En ond amme /gråte - sirkel

Bkno5855130

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er alene med en jente på snart fem måneder. De første månedene var en unntakstilstand, hun hadde mye vondt i magen og jeg ammet stort sett for å roe henne etter beste evne. Jeg fokuserte på at ting ville bli bedre. Nå er smertene avtatt, men gråtingen gir seg ikke. Hun har frem til nå grått så mye at jeg har ammet henne nærmest konstant (minst hver time på dagtid, mindre om natten).

På anbefaling fra helsestasjon har jeg innført fast leggetid, klokken åtte. I tillegg har vi faste rutiner på dagen (mating - aktiviteter - soving i sykluser). Jeg har som mål å mate kun hver tredje time, noe jeg ikke er i nærheten av å klare. Nå klarer jeg på det meste å strekke det til to timer. Etter klokken 16 dropper vi lurene. I timen mellom 19 og 20 har vi et fast opplegg med tur i bæresele og bading. Hun sover godt.

Så til problemet. Datteren min gråter veldig mye, og virker utilfreds store deler av dagen. Dette gjøe at vi ammer svært ofte og jeg sliter meg ut for å gjøre hennes favorittaktiviteter.

Detaljene : For å sove på dagtid må vi gjennom endel gråting (opptil 15 / 20 minutter hver gang). Hun har aldri sovet så mye som hun "skal" og våkner normalt ila en halvtime, selv i barnevognen. Det er utrolig krevende å strekke tiden mellom hver amming, og det blir mye gråting gjennom dagen.

Hun liker å gå i bæresele og å bade, men som alenemor er det begrenset hvor mange timer jeg klarer å bære henne. Babygym og vippestol godtas i ca ti minutter, forutsatt at jeg er aktiv i leken.

Jeg ønsker å få en hverdag med mindre gråt og mer glede, men også mindre amming og bæring. Jeg er totalt utslitt! Hva bør jeg gjøre? Bør jeg fokusere på å klare et ammeregime med to/tre timer mellom hver amming, og ta de "kampene" det krever å amme sjeldnere? Er det viktigste å få nok søvn på dagen? Andre råd?

Tar veldig gjerne imot gode råd fra erfarne foreldre :)
 
Min første tanke var at jeg ville prøvd å amme mye sjeldnere. Det er ikke så rart at det blir vanskelig å sove hvis man spiser så ofte. Så det er i hvert fall verdt å prøve i noen dager. Da får hun gode, store måltider som vil holde lenger i magen og du får lengre pause :)
 
Som over ville jeg prøvd å kutte ut melk i din kost for å sjekke ut om det er snakk om melkeprotein allergi (greit å utelukke). Jeg ville, som emmy89, også ha ammet mindre for å se om hun spiser mer per måltid. Hvis det er en kamp sånn det er i dag og tenker jeg at det er verdt et forsøk å ta den ammekampen for å se om det utgjør noe forskjell. Tar hun smokk eller har en bamse/koseklut hun er glad i? Et overgangsobjekt kan være lurt for å «erstatte» din trygghet og sånn sett virke beroligende.
Et annet tips er å prøve å legge så fort første tegne til trøtthet kommer, eks gni seg i øynene, for det er veldig vanskelig å legge en overtrøtt baby.
 
Hei! Jeg er alene med en jente på snart fem måneder. De første månedene var en unntakstilstand, hun hadde mye vondt i magen og jeg ammet stort sett for å roe henne etter beste evne. Jeg fokuserte på at ting ville bli bedre. Nå er smertene avtatt, men gråtingen gir seg ikke. Hun har frem til nå grått så mye at jeg har ammet henne nærmest konstant (minst hver time på dagtid, mindre om natten).

På anbefaling fra helsestasjon har jeg innført fast leggetid, klokken åtte. I tillegg har vi faste rutiner på dagen (mating - aktiviteter - soving i sykluser). Jeg har som mål å mate kun hver tredje time, noe jeg ikke er i nærheten av å klare. Nå klarer jeg på det meste å strekke det til to timer. Etter klokken 16 dropper vi lurene. I timen mellom 19 og 20 har vi et fast opplegg med tur i bæresele og bading. Hun sover godt.

Så til problemet. Datteren min gråter veldig mye, og virker utilfreds store deler av dagen. Dette gjøe at vi ammer svært ofte og jeg sliter meg ut for å gjøre hennes favorittaktiviteter.

Detaljene : For å sove på dagtid må vi gjennom endel gråting (opptil 15 / 20 minutter hver gang). Hun har aldri sovet så mye som hun "skal" og våkner normalt ila en halvtime, selv i barnevognen. Det er utrolig krevende å strekke tiden mellom hver amming, og det blir mye gråting gjennom dagen.

Hun liker å gå i bæresele og å bade, men som alenemor er det begrenset hvor mange timer jeg klarer å bære henne. Babygym og vippestol godtas i ca ti minutter, forutsatt at jeg er aktiv i leken.

Jeg ønsker å få en hverdag med mindre gråt og mer glede, men også mindre amming og bæring. Jeg er totalt utslitt! Hva bør jeg gjøre? Bør jeg fokusere på å klare et ammeregime med to/tre timer mellom hver amming, og ta de "kampene" det krever å amme sjeldnere? Er det viktigste å få nok søvn på dagen? Andre råd?

