En vanlig dag

Vi starter dagen med litt kos og en siste amming i halv ni tiden. Så er det ut på badet for å skifte bleie på prinsen, så får han ligge på baderomsmatten med bare bleie på. Der ligger han å funderer på livet mens jeg dysjer, pusser tennene og kler meg.

Så er det prinsen sin tur. Først får han tran, så er det litt vask av ansikt og nesen og så dagens klær. Deretter en amming i stuen før prinsen tar en lur i lekegrinden og mamma får frokost :)
Deretter tar jeg meg en trilletur eller koser meg i sofaen. Tar av og til en tur til en venninne eller familie. Jeg kjeder meg i allefall ikke. Mannen kommer hjem i firetiden og da er det familiekos frem til leggetid kl. 10. Den lille sovner ca 10.30 :)

Lillegutt på snart 10 uker(!) får mat i senga når han våkner i 08/09 tiden, og da lar jeg han ligge i senga vår og bare prate og sparke fritt. Elsker denne stunden, da han er så uthvilt og fornøyd<3 Når han blir lei, går vi på badet og kler på oss. Da er han ofte trøtt igjen, så da sover han 1-2 timer i vugga i stua.
Dersom vi er hjemme ligger han mye på lekematta på mage/rygg mens jeg sitter ved siden av også "prater" vi. Han er våken ca 1 time før han igjen må ta en liten lur, sånn går det hele dagen og da sover han 1-3 timer i vugga om gangen. Ammer med ca 2-3 timers mellomrom gjennom dagen. Går trilletur nesten hver dag i en times tid.
På kvelden blir han ordnet for kvelden med pysj og noen ganger bad rundt 9, får mat på soverommet før han sovner 10/halv 11 i senga si. Så tar det 3-5 timer før neste måltid og deretter sover han til 8/9 igjen :) Han er en veldig grei liten gutt som har gjort mammaen sin litt bortskjemt med å være fornøyd nesten hele tiden <3

Jeg våkner som regel først i 10-10.30-tiden. Når jeg gjør tegn til å stå opp pleier lillebror å våkne. Så går vi på badet og steller oss.

Etterpå ligger han i kurven og kikker på uroen mens jeg lager meg frokost. Noen ganger rekker jeg å spise før han er lei. Så er det litt kos og en ammerunde før han er trøtt igjen. Skal vi være hjemme sover han som regel på fanget mitt mens jeg ser på tv. Men de fleste dagene har vi en avtale, barseltreff, lunsjmøte e.l. Så da drar vi ut når han skal sove. Enten med vogn, bil eller bæretøy.

Kl 15 går vi til bhg for å hente storesøster. Litt hektisk å komme inn døra med en aktiv 3-åring som vil alt mulig og en hylende baby som alltid skal ha mat når storesøster må tørkes på do. :P
Så ligger han litt i kurven og kikker på uroen mens jeg lager middag og ordner med storesøster. Etter middag er det kos og amming/soving på puppen frem til storesøster er stelt kl 19. Kl 20 ca blir lillebror stelt og så koser vi i sofaen til jeg legger meg.

De siste kveldene har han vært urolig fra 22.30-23.30, tror han er trøtt men finner ikke roen. Så da blir det endel byssing før han kapitulerer og lar seg amme i søvn. :)

I det hele og store en særdeles behagelig hverdag og jeg rekker aldri å kjede meg et sekund. Dagen går også skummelt fort når man spiser frokost 11.30 :P :)

Her er det så merkelig opplegg denne uka, han bare sover og sover, han er snørrete, så har vel litt luftveisinfeksjon som storebroren og jeg.

Så ca 06, når storebror og far står opp, så skifter vi bleia, otribaby snør suger, han får d vitamin dråper og pupp. Så hvis han er våken, er vi litt oppe med dem, jeg spiser frokost. Så er det gjesp og pupp også sover han oppå meg på gjesterommet 2 timer, så er det pupp også sover vi 2 timer til. Så er det opp og skifte bleie, jeg ser an om jeg får spist litt/ om han er våken eller trøtt, litt oppe eller sover mer. Da sitter jeg enten i sofaen mens han sover på meg, og jeg spiser og ser TV, eller vi leker litt om han er litt pigg. Så er det gjesp gjesp, bleie, pupp, han sovner, jeg prøver legge ham i baggen. Hvis det går så ordner jeg meg litt/ rydder hus. Så er det å time i forhold til henting storebror i barnehage. Hvis det ikke er helt mayhem, når vi kommer hjem fra barnehagen, lager jeg middag, og leker ned barna samtidig. Så kommer far hjem fra jobb kl 17:45, så er det legging av storebror 18:30 som regel av far, så er lillebror enten på puppern med meg og sover litt eller vi leker og jeg rydder. Storebror sovner ca 20-20:30. Så er det kveldsmat og matpakke laging.

Det går nå i ett :-)
Plutselig er klokka 21:30 og da legger vi oss.

