En på jobb i barnehagen

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Finnes det noe regelverk for hvor mange som må være på jobb i en barnehage til en hver tid? Datteren min går i en 2 avd. barnehage. Noen morningen er det bare en på jobb den første timen. Da er det til tider 15 barn som er kommet før neste kommer på jobb. Da er 6 av de under 3 år, og ett av barna har spesialpedagog store deler av dagen (men hun er ikke kommet på jobb ennå). Synes ikke dette er noe ok.
 
Tror det er regler på det. Mannen er bhg lærer og de måtte gjøre om på vaktplaner sin siden så mange barn ble levert så veldig tidlig. Så der er de nå flere på morgenen og færre på ettermiddagen
 
Finnes det noe regelverk for hvor mange som må være på jobb i en barnehage til en hver tid? Datteren min går i en 2 avd. barnehage. Noen morningen er det bare en på jobb den første timen. Da er det til tider 15 barn som er kommet før neste kommer på jobb. Da er 6 av de under 3 år, og ett av barna har spesialpedagog store deler av dagen (men hun er ikke kommet på jobb ennå). Synes ikke dette er noe ok.

Er jo dette som er problemer med bemanningsnormen, for slik er det i de fleste barnehager. Alene på morgen og alene på ettermiddagen, men man har jo like mange barn. Så bemanningsnormen er bare enn bløff fra politikerene våre!
 
Jeg syns ikke det er ok. Her er førstemann alene på jobb i et kvarter bare (da kommer sfoansvarlig) og femten minutt etter det kommer nestemann på jobb. Da er det sikkert maks 7 unger som er kommet.
 
Det er vel dette som er sårbarheten i en liten barnehage. Jeg er også alene på min avdeling fra 06.45-08.30, men har andre voksne i nærheten likevel fordi vi er 6-8 tidligvakter i hele barnehagen. (4 og 4 avd er sammen frem til ca kl 8.00)
Trodde kanskje det var en regel som sier noe om å være helt alene med barn. Vi må alltid være igjen to voksne hvis ett barn blir henta sent f.eks. Men samtidig i en liten barnehage er jo ikke dette alltid mulig. Da må jo enten de voksne jobbe lenger vakter eller så må de korte ned på åpningstidene sine.. så man kan gjerne si at det ikke er greit, men det er ikke alltid så lett å løse det heller.. bemanningsnormen sier ingenting om at man skal være 1 voksen pr 3/6 barn hele dagen dessverre..
 
Det er dessverre sånn bemanningsnormen er. Den gjelder ikke hele dagen. Det er ytterst få timer i løpet av en dag man er 3 på jobb. Det er kanskje 2-3 timer i løpet av dagen...

Og hvis du har barn som både kommer tidlig og går sent har du ikke sjans til å klare å dekke opp med flere voksne hele dagen hvis åpningstiden også er fra 7-16.30 eller lenger.

Men ta det opp med styrer og hør om de kan gjøre noe med det.
 
bemanningsnormen sier ingenting om at det skal gjelde hele dagen.. morgninger og ettermiddager vil alltid være litt dårligere bemannet. Men barnehagene prøver å sette inn vaktene i forhold til når det er vanlig at det kommer barn. Er det flere avdelinger som samarbeider, blir man raskt flere vokse
 
Skal ikke være sånn. Dere som foreldre må rope høyt, ellers blir det blir ingen endring.

Det kan skje at f.eks to av tre tidligvakter er blitt syke, så kun en tidligvakt på jobb. Da er det normal praksis at styrer kommer og hjelper til så man ikke er helt alene voksen i bhg.
Hva gjør de viss brannalarmen går, skal en voksen få ut 15 små og store? Hva om et barn skader seg alvorlig og ambulanse må tilkalles.. hvem skal følge barnet i ambulansen?
Hva når det kommer barn om morningen som trenger ett fang å sitte på.. det er mange av de..
Altså, barna blir ikke godtivaretatt nok ivaretatt med kun en voksen.

For å forebygge overgrep / forebygge at ansatte blir feilaktig anklaget for overgrep skal de ALDRI være alene med barn på avd/ i bhg.
Det er for barnas og de ansattes trygghet.

Håper inderlig at det ikke er normalen. Styrer må gjøre noen grep / trå til å dekke inn for folk som mangler.
 
Skal ikke være sånn. Dere som foreldre må rope høyt, ellers blir det blir ingen endring.

Det kan skje at f.eks to av tre tidligvakter er blitt syke, så kun en tidligvakt på jobb. Da er det normal praksis at styrer kommer og hjelper til så man ikke er helt alene voksen i bhg.
Hva gjør de viss brannalarmen går, skal en voksen få ut 15 små og store? Hva om et barn skader seg alvorlig og ambulanse må tilkalles.. hvem skal følge barnet i ambulansen?
Hva når det kommer barn om morningen som trenger ett fang å sitte på.. det er mange av de..
Altså, barna blir ikke godtivaretatt nok ivaretatt med kun en voksen.

For å forebygge overgrep / forebygge at ansatte blir feilaktig anklaget for overgrep skal de ALDRI være alene med barn på avd/ i bhg.
Det er for barnas og de ansattes trygghet.

Håper inderlig at det ikke er normalen. Styrer må gjøre noen grep / trå til å dekke inn for folk som mangler.

