En ting som IRRITERER meg!

Tøsa!

Gift med forumet
Punktum skrives bare med en .
Det er så slitsomt å lese..................... med alle disse................

Ja, punktum skrives med en ., men det brukes flere punktumer for og lage en "uavsluttet" setning eller hva jeg skal kalle det. Det er jo ikke akkurat som om det er ett bv fenomen, det er en virkemåte, som brøkes i bøker ol. også.

Jeg bruker det nok litt for ofte, men.... :p

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Ja, punktum skrives med en ., men det brukes flere punktumer for og lage en "uavsluttet" setning eller hva jeg skal kalle det. Det er jo ikke akkurat som om det er ett bv fenomen, det er en virkemåte, som brøkes i bøker ol. også.

Jeg bruker det nok litt for ofte, men.... :p

Ja, jeg vet det...   

Slutt på setning skrives med en, åpent for videre "snakk"(mer innhold enn det som ble skrevet) e.l skrives med mer enn 1 punktom... Man avslutter da det man sier, uten å sette en stopper for setningen, på en måte. Vanskelig å forklare hva jeg skal frem til... 3 punktom har altså ikke samme stopp effekt som 1 har.

Kath91 skrev:
Slutt på setning skrives med en, åpent for videre "snakk"(mer innhold enn det som ble skrevet) e.l skrives med mer enn 1 punktom... Man avslutter da det man sier, uten å sette en stopper for setningen, på en måte. Vanskelig å forklare hva jeg skal frem til... 3 punktom har altså ikke samme stopp effekt som 1 har.

Nettopp! *liker*

Jeg elsker uavsluttede setninger...  :p :p

Ikke at det irriterer meg så veldig, men det heter " å skjære alle over en kam"

En ting er å bruke det i slutten av en setning, men det finnes jo mennesker som bruker det tre-fire ganger i løpet av en setning. Det blir så mange prikker at man sliter med å holde tråden i hva som egentlig står der.

Det irriterer meg ikke når det blir brukt korrekt, altså som en uavsluttet setning. De som bruker det istedenfor punktum hvert eneste det det skulle vært punktum, eller komma for den saks skyld, har ikke lært god nok rettskriving. Og det er irriterende å lese.

Det synes ikke jeg er irriterende. MEN noe som er irriterende, er :)))))))))))))) og ;PPPPPPPPPPPP smileys. En smiley er :) eller ;P  

Beklager... hehe. 
Men jeg bruker det bare i en uavsluttet setning, hvor man liksom henger igjen med litt lyd før man prater videre. Eller noe sånt :-P.
Men ellers bruker jeg punktum riktig da......... unntatt i uavslutta setninger. ;-)

En annen ting jeg har sett:

Jeg skriver/sier:
Til laksen har vi poteter til.

Noen skriver:
Til laksen har vi poteter inntil. <--- HÆ?

Det skal være enten EN prikk, eller så skal det være tre, for å indikere at setningen blir hengende i luften. Det bør man bruke lite av, altså.

Husker da vi chattet på mIRC på ungdomskolen var det populært å skrive to prikker bak hver eneste setning. Avslappet og kult liksom. Klarer nesten ikke å lese det nå når folk overdriver tegnsettingen slik, ,spesielt med mange prikker og mange utropstegn. 

jentami* skrev:

Jeg skriver/sier:

Noen skriver:

Hahahaha, det betyr vel at potetene ligger nær laksen da? 

Men du må fjerne en "til" i setningen din hvis den skal være riktig da, f.eks: 
"Vi har poteter til laksen." Eller "Til laksen har vi poteter."

jentami* skrev:

Jeg skriver/sier:

Noen skriver:

Der ville jeg kuttet enda mer ned :Til laks har vi poteter.

toneany skrev:

jentami* skrev:

Jeg skriver/sier:

Noen skriver:

Hehehe! :p

Jeg ser den med en "til" for mye i setningen:) Viste ikke hvordan jeg skulle formulere setningen for å få med "inntil" :)
Hadde 3 i norsk skriftlig

jentami* skrev:

toneany skrev:

jentami* skrev:

Jeg skriver/sier:

Noen skriver:

Hehehe! :p

Jeg ser den med en "til" for mye i setningen:) Viste ikke hvordan jeg skulle formulere setningen for å få med "inntil" :)
Hadde 3 i norsk skriftlig

Vel, du er jo såpass oppegående skriftlig at du ser at laksen ikke skal ligge inntil poteten, så da har du jo kommet lengre enn mange andre. 

Tøsa! skrev:
Punktum skrives bare med en .
Det er så slitsomt å lese..................... med alle disse................

Ohh gad, at du gidder å bruker energi på det da........

Da irriterer du deg over meg gitt.
Jeg skriver mange punktum etter hverandre hele tiden...... Fordi jeg liker det:)

Og fordi at på slike forum skriver jeg som jeg tenker og snakker, og bryr meg da ikke om setningene blir helt gramatisk riktige, eller hvordan tegnsettingen blir...

:)

Back
Topp