Så er det noen timer søvn, og mini er i gang med nattpuppen

Så idylliske dager dere har da.. Her er det opp kl 0700 og få jentene klar til barnehage og skole. Alle prøver og skrike høyest og klage mest mulig på alt fra mat til klær :p når begge er levert er eg allerede utslitt :p og kresjer i sofaen litt før eg gjør noe som helst :p så kommer skole jenta hjem kl 1300. Da får ho litt mat då diskuterer vi ca 2 timer for og få ho til og gjør lekser. Så spiser vi middag når barnehage jenta og mannen min kommer. Da er babyen sur. Så eg får aldri varm middag. Så krangler jentene frem til legging. Når endelig dei sover så er babyen urolig og krever mye bussing og mat. Så når han endelig sover, som regel ikkje før 2300 da stuper eg i seng og venter på nesten amming :p her er det travelt og bongass hele tiden.. Overgangen til 3 barn vises godt her i huset :p

For å starte fra midnatt:
00:30ish: han sovner etter å ha blitt ammet i 3 timer før legging :p
04:30- nattamming en times tid.
08:00- amming igjen.. Sover videre etterpå.
10:30- amming, så står vi opp. Han koser seg i vippestol mens mamma'n dusjer. Stell/bad av han etterpå.
11:30- han er sulten, igjen! Amming. Frokosten blir inntatt rundt 12:00. Haha!
Fra 12:00-18:00 så er han som regel veldig våken! Om vi triller så sover han, ellers mye lek og stimulering.
18:00-20:00 soving.
Fra 20:00... Da henger han fast på puppen. Mest for kos men noe mat og ;)
00:00/00:30- nattatid

Starter dagen med å ordn storesøsken til skole og barnehage, snuppa sover som regel til etter d, så tar hun opp og steller henne etterpå. Når vi har levert går vi oss en tur (trilling, topptur elr no) ser litt tv, besøker noen, har besøk, så kommer barn og mann hjem til middag, prøver å gjøre noe med de største, når de er lagt er d bare kos me snuppa legger oss ca 11 :)

Kan også starte fra midnatt. 2-3 amming. Sove. 4-5 amming. Sove. 7-8 amming. Vi står opp og steller oss. Så amming igjen. Sove. Og sånn fortsetter det til rundt 12 med amming hver 2 time ca. Fra 12 ca er hun mer våken og vi ligger litt på magen, prater og smiler. Fra nå er det er litt vanskeligere å få henne til å sove så det blir en del bæring i bæresele. Hun sovner som regel for natta 22-23 tiden. Tiden mellom 12 til hun sovner er det lite system på enda. Hun hater vogna dessverre, ellers så hadde det blitt trilleturer, men det blir litt bæring i det minste. Hun kan sove i flere timer i bæreselen og sovner raskt i den :)

Våkner mellom 8 og 11. Morgenstell, frokost og litt lek. Han hater å ligge i vogna så blir en liten dupp i senga. Han sover maks 20 min i slengen så blir en del dupper i løpet av dagen. Så er rytmen sove, spise, leke, spise og sove. Han legger seg kl 20 å sovner somregel innen en time:). På natta styrer han måltidene selv når jeg sover uten bh:p

Dagen starter kl 07.00 for minstemann her i huset. Så har han som regel to gode hviler på 3 timer hver fra 09.00 til 17.00. Etter dette kan han ha små lurer, men mesteparten av tiden er han våken frem til han legger seg for natta mellom 20.00 - 21.00. Får mat en gang i løpet av natta :-)

Lillemann våkner ca mellom 08:00-09:00 da koser vi oss som regel i senga sammens med pappa, får litt pupp før vi står opp. Så er det morgenstell på badet der han får først tran så vasket vi ansikt å nedentil. Så finner jeg frem dagens kler, noen ganger lar jeg han få ha på seg en kosedress hvis været er skikkelig surt ute så tar vi på klærne senere :-) Så får pappa kose med han mens jeg ordner frokost til oss begge, så ammer jeg i sofaen etter frokost ;-) Noen dager har vi masse planer andre ikke så da tar vi oss en trilletur eller en kjøretur i bil :-) Lillemann sover som regel mellom 10:00-12:00 så oppe for mat å kos så er vi trett igjen å da kan han ligge i 2-4 timer i vogna si ;-) Ammer han ca hver 3 time... Den siste mnd har vi måttet begynt med kveldstellet rundt 20:00 tiden for da er han som regel trett å da får han mat å sovnet eller bysses i søvn å da sover han som regel til 00:30-01:30 da er det mat så sover vi til rundt 04:00-04:30 tiden så mat igjen å da sover han til 07:00-08:00 tiden å da er dagen begynt :-)