Tar veldig gjerne imot gode råd fra erfarne foreldre :)
Jeg synes det høres ut som du gjør en kjempejobb! Hvorfor gråter hun, har hun ubehag eller er det noe annet?

Jeg kan si for min egen del at ingen av mine barn sov mer enn ca 30 minutter av gangen i den alderen der. Etter hvert ble det 32 minutter og så 37. Dette med hvor lenge de sover er vanskelig å styre, du kan bare legge til rette som best du kan ved å sørge for at det er mørkt og kjølig, kanskje kan hvit støy hjelpe litt feks ved å bruke vifte eller lignende. Jeg tror at du må senke skuldrene litt, og bare ta det som det kommer. Jeg vet det er tungt, men å gi litt slipp på kontrollen er også viktig, de sover så lenge som de skal som en hovedregel.
 
Hei! Jeg er alene med en jente på snart fem måneder. De første månedene var en unntakstilstand, hun hadde mye vondt i magen og jeg ammet stort sett for å roe henne etter beste evne. Jeg fokuserte på at ting ville bli bedre. Nå er smertene avtatt, men gråtingen gir seg ikke. Hun har frem til nå grått så mye at jeg har ammet henne nærmest konstant (minst hver time på dagtid, mindre om natten).

På anbefaling fra helsestasjon har jeg innført fast leggetid, klokken åtte. I tillegg har vi faste rutiner på dagen (mating - aktiviteter - soving i sykluser). Jeg har som mål å mate kun hver tredje time, noe jeg ikke er i nærheten av å klare. Nå klarer jeg på det meste å strekke det til to timer. Etter klokken 16 dropper vi lurene. I timen mellom 19 og 20 har vi et fast opplegg med tur i bæresele og bading. Hun sover godt.

Så til problemet. Datteren min gråter veldig mye, og virker utilfreds store deler av dagen. Dette gjøe at vi ammer svært ofte og jeg sliter meg ut for å gjøre hennes favorittaktiviteter.

Detaljene : For å sove på dagtid må vi gjennom endel gråting (opptil 15 / 20 minutter hver gang). Hun har aldri sovet så mye som hun "skal" og våkner normalt ila en halvtime, selv i barnevognen. Det er utrolig krevende å strekke tiden mellom hver amming, og det blir mye gråting gjennom dagen.

Hun liker å gå i bæresele og å bade, men som alenemor er det begrenset hvor mange timer jeg klarer å bære henne. Babygym og vippestol godtas i ca ti minutter, forutsatt at jeg er aktiv i leken.

Jeg ønsker å få en hverdag med mindre gråt og mer glede, men også mindre amming og bæring. Jeg er totalt utslitt! Hva bør jeg gjøre? Bør jeg fokusere på å klare et ammeregime med to/tre timer mellom hver amming, og ta de "kampene" det krever å amme sjeldnere? Er det viktigste å få nok søvn på dagen? Andre råd?

Tar veldig gjerne imot gode råd fra erfarne foreldre :)
Huff, det høres forferdelig tungt ut. Jeg kan også skrive under på at å sove mer enn 30 min på dagtid tok det lang tid å få til. Hun var over 7 måneder i hvert fall tror jeg. Men angående ammingen. Hadde jeg vært deg, så ville jeg kjøpt en boks med sinlac-grøt og en flaske maltekstrakt på butikken og forsøkt å gi grøt for å se om hun holder seg mett litt lengre. Du kan fortsatt amme de andre måltidene. Livet mitt ble vanvittig mye bedre da jeg begynte med det. Min fikk faktisk grøt fra 4 måneder, men jeg ammer ennå (8,5mnd). Sender en god klem!
 
Jeg ammet eldste annenhver time, og syntes det var slitsomt, så du har min medfølelse :Heartred
Med amming hver time har man ikke så mye tid til annet.
Eldste her sov også lite på dagen, 20-30 min og helst ikke i vogn. Da måtte jeg trille hele tiden.

Det ble bedre da jeg innførte grøt og en flaske mm/velling til kveldsmat.
Han bare kose-ammet på kvelden og sovnet hele tiden så han rakk aldri å spise seg mett.
Sultne barn som dupper av i maten klarer ikke sovne her i huset.
Sånn er det fortsatt ved 8 og 10 år.
De må ha en liten matbit rett før leggetid (og det nytter ikke å si at middag var sein idag og for bare en time siden)
 
Dette høres veldig slitsomt ut.. Spesielt for deg som er alene. Kan du prøve å amme henne sjeldnere? Det kan høres ut som ar hun bruker deg som kos/smokk. Jeg tviler på at hun er sulten hver gang hun ammes. Så her må man rett og slett avvenne henne uvanen og lage nye rutiner. Tilby vann på flaske, smokk om hun tar det, koseklut el.
Har hun vært undersøkt av en manuellterapaut i forhold til låsninger i skjelettet? To av mine har hatt det og viste tydelig ubehag og ville ikke sove i seng, men helst oppå meg/far. Eller bli båret rundt. Fikk roligere barn etter behandling hos manuellterapaut.
 
Back
Topp