En "tett" pupp

Bondefrue

Andre møte med forumet
Fullpumper til barnet mitt, da ammingen overhode ikke gikk bra..
Men ett lite problem, den ene puppen er helt umulig, tar minst 30-40 minutt å tømme 100-150 ml, gjerne over en time også.
Ender selvfølgelig med tette melkeganger og spreng, er alene med baby på dagtid, så vanskelig å få tatt den tiden det tar.
Trenger noen gode råd her, før jeg gir opp. Har nesespray, varm rispute og en god stol å sitte i.

Hvor gammel er babyen?

Passer "munnstykket" på pumpen riktig?

Babyen er tre uker.
Tror det passer bra ja, var det de fant ut passet på sykehuset iallefall:rolleyes:
Men om det er riktig vet jeg ikke, hvordan ser man om det er rett størrelse?

Babyen er tre uker.
Tror det passer bra ja, var det de fant ut passet på sykehuset iallefall:rolleyes:
Men om det er riktig vet jeg ikke, hvordan ser man om det er rett størrelse?

17c2ca2a250953f7dcf2c32554b90a10.jpg

A er riktig størrelse.
Man kan jo ha litt forskjell på brystene.

Har du prøvd å massere ut mot brystvorten mens du pumper? Etter at utdrivningsrefleksen er i gang og i lange drag utover med håndbaken eller langsiden av en finger (ikke fingertupp og ikke sirkler eller fram og tilbake bevegelse).

Kan det være at du fremdeles har hovne melkekjertler som presser på?

Klær som strammer?

Det høres ut som du har mye melk? Kanskje du ikke får tømt det godt nok hver gang?

Har du babyen inntil deg når du ammer, gjerne hudkontakt og gjerne lukt og se på babyen. Ikke stresse.

Har du prøvd å legge til babyen nå? I tilfelle den tar brystet bedre nå?

Har du tatt kontakt med ammehjelpen for råd?

Last edited:
Kan se ut som koppen kanskje er for stor
Prøvd alt det der, men takk for tips:)
Nei, har ikke kontaktet ammehjelpen, det er desverre uaktuellt å begynne å mase med amming nå igjen. Var mye styr, og snørr og tårer første uka, fryktelig dårlig opplevelse etter en veldig tøff fødsel for oss begge. Så å prøve på nytt med amming skjer ikke;)

Kan se ut som koppen kanskje er for stor
Prøvd alt det der, men takk for tips:)
Nei, har ikke kontaktet ammehjelpen, det er desverre uaktuellt å begynne å mase med amming nå igjen. Var mye styr, og snørr og tårer første uka, fryktelig dårlig opplevelse etter en veldig tøff fødsel for oss begge. Så å prøve på nytt med amming skjer ikke;)

Ammehjelperne kan hjelpe med pumping også. Du ammer selv om du pumper, babyen dier bare ikke ;)

Back
Topp