler meg ganske grønn her jeg sitter og gjør klart til barnehagen :p

Alt det "vanlige" er greit, type klær og skift, det fikser jeg :hilarious:

Spørsmålet (første spm)er ang vogn; har jo bare én høstpose og ett lammeskinn, skal vi dra det med hjem hver helg? Kjøpe en til? Dyne? Noen innspill der? Har to vinterposer, så det er greit. Har en egen vogn som skal stå fast i barneh. til soving

Så, lurer jeg på sydvest og regnvotter, hvilke merker har dere garva mødre god erfaring med til en ettåring? :D
Så styrer vi sykt mye med sko nå. Har kjøpt støvler fra Reflex , og de nekter ungen å ha på seg:hilarious: Kan vi kjøpe Goretex sko og bruke det fra nå, eller er det for varmt? (Østlandet)
Har et par sandaler og et par Nike joggesko, er så usikker på om det er "bra" nok...

Ja, dere skjønner, jeg er forvirret, selv om jeg egentlig vet hva hun trenger:eek:

Hjelp, noen ??:D

Last edited:
Hva gjelder vogn så er det litt opp til dere, om dere vil ha en stående der eller ha en stående der i ukedagene som dere tar med hjem i helgene.
Lammeskinn og høstpose høres fint ut nå. Hadde jeg hatt to vogner så ville jeg kjøpt et billig skinn så man slapp å bytte Over i vognene og tre selene på nytt. Kan legge til et ullteppe i vogna når temperaturen går ned. Også er det opp til deg om du tar med posen hjem i helger eller lar den være inne i bhg.

Hun kommer til å akseptere støvlene i barnehagen. Det ser hun andre barn ha på det samme og de voksne der godtar ikke nei for et nei på sånne ting sånn som oss mødre :hilarious: i tillegg er de som regel mye mer sta mot oss enn mot andre voksne. Bare Goretex sko vil ikke holde når hun setter seg i en Vanndam (ja jeg har prøvd haha).
Men det er fint med noen halvhøye gortexsko til høsten, jeg venter med å kjøpe det til uti september. Når går joggesko og støvler helt fint :)

Har prøvd mange ulike merker for votter og når det kommer til regnvotter synes jeg faktisk de er veldig like alle sammen. Har hatt fra Lindex, katnakken, reflex og dikrikson. Det er litt ett fett, alt funker.

Når det gjelder andre type votter, er jeg mer kresen. Der synes jeg mange ting har funka dårlig, er ikke varmt nok, vanskelig passform for lek osv.
Høstvotter til ettåring der liker jeg å ha fingervanter til tidlig høst og et par tynne skallvotter. Har vært fornøyd med polarn og pyret sine skallvotter uten fôr.

For vinter har jeg vært mest fornøyd med votter fra Didrikson med varmt ullfôr, de kan dras langt opp på dressen og sitter godt på hånda. Holder godt på varmen. Men det haster ikke med vintervotter helt enda da.

Hva gjelder vogn så er det litt opp til dere, om dere vil ha en stående der eller ha en stående der i ukedagene som dere tar med hjem i helgene.
Lammeskinn og høstpose høres fint ut nå. Hadde jeg hatt to vogner så ville jeg kjøpt et billig skinn så man slapp å bytte Over i vognene og tre selene på nytt. Kan legge til et ullteppe i vogna når temperaturen går ned. Også er det opp til deg om du tar med posen hjem i helger eller lar den være inne i bhg.

Hun kommer til å akseptere støvlene i barnehagen. Det ser hun andre barn ha på det samme og de voksne der godtar ikke nei for et nei på sånne ting sånn som oss mødre :hilarious: i tillegg er de som regel mye mer sta mot oss enn mot andre voksne. Bare Goretex sko vil ikke holde når hun setter seg i en Vanndam (ja jeg har prøvd haha).
Men det er fint med noen halvhøye gortexsko til høsten, jeg venter med å kjøpe det til uti september. Når går joggesko og støvler helt fint :)

Har prøvd mange ulike merker for votter og når det kommer til regnvotter synes jeg faktisk de er veldig like alle sammen. Har hatt fra Lindex, katnakken, reflex og dikrikson. Det er litt ett fett, alt funker.