Dette er dessverre veldig lett å si, men vanskelig for styrer å gjøre. Tar man for eksempel en av andre ansatte til å gå samme vakt, mister man en vakt senere på dagen. Da bare forskyver man bemanningsproblematikken til å gjelde ettermiddagene. Penger til flere ansatte har man ikke i barnehagene. Dette ser man ved sykdom for eksempel, at barnehagene ikke har råd til å sette inn vikarer. Dette er ikke vond vilje hos barnehagestyrer eller gjerrighet. Dette skyldes politikere som ikke avsetter en eneste krone i vikarmidler til barnehagene. Vi foreldre må på banen og rope ut at vi ikke finner dette akseptabelt. Men da må vi tale til politikerne, ikke vår lokale barnehage.
 
Bemannings kravet gjelder kun midt på dagen. Regjeringen fikk nettopp mye kritikk akkurat pga det. Så de bryter ikke noe lover. Her er det 2 sty på tidlig vakt og 2 på sen vakt. Hvis den ene av tidligvaktene melder seg syk på morgenen er det 1 sty igjen på tidligvakt.
 
Dette er dessverre veldig lett å si, men vanskelig for styrer å gjøre. Tar man for eksempel en av andre ansatte til å gå samme vakt, mister man en vakt senere på dagen. Da bare forskyver man bemanningsproblematikken til å gjelde ettermiddagene. Penger til flere ansatte har man ikke i barnehagene. Dette ser man ved sykdom for eksempel, at barnehagene ikke har råd til å sette inn vikarer. Dette er ikke vond vilje hos barnehagestyrer eller gjerrighet. Dette skyldes politikere som ikke avsetter en eneste krone i vikarmidler til barnehagene. Vi foreldre må på banen og rope ut at vi ikke finner dette akseptabelt. Men da må vi tale til politikerne, ikke vår lokale barnehage.
Normalt at styrer må jobbe på avd til det kommer flere ansatte. Er styrer borte, bemanningen dårlig/ mange som er borte, skal områdeleder kontaktes og avgjøre hva som skal skje.
Ja..foreldrene må ta det til politikerne og ikke godta bemanningsnormen som mange barnehager allerede har praktisert i årevis.
 
Dette er dessverre veldig lett å si, men vanskelig for styrer å gjøre. Tar man for eksempel en av andre ansatte til å gå samme vakt, mister man en vakt senere på dagen. Da bare forskyver man bemanningsproblematikken til å gjelde ettermiddagene. Penger til flere ansatte har man ikke i barnehagene. Dette ser man ved sykdom for eksempel, at barnehagene ikke har råd til å sette inn vikarer. Dette er ikke vond vilje hos barnehagestyrer eller gjerrighet. Dette skyldes politikere som ikke avsetter en eneste krone i vikarmidler til barnehagene. Vi foreldre må på banen og rope ut at vi ikke finner dette akseptabelt. Men da må vi tale til politikerne, ikke vår lokale barnehage.
Mhm helt enig mrd deg
 
Dessverre(både for ansatte, foreldre og ikke minst ungene), er det bare i kjernetiden (10-14) at bemanningsNORMEN er innkrevd. Dette er også bare en norm, dessverre, som er alt for dårlig, særlig for treåringene som begynner på «stor» avdeling.
 
Bemannings kravet gjelder kun midt på dagen. Regjeringen fikk nettopp mye kritikk akkurat pga det. Så de bryter ikke noe lover. Her er det 2 sty på tidlig vakt og 2 på sen vakt. Hvis den ene av tidligvaktene melder seg syk på morgenen er det 1 sty igjen på tidligvakt.
Kan du linke til hvor det står? Hadde vært veldig greit å hatt ved evt sykdom. Vi får ikke vikar får det har gått 16 dager. Hadde vært gøy å sett hvordan det er formulert;)
 
Normalt at styrer må jobbe på avd til det kommer flere ansatte. Er styrer borte, bemanningen dårlig/ mange som er borte, skal områdeleder kontaktes og avgjøre hva som skal skje.
Ja..foreldrene må ta det til politikerne og ikke godta bemanningsnormen som mange barnehager allerede har praktisert i årevis.
Områdeleder? Er det privat bhg du har erfaring med?? Aldri hørt om før i mine 16 år i bhg

Jeg har vært styrer selv. Men med 2 barn selv som skal ordnes og leveres hver morgen kan ikke jeg heller bare steppe inn på tidligvakt hvis jeg får tlf på morgenen. Hvor skal jeg gjøre av mine barn da? Jeg har nemlig en mann som drar før vi andre står opp, og før jeg hadde fått beskjed om sykdom på jobb, så jeg er alene med våre barn hver morgen.
Dette gjelder nok mange styrere det, at de har egne barn.
Men ja, jeg har også steppet inn når jeg er på jobb. Og jeg har tatt tidligvakter hvis jeg vet om på forhånd sånn at vi kan planlegge det hjemme.
 
Dessverre er det lov, sånn er det hos oss i barnehagen jeg jobber. Nå er førstemann alene 30 minutter, på ettermiddagen er siste alene 40 minutter, kan fort være 17-18 barn igjen da.
 
Ok, står ikke noe om at kravet gjelder kun midt på dagen der.

Som det står i artikkelen er ikke grunnbemanning det samme som personaltettett på den enkelte avd. Pedagogene sin ubundne tid er også inkl. Det samme er personal som deltar på møter, matlaging.

Det står heller ingen steder i lovteksten av bemanningsnormen gjelder hele dagen, men at barnehagens styrer har ansvar for forsvarlig voksentetthet. De ulike barnehagene gis rom for fleksible løsninger:

https://www.barnehage.no/artikler/krever-norm-for-hele-apningstiden-ingen-aner-hva-det-koster/435096
 
Back
Topp