En stk hoven fot

Sommerblomst

Andre møte med forumet
hei! :) (En førstegangs som trenger litt råd/erfaring)
Har i det siste fått mer og mer vann i bena. Vet selvsagt at dette er normalt, men problemet er at den ene foten er mye større enn den andre.. Spesielt rundt ankelen og litt opp i leggen.. Hevelsen går heller ikke ned i denne foten. (Sover med de høgt, prøver å ha de høgt på sofaen og hatt de i kaldt vann. Bare venstre foten som reagerer og går ned på en normal måte.) Når jeg sitter med benet opp føles det som en brennende følelse innvendig og dunking. I tillegg at området rundt ankelen "sovner".
Har i det siste slitt med akutt kvalme/svimmelhet.. Kastet opp ene dagen etter en tur på butikken (ble så kvalm og uvell). Har gode og dårlige dager med denne kvalmen/uvellheten, men den kommer i "tak" og går over etter hvert. Noen dager med influensa følelse i kroppen også. Har vært veldig sliten og trengt mye søvn. Samtidig så har jeg en rastløshet i føttene når jeg sitter i ro.
Var til legen i dag og han har ordner time for sjekk av blodpropp i morgen. Er det noen som har erfaring med dette? Vet dere om dette sannsynligvis er blodpropp eller kan det være noe annet? Eller eventuelt bare graviditeten som er slik....

hei! :) (En førstegangs som trenger litt råd/erfaring)
Har i det siste fått mer og mer vann i bena. Vet selvsagt at dette er normalt, men problemet er at den ene foten er mye større enn den andre.. Spesielt rundt ankelen og litt opp i leggen.. Hevelsen går heller ikke ned i denne foten. (Sover med de høgt, prøver å ha de høgt på sofaen og hatt de i kaldt vann. Bare venstre foten som reagerer og går ned på en normal måte.) Når jeg sitter med benet opp føles det som en brennende følelse innvendig og dunking. I tillegg at området rundt ankelen "sovner".
Har i det siste slitt med akutt kvalme/svimmelhet.. Kastet opp ene dagen etter en tur på butikken (ble så kvalm og uvell). Har gode og dårlige dager med denne kvalmen/uvellheten, men den kommer i "tak" og går over etter hvert. Noen dager med influensa følelse i kroppen også. Har vært veldig sliten og trengt mye søvn. Samtidig så har jeg en rastløshet i føttene når jeg sitter i ro.
Var til legen i dag og han har ordner time for sjekk av blodpropp i morgen. Er det noen som har erfaring med dette? Vet dere om dette sannsynligvis er blodpropp eller kan det være noe annet? Eller eventuelt bare graviditeten som er slik....
Jeg tenkte umiddelbart blodpropp jeg.. Syntes det var merkelig at du må vente til i morgen. Hold oss oppdatert når du har vært på sjekk da :) Kan desverre ikke hjelpe.

Jeg tenkte umiddelbart blodpropp jeg.. Syntes det var merkelig at du må vente til i morgen. Hold oss oppdatert når du har vært på sjekk da :) Kan desverre ikke hjelpe.

Takk for svar:) ja, var derfor jeg ringte legesenteret.. tar det positivt at han er så rolig.. Rekner med han hadde sendt meg i dag vist det var tydeligere tegn og stor risiko ... Så kanskje det ikke er noe annet enn vann.. Derfor jeg var litt nyskjerrig på om noen her har opplevd lignende :)

Slik du skriver nå så minner det om noe jeg har hørt om før og det er det at man enten har fått blodpropp eller at det er press på blodårer ned til det benet man hovner opp på.
Godt du har fått en sjekk og håper at det er tidsnok å få sett på det i morgen.... Jeg trodde liksom at man skulle se på slikt asap med tanke på at det kan være blodpropp...

Er du rød og varm på det benet også? Tok legen blodprøver av deg?
Er som de andre sier, mulighet for blodpropp, men kan også være at det er mer press på blodårene ned i det ene beinet kontra det andre. Får håpe det er uskyldig. Lykke til i morgen:)

ja var det jeg også trodde. Derfor jeg bestilte en time for å høre..skal jo til JM i morgen, så får høre med hun.
Nei ikke noe forskjell på varme eller farge. Ser bare ut som en ankel/fot som er forstuet eller noe..... Ja, er det jeg også tenker på.. Mye som ligger i klem osv. og det går mye utover hoftene og sikkert nedover i bena at jeg har bekkenløsning og en svær mage som krever sitt..
Nei han tok hverken blodprøve eller blodtrykk..
Tusen takk!! :happy:

Slik du skriver nå så minner det om noe jeg har hørt om før og det er det at man enten har fått blodpropp eller at det er press på blodårer ned til det benet man hovner opp på.
Godt du har fått en sjekk og håper at det er tidsnok å få sett på det i morgen.... Jeg trodde liksom at man skulle se på slikt asap med tanke på at det kan være blodpropp...
Enig :o

Jeg hadde samme problem for noen uker siden. Plutselig hevelser, spesielt da på høyre fot og ankel. Dro til legen og han sendte meg på akutten. Tok blodprøver, blodtrykk og div der. Samt ultralyd av beinet for å se om det var noe der. De fant ingenting, så var bare hevelser av graviditet som man ikke får gjort noe med.

