En vanlig dag...

Sannarita

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Hvordan ser en vanlig dag ut hos dere? Har dere fått bedagelige sjeler som dere drasser med overalt, eller er det fler som blitt litt låst plutselig når de første greie «soveukene» er over?

Mine første 2 barn bare sov, spiste, bæsjet og hengte på armen eller lå i vogna og pludret fornøyd gjennom hele spedbarnstiden. Null stress å ta med på alt fra snartur i butikken, trilleturer, vennebesøk, flyreiser eller med på restaurant. De var med på alt fra dag 1 og bare koste seg.

Naivt trodde jeg at det var «slike barn jeg laget» eller at roen min smittet av eller noe annet tøys. For jaggu fikk jeg en liten vekker med den karen her. :wacky:

Nettene er nydelig. Vi legger oss i tolvtiden, pupper for natta og bebis sover ved min side. Spiser i femtiden, sover videre og spiser så i syv-åttetiden. Vi kan fint ligge å dra oss til ti og bare pludre og kose oss i senga. Så starter moroa hvor det soves i stort sett 20 minutter sammenhengene. Og da gjerne på armen min. Utover det må det bæres og bæres. Og det gråtes mye i løpet av dagen. Trille-og biltur funket en stund, men nå er det også fryktelig ukult. Smokk er også ut siden noen dager tilbake og pupp brukes ikke kun til måltidene og de i varmen svært hyppige drikkepausene, men helst hele tiden.

Jeg skriver av mye på denne h****ttes varmen som gjør livet hardt for oss store også, men også i aircondosjonerte rom er det konstant misnøye.

Er vi fler? Som ikke fått disse bedagelige bebisene det ser ut som alle har på Instagram som ligger der i armkroken med et skjevt lite smil mens mor gjør sin greie gjennom dagen? :D Som nesten er blitt redd for å dra ut fordi vi plutselig har en fullstendig krakilsk og utrøstelig bebis så å si hele tiden til leggetid?

Puddingen er 5 uker nå.

Vi er fler? Sant? Si at vi er fler???? :wacky::wacky::wacky::eek::anyone

Tredje barnet, men føler at dette er første gang jeg har bebis...
 
Last edited:
Leter fortsatt litt etter bruksanvisning på tredjemann jeg også. På de aller fleste områdene er jeg mer avslappet men har ei som ikke liker vogna, for første gang :O og som sliter m å finne søvnen på dagtid.. og jeg blir veldig stresset av gråtende baby blant folk så ikje så glad i å ut å farte for å være helt ærlig.. delammer og kjenner også denne gangen på at folk tenker at hun «sikkert er sulten» for føler hun her gaper døgnet rundt ;) enklere når man bsre ammer for da kan man faktisk gi ubegrenset i motsetning til mme..

Men tenker også det handler litt om å lære seg lille å kjenne og finne gode rutiner for hun etterhvert.. jeg er f.eks innstilt på at man triller seg 1-2 gode turer hver dag.. men det er faktisk velsig lite koselig når hun gråter i vogna hele turen hjem.. så kanskje må jeg bare sette henne i sjalet de dagene jeg må få gjort noe ;) og de dagene jeg har tid til å sitte i ro så får jeg ha henne i fanget ;) nå ligger hun på fanget og sovet f.eks ;)
 
Merker til denne selv, ho lille her vil bare ligge på meg, heele dagen. Vist ikke er det gråt og uro, hun finner liksom ikke roa selv, det må jobbes for og få ho i søvn. Jeg blir fortvilet, og mest krevende er ettermiddagen og kvelden, hvor det kan være mye grin. Blir ikke mye «sitte i ro og slappe av tid» her føler jeg. Og dra ut er bare stress, føler jeg går og spenner hele kroppen i butikken, venter på at nå kommer skriket. Natten er er enkel, men resten av dagen blir krevende her å, så skjønner deg godt!:confused::p
 
Godt å høre vi er flere. For man føler at alle andre har det helt annerledes. Med det sagt hadde vi faktisk 10 min med pludring i vogn i butikken idag. Da fremstod også vi slik som vi egentlig ikke har det, i øyene på en annen stresset mor vil jeg tro. Mens på innsiden gikk jeg bare å ventet på at det braket løs så svetten silet... :excited001

Bli bært i armene eller mot skuldra er også ut idag. Idag er det elastisk sjal, 10 cm for lavt, som er eneste akseptable. Sovet 2 timer nå og jeg har fått gjort både hage- og husarbeid idag :cool05

402107A5-C96B-4B1A-B554-32D6B2B23088.jpeg
 
Jeg har det litt omvendt. Min første sov 45min-1,5 time av gangen om natta og 5-15 min av gangen på dagen. Vogn resulterte i illskriking og la jeg ham fra meg noe sted inne skrek han etter 3 sekunder. Jeg måtte oppsøke hjelp pga søvnunderskudd.

Andremann kunne ligge noen få minutter alene under musikalsk uro, og sov 3 timer sammenhengende første soveøkt på natta og sov greit i vogn i fart.

Tredjemann sov 1,5-2:15 om natta, (som føles uendelig mye bedre enn 0:45-1:30), og hadde 10 sek tålmodighet på å ligge alene.

Ingen av dem sov i nærheten av så mange timer som teorien sier. Jeg trodde altså at jeg bare laget barn som krevde å bæres hele tiden, og at å dusje i fred eller spise et måltid med 2 hender var slikt som ikke skjedde i babytiden.

Nå derimot har jeg fått en unge som sover masse, og (med unntak av de to første ukene) klarer å sove mens hun ligger alene. Hun spiser riktignok veldig ofte. Jeg har en fast trilletur som tar ca 1,5 time, og da våkner hun midtveis for å få mer mat, men det gjør jo ingenting sammenliknet med de som skrek så store deler av turen at jeg ikke orket gå tur med dem på denne alderen.
 
Her er det så variert. Enkelte dager er som ts beskriver, andre dager er barnet rolig og tilfreds og jeg får gjort mer enn "baby".

Men jeg er overrasket over hvor mye tid som går med til amming. Særlig med sår pupp så det måtte pumpes en del. Så brukt mye tid på det mellom ammingene.
Litt slitsomt enkelte dager, for får bare spist frokost og mer har jeg ikke "rukket".
Kanskje satt på en vaskemaskin med klær.
Jeg er glad i barnet mitt, men er ikke like glad i alle dagene..noen dager føler jeg det bare er kaos. Noen dager vil han bare ligge på puppen eller bli holdt, så da sitter jeg der bare. Ser på serie da.
For min del tror jeg ammingen har vært utfordringen/det tyngste. Det har tatt mye tid og det har vært mye arbeid med sårstell, pumping og smerter. Men nå, etter 5 uker, tror jeg det begynner å bli bedre.
Jeg ser frem til å bevege meg mer ute, går en trilletur hver dag, men stort sett alene. Gleder meg til å gå med venninner og skravle litt og gå lengre turer med vogn eller bæresjal. Og ikke bare gå i nærområdet så jeg kan løpe hjem å amme/pumpe/stelle de j****! sårene.
 
Back
Topp