En smertefri fødsel - er det oppnåelig?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
Metoden Smertefri Fødsel er utviklet i Danmark av Anja Bay. Ved hjelp av øvelser innen avspenning, visualisering og pusteteknikk skal gravide lage betingede reflekser som vil hjelpe dem å håndtere smertesignalet under fødselen på en bedre måte – og dermed oppleve mindre smerte.

mother-in-labor-picture-id500401757.jpg

Metoden handler om å sette sammen tre teknikker og øve på dem i flere uker før fødselen. Den handler om å øve så godt at du reagerer instinktivt riktig når fødselen endelig er i gang. Disse teknikkene kan du lese mer om i artikkelen. Kanskje lærer du noe du kan ha nytte av?

Hvordan er det med deg - forbereder du deg til fødselen, og hvordan gjør du det? Tror du at du kan "øve" deg til en positiv fødselsopplevelse uten smerter?

Da jeg fødte sist var pusten mitt aller viktigste hjelpemiddel i tillegg til at det mentale var på rett sted. Jeg følte jeg jobbet med kroppen min og klarte å holde roen i meg. Fødselen var smertefull, men absolutt kontrollerbar :-)

Min erfaring er at psyken og positiv innstilling pluss pusteteknikk er noe man kommer veldig langt med!! Hadde rier i åtte timer med tredjemann uten å føle noe som helst synd på meg sjøl, det var latter og prat mellom meg og mannen helt frem til de siste timene, da mista jeg litt fokus og begynte å bli sliten og motarbeida nok riene med at jeg fikk litt panikk, og da første begynte det å være så vondt at jeg trengte smertelindring, og varmt vann i badekar var da mer enn nok! Lå helt rolig å fløt i vannet og pustet, var helt nydelig!

Tror det kommer veldig an på fødselen. Jeg har vanligvis høy smerteterskel, og så ikke for meg å ikke skulle takle smertene sist. Men ble igangsatt på overtid, og gikk rett inn i en nesten ti timer lang riestorm. Altså uten pause mellom riene. Forsto i ettertid at det ofte kan bli ekstra heftig ved igangsettelse. Klarte ikke fokusere på noe jeg hadde forestilt meg på forhånd i alle fall [emoji23] vektløshet i vann og kontrollere pusten med lystgass ble det som funket for meg. Denne gangen har ikke sykehuset lystgass, kjenner det irriterer meg..

Back
Topp