Når det gjelder andre type votter, er jeg mer kresen. Der synes jeg mange ting har funka dårlig, er ikke varmt nok, vanskelig passform for lek osv.
Høstvotter til ettåring der liker jeg å ha fingervanter til tidlig høst og et par tynne skallvotter. Har vært fornøyd med polarn og pyret sine skallvotter uten fôr.

For vinter har jeg vært mest fornøyd med votter fra Didrikson med varmt ullfôr, de kan dras langt opp på dressen og sitter godt på hånda. Holder godt på varmen. Men det haster ikke med vintervotter helt enda da.
Takk for svar, du har alltid mange gode råd du :D glemte visst å skrive det, men vi har kjøpt en brukt vogn som skal stå i barnehagen:) så sover de inne i et "skur" så er ikke så voldsomt mye vær og vind der inne:)

Haha, ja du sier noe der, det er kanskje enklere for andre å få barnet til å gjøre som de vil, enn oss masete mødre :p
Har du noen spesielle typer av de tynne vantene du liker? Så at Katnakken hadde noen med sånn skligreier inni hånda for bedre grep.
Har du peiling på sydvester? :hilarious: Har egentlig en fra Kattnakken, men syns den ser stor og klumpete ut :wtf:

Takk for svar, du har alltid mange gode råd du :D glemte visst å skrive det, men vi har kjøpt en brukt vogn som skal stå i barnehagen:) så sover de inne i et "skur" så er ikke så voldsomt mye vær og vind der inne:)

Haha, ja du sier noe der, det er kanskje enklere for andre å få barnet til å gjøre som de vil, enn oss masete mødre :p
Har du noen spesielle typer av de tynne vantene du liker? Så at Katnakken hadde noen med sånn skligreier inni hånda for bedre grep.
Har du peiling på sydvester? :hilarious: Har egentlig en fra Kattnakken, men syns den ser stor og klumpete ut :wtf:
Bare hyggelig :) og ser bare hvordan jenta mi «tyner» meg og skriker og hyler. Så kommer farfar og alt er greit og perfekt :wacky: :hilarious::hilarious:

Av vanter har jeg bare prøvd de som du får kjøpt på HM og Lindex. De virka egentlig helt like og har fungert bra! Men om det er antiskli utenpå hansken er jo det ganske lurt da til klatring i lekestativ og sånn.
Har brukt votter eller regnvotter aller mest på høsten, og der er det forsåvidt antiskli inni votten ja

Og sydvest ja, har hatt katnakken men de er litt voldsomme til de minste. Har en fra reflex kjøpt på barnas hus til ettåringen nå, den fungerer veldig fint. Når det blir kaldere bruker hun den med tynn balaclava under :)

Støvler: hvis poden er rundt ett år er det ikke uvanlig å ikke like støvler - de er vanskeligere å gå med enn vanlige sko. Men min aksepterte det da hun begynte i bhg likevel. Merk at Reflex er ganske små i strl og litt smale, så her ble de byttet ut med noen ankelhøye fra HM første året. De holdt vannet ute og var lettere både å få på og å gå i.

Ekstra Skinn/høstpose: hvis du har en type vogn der det er enkelt å ta posen inn og ut, så ville jeg ikke giddet å kjøpe ekstra. Hvis det er mer knot, ville jeg kjøpt en rimelig høstpose på salg eller på Finn. Skal nevnes at jeg bor på Østlandet og aldri har brukt lammeskinn :hilarious:

Har prøvd både reima og didriksonss sydvest og synes begge funket fint, selv til en som hater lue. Alle votter utenom vanter/ullvotter har blitt dratt av første bhg vinteren, så hun har hatt ullvotter med fleexefor, lillelam-votter og vanlige vanter uten fingre fra Lindex og heller hatt maaaaange skift. Barnehagevotten til nøstebarn sitter godt og har til nød blitt akseptert de kaldeste dagene.