Men jeg fikk tips ang blodpropp:
- man kjenner smerte, spesielt hvis man tar på beinet
- fargen på huden kan bli rødlig
- vondt i hodet
- svimmel
- syns det er vanskelig å puste

Viktig at de sjekker det på deg så fort som mulig, slik at du isåfall får blodfortynnende medisin med en gang.

Lykke til :)

Jeg hadde samme problem for noen uker siden. Plutselig hevelser, spesielt da på høyre fot og ankel. Dro til legen og han sendte meg på akutten. Tok blodprøver, blodtrykk og div der. Samt ultralyd av beinet for å se om det var noe der. De fant ingenting, så var bare hevelser av graviditet som man ikke får gjort noe med.

Men jeg fikk tips ang blodpropp:
- man kjenner smerte, spesielt hvis man tar på beinet
- fargen på huden kan bli rødlig
- vondt i hodet
- svimmel
- syns det er vanskelig å puste

Viktig at de sjekker det på deg så fort som mulig, slik at du isåfall får blodfortynnende medisin med en gang.

Lykke til :)

Så fint å høre at det ikke var noe! :)Forhåpentligvis og mest trolig er det nok bare graviditeten ja, siden det er få symptomer. Takk for at du delte din erfaring! Satser på at de ikke finner noe i morgen :happy: tusen takk!

Godt å høre! Var sikkert samme som jeg hadde. De også trodde at det var noen blodårer som var mer i klem. Men siden dagen jeg oppdaget det såpass ille, så har jeg vært grusomt hoven. Må si jeg er rett og slett glad for at det er sommer og at jeg kan gå i birkenstock! Jeg kommer meg ikke inn i andre sko, helt håpløst. Ista var jeg hos jordmor og en tur hos svigermor, og kom meg da halvveis inn i birkenstock kjipperne fordi føttene blir så hovne. Så ha beina høyt så ofte du får muligheten :)

Så godt å høre!! Bena høyt og drikk mye vann. Jeg er ikke særlig hoven i bena, men ser særdeles stor forskjell på de. Er spesielt en vene i høyrefoten som hovner opp. Men ingenting farlig heldigvis. Men det er fryktelig ekkelt når man oppdager det!

Ja det går i birkenstock her også! Blir nok ikke noe annet på en stund...:p
Jepp! skal prøve, blir fort rastløs :/ veldig klar til at han skal komme ut nå!!

Godt å høre at det "bare" var vann hos dere også! Er litt skummel den blodproppen....

Er det noen som vil vise føttene? Syntes mine er så heftige, at jeg begynner å lure på hva som egentlig er normalt. Hva er liksom greit å hovne i bena?

Er det noen som vil vise føttene? Syntes mine er så heftige, at jeg begynner å lure på hva som egentlig er normalt. Hva er liksom greit å hovne i bena?

Man kan faktisk hovne opp mye i bena og være innenfor det som er greit. Og så lenge det er symmetrisk opphovning, ingen rødhet-banking-svie/verk. En venninne av meg var så hoven som jeg aldri før har sett, legen hennes sa bare at hun var en som samlet mye vann. Og de som blir hoven i bena til vanlig ved varme ol, vil jeg tro har enda større sjans for å hovne opp ved graviditet. Hva har jm skrevet på helsekortet ditt da?( fra 0-3)

Man kan faktisk hovne opp mye i bena og være innenfor det som er greit. Og så lenge det er symmetrisk opphovning, ingen rødhet-banking-svie/verk. En venninne av meg var så hoven som jeg aldri før har sett, legen hennes sa bare at hun var en som samlet mye vann. Og de som blir hoven i bena til vanlig ved varme ol, vil jeg tro har enda større sjans for å hovne opp ved graviditet. Hva har jm skrevet på helsekortet ditt da?( fra 0-3)
Hun så ikke engang på de :( hun forrige skrev 2, da var det litt mindre. Hun nye skrev 0 uten å sjekke

JM skrev 1-3 på mine i dag .. Den ene var voldsom og den andre mindre.. Vil sammenligne det med en veldig hoven fot som feks når man har forstuet ankelen eller noe, og kan godt være enda mer.. Kjenner også at leggene er sprengt (kjennes godt om du sitter på huk) og ankelene ser jeg ikke igjen. Når jeg rister på mine så kjenner og ser jeg vatnet dirre innvendig oppå foten. Min søster var ekstrem også i enda lengre tid. Tror ikke ødem i seg selv er så farlig, men som de har skrevet over; vær obs på rødhet osv. Og spesielt om den ene er vesentlig større enn den andre..

Vet ikke om dette stemmer, men mener å ha hørt at på nivå 3 så merkes det i hender og fjes også.. (Noe jeg gjør)

Back
Topp