En skummel TUL

Babyblå

Flørter med forumet
Da fikk jeg gjort en TUL på fredag. Jeg ble varm av glede da jeg så en liten sak med armer og ben og et dunkende hjerte. Så målte de NT (nucheal translucency, nakkefolden), og den er forstørret.. Dette betyr økt risiko for downs syndrom først og fremst, men også hjerteanomalier og evt andre kromosomfeil... Må nå utredes videre med duotest hos spesialist. Jeg er så redd, og har verdens største klump i brystet.. Og gråter ut av det blå. Vil bare ha et svar... og en frisk liten baby i armene mine. :(

Off da[emoji22] krysser fingrene for at alt er som det skal være. Vet om flere som har fått beskjed om forstørret nakkefold men at alt har vært normalt.Hvor langt er du nå da?

Neiognei, for et mareritt. Håper fostervannsprøve gir deg gode nyheter, det er heldigvis laaangt fra sikkert at det er noe galt med den lille selv om nakkefolden er litt forstørret. Men skjønner selvsagt godt at dere har det tøft nå.

Dette kommer til å gå bra, det føler jeg på meg.
Har selv tatt fostervannsprøve en gang, si ifra hvis fu vil høre hvordan jeg opplevde det. :)

Åh, det er godt å høre positive historier nå! :-) Var 10 + 6 på UL, og 11+ 1 idag.

Oki så de ser det så tidli som 10+ 6 å altså. Trudde man måtte vente helt til uke 12. Jeg var på tul 9+5 å da var det for tidli til å se evt avvik så gynekologen.

Sniker fra mars... vil bare si at jeg også har hørt historier om (veldig) forstørret nakkefold som har endt med friskt barn. Så behold håpet :Heartred

Lykke til på duotest, ettersom det er såpass tidlig vil du antakelig få tilbud om morkakeprøve fremfor fostervannsprøve dersom det blir behov for videre utredning. Den tas tidligere, slik at ved et evt avbrudd vil du i det minste være kortere på vei. Jeg har tatt morkakeprøve, bare pm hvis du lurer på noe. Igjen, masse lykke til :Heartred

Sniker fra mars... vil bare si at jeg også har hørt historier om (veldig) forstørret nakkefold som har endt med friskt barn. Så behold håpet :Heartred

Lykke til på duotest, ettersom det er såpass tidlig vil du antakelig få tilbud om morkakeprøve fremfor fostervannsprøve dersom det blir behov for videre utredning. Den tas tidligere, slik at ved et evt avbrudd vil du i det minste være kortere på vei. Jeg har tatt morkakeprøve, bare pm hvis du lurer på noe. Igjen, masse lykke til :Heartred

Vil gjerne høre om hvordan det var for deg :) men hvor åpner man pm? Er det "start en samtale"

Vil gjerne høre erfaringer :) hva var årsaken til at du tok det?

Babyen hadde misdannelser som ble oppdaget på ul i uke 12. Ble derfor mistenkt at det var snakk om kromosomfeil. Tok forresten ikke fostervannsprøve, men morkakeprøve når jeg tenker meg om. Den var fin, men vi måtte allikevel avslutte pga store misdannelser.

Selve prøvetakingen er en lang, ganske tykk nål som stikkes inn i livmoren gjennom magen. Og en tynn nål inni der igjen som tar med litt morkakevev ut igjen. Hele tiden mens legen følger med på ul. Selve stikket var litt vondt, men ikke krise. Etterpå må man ta det med ro et par dager pga liten risiko for abort etter inngrepet. Lurer på om sjansen er rundt 1 %. Jeg var litt øm i magen et par dager etterpå, men gikk helt fint. Den psykiske belastningen var verst. Fikk telefon en ukes tid etterpå, med resultatet. Jeg syns selve inngrepet gikk fort og greit, det er gruingen i forkant og ventingen etterpå som var verst syns jeg.

Håper inderlig for deg, at du slipper med skrekken. :)

Babyen hadde misdannelser som ble oppdaget på ul i uke 12. Ble derfor mistenkt at det var snakk om kromosomfeil. Tok forresten ikke fostervannsprøve, men morkakeprøve når jeg tenker meg om. Den var fin, men vi måtte allikevel avslutte pga store misdannelser.

Selve prøvetakingen er en lang, ganske tykk nål som stikkes inn i livmoren gjennom magen. Og en tynn nål inni der igjen som tar med litt morkakevev ut igjen. Hele tiden mens legen følger med på ul. Selve stikket var litt vondt, men ikke krise. Etterpå må man ta det med ro et par dager pga liten risiko for abort etter inngrepet. Lurer på om sjansen er rundt 1 %. Jeg var litt øm i magen et par dager etterpå, men gikk helt fint. Den psykiske belastningen var verst. Fikk telefon en ukes tid etterpå, med resultatet. Jeg syns selve inngrepet gikk fort og greit, det er gruingen i forkant og ventingen etterpå som var verst syns jeg.

Håper inderlig for deg, at du slipper med skrekken. :)

Oi, beklager så mye for den opplevelsen.. Det hørtes skikkelig tøft ut.. Var det basert på NT og neseben, eller andre funn? Håper jeg slipper med skrekken, det du gikk gjennom høres psykisk uutholdelig ut.. Og så er det jo det fysiske til å toppe det hele..

Oi, beklager så mye for den opplevelsen.. Det hørtes skikkelig tøft ut.. Var det basert på NT og neseben, eller andre funn? Håper jeg slipper med skrekken, det du gikk gjennom høres psykisk uutholdelig ut.. Og så er det jo det fysiske til å toppe det hele..

Nei, det var ikke NT og neseben. De var fine. Det var jo heller ikke kromosomfeil hos fosteret. Det var andre misdannelser på organer. Ja, det var tøffe tak. Har heldigvis fått et friskt barn etter dette. :)

Nei, det var ikke NT og neseben. De var fine. Det var jo heller ikke kromosomfeil hos fosteret. Det var andre misdannelser på organer. Ja, det var tøffe tak. Har heldigvis fått et friskt barn etter dette. :)

Godt å høre:Heartred og lykke til med den du har i magen nå også :) setter veldig pris på at du delte dine erfaringer og historie!

Godt å høre:Heartred og lykke til med den du har i magen nå også :) setter veldig pris på at du delte dine erfaringer og historie!

Det som er så "fint" (i den grad det finnes noe lyspunkt) er jo at sånne ting i de aller fleste tilfeller skyldes uflaks. Så sånn sett er det jo gode sjanser for at det går bra neste gang. :)

Jeg har også tatt morkakeprøve.. <3 Noget ubehagelig ja, men fort overstått...
Skal selv på ny TUL på torsdag <3 Sender gode klemmer <3

Back
Topp