En sprettert i magen!

Lykkeønske

Forelsket i forumet
Da har vi vore på ultralyd på fosterdiagnostikk og sett en veldig livlig krabat! Hoppa og spratt ❤️
Alt såg heldigvis bra ut og vart satt fram 2 dager, så er egentlig 13+1 i dag.
Må fortsatt vente på blodprøvesvar til duotesten, så det er litt i overkant spennande....håper der ikkje er noe negativt!!!

Da har vi vore på ultralyd på fosterdiagnostikk og sett en veldig livlig krabat! Hoppa og spratt ❤️
Alt såg heldigvis bra ut og vart satt fram 2 dager, så er egentlig 13+1 i dag.
Må fortsatt vente på blodprøvesvar til duotesten, så det er litt i overkant spennande....håper der ikkje er noe negativt!!!

Så gøy! ♡

Krysser fingrene for duotesten - lover jo i allefall godt med en livlig krabat der inne ❤️ Er jo så fine når de er så "store" blitt også, husker vi fikk det fineste ultralydbildet på 12 ukers med første ;)

Krysser fingrene for duotesten - lover jo i allefall godt med en livlig krabat der inne ❤️ Er jo så fine når de er så "store" blitt også, husker vi fikk det fineste ultralydbildet på 12 ukers med første ;)
Vi fikk bare 3D-bilder, så var en liten alien fortsatt ;-) håpa å få vanlig bilde og, men kunne ikkje spørre når han var ferdig.

Gratulerer og Masse lykke til, skal selv på utvida ul og duotest om noen uker, gruer meg virkelig og håper lille i magen består testene hos oss også :-)

Gratulerer og Masse lykke til, skal selv på utvida ul og duotest om noen uker, gruer meg virkelig og håper lille i magen består testene hos oss også :-)
Var sjukt nervøs før vi kom inn!! Var 40 min forsinka og...og trudde ikkje på legen når han sa alt såg bra ut...
Lykke til med din sjekk! Hvilken uke skal du i? Og kan eg spørre hvorfor du må gjennom ekstra sjekk? Du bestemmer om du vil svare, og du kan evt svare privat om du ønsker.

Gratulerer så masse med sprettert :happy:
Krysser fingre for at testen viser at alt er helt normalt.

Duotest er en dobbeltest med ultralyd og blodprøve der resultatene/målene settes sammen og det regnes ut hvor stor sannsynlighet det er for at det kan vere ett barn med trisomi
Er trisomi kromosomfeil? Kan alle ta duotest eller er det bare visse tilfeller? Jeg trodde det "holdt" å i uke12 UL se etter nakkefold og neserygg? Mvh dette kan jeg lite om merker jeg! (Beklager dumme spm)

Er trisomi kromosomfeil? Kan alle ta duotest eller er det bare visse tilfeller? Jeg trodde det "holdt" å i uke12 UL se etter nakkefold og neserygg? Mvh dette kan jeg lite om merker jeg! (Beklager dumme spm)
Finnes flere trisomier og det er kromosomfeil. Downs er en av dei og så er det 2 som kan vere lite forenelig med liv. Du får bare duotest om du har risikosvangerskap eller er over en viss alder, for da er det større sjanse for at det kan skje noe. De tar da utvida ultralyd og setter det sammen med blodprøvesvar for å finne sannsynligheten for at det kan vere noe galt.

Var sjukt nervøs før vi kom inn!! Var 40 min forsinka og...og trudde ikkje på legen når han sa alt såg bra ut...
Lykke til med din sjekk! Hvilken uke skal du i? Og kan eg spørre hvorfor du må gjennom ekstra sjekk? Du bestemmer om du vil svare, og du kan evt svare privat om du ønsker.
Skal inn i slutten av uke 13, er i uke 9 nå, så enda 4 uker igjen å gå å grue seg :-\ men prøver å roe meg foreløpig da magefølelsen er god :-)

Vi må igjennom fordi vi har fått en med en veldig sjelden kromosonsykdom før. Den kan være dødelig, kommer veldig an på i hvor stor grad babyen er påvurket. Men uansett må man ha veldig spesiell oppfølging og det er en veldig risikabel vei å gå. Vår hadde desverre 90%, og hos han var det dødelig.
Så er en viss sjangs for at det kan gjennta seg, heldigvis ikke så stor, men om det skal være tilfellet, kan det være veldig avgjørende å vite så tidlig som mulig..

Nei, det ville han ikkje sei! Han sa alle såg ut som gutter på det stadiet.
Hmmm.. Noen som vet hvorfor "alle ser ut som gutter" på det stadiet?

Hos alle fostre er enda kjønns"delen" utenfor kroppen, så både guttene og jentene har "utovertiss" så tidlig, senere vil jentas till trekke seg inn/kjønnsleppene dekker over.

Det er mulig å se forskjell såppas tidlig, men det er også Veldig enkelt å se feil/forveksle de.

Den måten som man kan gjette seg til hvilket kjønn, er at guttens tiss peker rett ut, dvs 90 grader rett ut fra magen (mer som en ståtiss). Mens jentas peker rett nedover, ned mot tærne om hun hadde strukket beina og stått.. Siden disse små ofte er veldig aktive, er det veldig vanskelig å vøre helt sikker på om den står rett ut eller rett ned ;-)

Skal inn i slutten av uke 13, er i uke 9 nå, så enda 4 uker igjen å gå å grue seg :-\ men prøver å roe meg foreløpig da magefølelsen er god :-)

Vi må igjennom fordi vi har fått en med en veldig sjelden kromosonsykdom før. Den kan være dødelig, kommer veldig an på i hvor stor grad babyen er påvurket. Men uansett må man ha veldig spesiell oppfølging og det er en veldig risikabel vei å gå. Vår hadde desverre 90%, og hos han var det dødelig.
Så er en viss sjangs for at det kan gjennta seg, heldigvis ikke så stor, men om det skal være tilfellet, kan det være veldig avgjørende å vite så tidlig som mulig..
Huff, det er så mykje fælt...vi har og en mulighet for at det var kromosomfeil på vår jente, så derfor vi får genetisk oppfølging...
Kor langt var du komt med ditt barn før dere fant ut dette?

Skal inn i slutten av uke 13, er i uke 9 nå, så enda 4 uker igjen å gå å grue seg :-\ men prøver å roe meg foreløpig da magefølelsen er god :)

Krysser fingrene for dere og håper alt går bra:Heartred

Back
Topp