Jeg har alltid hatt en egen pose og skinn til å ha i barnehagen (både tynn og tykk pose) for jeg Har ikke orker å ta med frem og tilbake. I barnehagen her er det en egen hylle til poser/tepper/dyner så ikke noe problem å la det ligge igjen.

Sydvest har mine aldri hatt, bare brukt hette. Synes regnvotter fra kattnakken og didriksson er gode. De kan du dra ut fleece foret inni sånn at der går fortere å tørke de.

Votter høst/vår er jeg glad i reflex sine. De minste str har lang glidelås som gjør det enkelt å få inni tommeltotten

vintervotter her har jeg prøvd mye forskjellig, men er mest fornøyd med Hestra, https://www.jollyroom.no/barneklaer...6I6j1o-Iv8KAAR9e7xXr89ij-jytp9csaAuq6EALw_wcB

Og anbefaler skotørker om du ikke har det :D kanskje vår mest brukte greier til både votter og sko (som lukter surt om det ikke tørker fort) gjennom barnehageåret her

Og anbefaler skotørker om du ikke har det :D kanskje vår mest brukte greier til både votter og sko (som lukter surt om det ikke tørker fort) gjennom barnehageåret her
Vil her anbefale en norsk skotørker «Hedgehog « den tørker opptil 4 par sko eller votter samtidig og kan henges på veggen slik at den ikke opptar gulvplass.

Vil her anbefale en norsk skotørker «Hedgehog « den tørker opptil 4 par sko eller votter samtidig og kan henges på veggen slik at den ikke opptar gulvplass.

Ja den så lur ut! Vi har bare arvet den gamle skotørkeren til svigers som de brukte på 90/00-tallet, hehe. Den funker fortsatt den også. Men ikke så estetisk, så jeg hadde gått for et annet design om vi skulle kjøpt en ny i dag ja.

Når min yngste begynte i barnehage så var hun bare 10-11 mnd og akkurat så vidt begynt å gå. Vi valgte derfor kun å ha noen gode og myke gore tex, da bevegelighet var viktigere enn støvler. Dette fungerte helt fint, hun hadde to par å bytte mellom og var sjeldent våt på beina. Disse ble tørket i skoskap og imrpegnert av meg ofte.
Ellers så har vi tre-fire regntøy sett av den enkle grunn at det regner sååå mye her og er vått. Og det får ikke alltid tid til å tørke. I barnehagen har begge til enhver tid to sett, en regndress til yngste på snart to og to regnsett, mens eldste har alt todelt for han ofte vil ha av jakken. Så gir det mulighet for å ha på pustende/tynn jakke istedenfor regnjakke.
Ellers har jeg null kontroll på hvor mye klær de ender opp med der, generelt masse tynn ull og en tjukkere genser, sokker og et par ekstra sko.
Jeg er stor fan av pustende materiale og fjerner ofte regntøy i barnehagen om det bare er litt vått for at ansatte skal ta på vindtøy istedenfor - selv o mdet kasnkje blir litt fukt så blir eldste helt gjennomsvett ofte av rent regntøy :angelic:

Lurt å lage en liste!

Takk for tips , ble da litt klokere :)
Endte opp med å kjøpe en helårsdyne til vogna på salg, som vi kan bruke frem til vinteren.
Ang støvler, så får de bare teste dem litt i barnehagen, er veldig fint vær nå, så har ikke vær så mye bruk for det :joyful:
Bare å finne noen gode goretex/overgangssko nå, så tror jeg vi er i boks :wtf:

Har kjøpt støvler nå , og de bruker hun :)
Men har dere noen Goretex sko som dere kan anbefale? Gjerne med borrelås :D

Ville prøvd forskjellige modeller og sett hva som passer best, vår hadde smale bein og ecco passet best til han.

Vært fornøyd med viking, men støtter at du må prøve - veldig ulik passform ift bredde på beinet :)

Back
Topp