Lille våkner som regel kl 06.00. Så da ammer vi i senga. Etterpå er hun lys våken og vil ikke sove igjen. Vi ligger da å koser litt føre vi står opp mellom 06.30-07.30. Da blir først lillemor stelt, og jeg bare drar på meg de første klærne jeg ser. Etterpå ligger ho som regel på babygymmen på gulvet mens jeg er ute å lufter hunden. Deretter vil ho ofte ha mye oppmerksomhet å leker enten med babygymmen, synger eller "hermer" eller bare koser. Ca kl 09.00 ammer vi igjen og lillemor sover i underkant av en time. Mens ho sover får jeg ofte tatt meg en dusj, spist frokost, støvsuga alt hundehåret, tømt oppvaskmaskin, satt på en klesvask og evt rydda litt. Så våkner lillemor og det er nytt bleieskift og litt amming føre vi finner på noe. Enten det er å være hjemme å slappe av, reise til byen en tur, besøke venninner, reise en tur på treningssenteret, trilletur med hunden osv. Ammer hver 2-3 time + bleie skifte samtidig igjennom dagen. Vi er ofte hjemme igjen hvis vi har vært ute til ca 4. Da er det ny ammerunde føre lillemor sover i ca 1,5 time. Mens hun sover gjør jeg litt husarbeid hvis det trengs eller slapper av på sofaen føre jeg begynner på middagen. Så kommer mannen hjem kl 5 og vi spiser føre lillemor våkner. Enten finner vi på noe alle sammen, ellers så er det kose stund mellom babyen og pappaen. Kveldstellet blir tatt ca kl 19.00 med enten en kattevask eller et bad føre hun får tran og vi ammer. lille er i seng ca 20.00- 20.30. Da slapper mammaen og pappaen av på sofaen sammen, eller gjør litt husarbeid igjen eller mor har besøk eller reiser til noen venninner, eller går tur med hunden eller en tur på trening da det ofte går noen timer føre lille våkner og skal ha mat. Når jeg legger meg i 23-24 tiden får hun ny bleie og litt pupp føre vi sover til kl 06.00 igjen. Evt mat 1 gang i løpet av de timene en sjelden gang.

Her varierer alle dager utrolig mye enda!
Prøver å få levert storebror i bhg til 9-10 om det er jeg som skal kjøre, så da ordner jeg og Lillemor oss mens storebror ordner seg selv med litt hjelp og oppmuntring. Om mannfolket skal levere, ligger vi å koser oss i senga litt lengre. Om dagene er vi enten hjemme og koser oss eller vi er en tur i stallen. Drar vi i stallen sover hun somoftest 2-3 timer i vogna i strekk :) hjemme sover hun litt kortere, og enten på meg eller i månesenga ;)
Vi henter storebror senest 17:00 i bhg, om mannfolket henter prøver jeg og Lillemor å lage mat i mens, hvis ikke gjør vi det etterpå. Så er det leggetid for storebror 19:00, om mannen jobber kveld er Lillemor med på å legge han. Resten av kvelden koser vi oss, om Lillemor vil sove noe i senga pusler jeg med hobbysaker imens, hvis ikke ser jeg på TV med hun oppå meg.
Prøver å få stelt Lillemor mellom 21 og 22, men hun tar somoftest ikke natta før 24 :p

Blir vel litt mer rutine og orden i ting etterhvert, men enn så lenge bare koser vi oss og tar dagene som de kommer :)

Her er svært lite rutine på dagtid. Hatt to uker ferie hos mine foreldre og hos svigers. Eneste som er ganske rutine er at hun sovner mellom 23 og 00.30. Så spiser hun mellom 4 og 6. Så igjen rundt 8. Så må jeg avgjøre om vi skal stå opp eller sove videre til 11. Hun er veldig søvnig frem til rundt 12. Så det må jeg utnytte ved å sette henne i vogna og ta noen ærender eller rydde hjemme.

Etter det er det mye pupp, grining, leking og søvn om hverandre frem til leggetid. Bader onsdag og ila helgen. Mulig dette forandrer seg denne uken, da vi er hjemme igjen og hun har virkelig forandret seg de siste to ukene! Utrolig kos med utvikling med mer snakking og smiling:)

Her begynner dagene å se ganske like ut;

Etter kveldsbad legger vi hun rundt kl 7. Hun våkner igjen rundt 23-24 for mat. Våkner 2 og 5 for å spise igjen. Kl 7/8 er hun våken ca 30 min hvor vi prater og smiler. Så sovner hun igjen til ca kl 09.30 Da er det opp og ta på vanlig klær, spiser litt, leker på lekematta. Så er hun trøtt igjen og vi går ut på tur tundt 11/11.30 Sovner som regel med en gang hun legges i vognen og før vi rekker å komme oss ut. På tur kan hun ligge og titte og sover ikke hele veien. Hjemme igjen er det tid for kos, lek og prat. Tar en liten powernap før hun settes i vippestolen på kjøkkenet og jeg lager middag. Pappan kommer hjem fra jobb og de har litt kvalitetstid mens jeg fortsetter med middagen. Etter middag spiser hun og vi leker litt på lekematta. Så er det tid for kveldsbad igjen..

Og sånn går no dagan :p

Back
Topp