Lilla-87
Forumet er livet
Etter å hatt mageknip, kvalme og økende oppkast den siste 1,5 uka, så makta jeg ikke mer og dro til legevakta tirsdag kveld. Og der kunne de finne protein i urinen og et høyt blodtrykk. Jeg hadde ingen av disse symtomene da jeg var på kontroll hos jormora uka før, og jeg fikk høre fra flergangsfødende og fagkyndige at smertene mest sannsynlig kom av at babyen ble større og pressa opp mot ribbeina. De kunne ikke tatt mer feil, for etter å ha blitt innlagt på sykehuset kort tid etter ankomst på legevakta, så påviste de en alvorlig svangerskapsforgiftning (HELLP). Vi fikk beskjed om at vi hadde kommet i grevens tid, og at babyen måtte ut NÅ! Ble med en gang klargjort til hastesnitt og ble trilla ned til operasjonsstuene. Stakkars mannen min.. Han var bra sjelven, dere. Det var ikke dette vi hadde sett for oss da vi dro hjemmefra bare noen timer før..
Etter kort tid kom ei nydelig lita jente til verden. Jenny var 44cm lang og 2130gram da hun ble født. Ei lita, men nett keiserinne som vi var overlykkelige for å ha fått til verden i god behold. Hun hadde hatt det fint i magen til tross for forgiftninga, men pga noe morkakesvikt, så var hun litt mindre enn forventet i uke 37+2.
Mor har vært steindårlig, og måtte pga dårlige blod-og leverprøver skjermes fra mann og barn på post-op lenger enn nødvendig, og fikk segle sin egen sjø med sterke sår/leverluftsmerter, tilstrekkelig smertestillende, blodprøvetaking hver andre time, oksygentilførsel, høy blødningsfare, bt-måler og pulsoksymeter tilkoblet til enhver tid. En smerteopplevelse jeg ikke ønsker noen - rett og slett.. Men nå er jeg på bedringens vei, men blir på sykehuset til mandag så lenge jeg forblir stabil.
Jenny er ei fornøyd jente, som sover, får mat, og gråter kun når hun syns det er veldig nødvendig. Hun spiser med god apetitt, og barneplerierne sier hun er et skikkelig matvrak. Hehe.. Lik mora si! <3 er veldig glad for at råmelka var på plass maaange uker før termin, og at vi har hatt rikelig av både den og den etterkommende melka, for her går det hardt for seg hver tredje time. Ønsker dere andre lykke til med det forestående. håper dere blir mye heldigere enn meg med tanke på opplevelsen rundt fødselen. og ta for guds skyld magesmerter på alvor!!>3>