En mulighet for jobb og flytting til Gran Canaria- og gravid...

*Håpefull*

Glad i forumet
Poster dette innlegget her...Luer så veldig på hva jeg bør/ikke bør gjøre...

Jeg er i en litt spennende tid på flere måter. Jeg og min mann skal på et intervju for en jobb på Gran Canaria. Det er rett og slett drømmejobben og jeg så ikke for meg noe annet enn å flytte dit og jobbe der om jeg får jobben.
Men nå er jeg jo gravid og da kommer en rekke spørsmål og bekymringer selvfølgelig. Jeg vil jo tro at sykehusene der gjør en veldig bra jobb ifm. fødsler osv. Vil også tro at man kan gå til svangerskapskontroll hos norske leger der (har gjort noe research) og bli fulgt opp på norske/skandinaviske helsesenter. Men de fleste er jo private så da blir det fort ganske dyrt vs å bli fulgt opp her i Norge.

Og så er dette med graviditet en helt ny situasjon for meg og det er alltid trygt da sånn sett med norske forhold, regler og kultur. Ser for meg at jeg kan bli litt ekstra bekymra og usikker på ting hvis noe skulle oppstå i et fremmed land.

På en måte hadde det vært greit å si fra på intervjuet at jeg er gravid og sånn sett kunne forhørt meg med dem om hva de tenker ift. å være gravid der, oppfølging, sykehusforhold osv. Det hadde gitt meg en helt annen ro og trygghet. Men sier jeg det så er det nesten garantert at jeg ikke får jobben, så det ville jo vært litt dumt det også...

Det er egentlig ganske sannsynlig at jeg får jobben, det er bare meg og en til som er igjen av de aktuelle. Så da er det jo 50% sjanse. Og så kjenner jeg jo selvfølgelig på det å skulle bli ansatt for så å kanskje bli sykemeldt pga graviditet, det vet man jo aldri...

Men, hva tenker dere? Har noen noe erfaringer som ligner på dette? Har noen noen gladerfaringer å fortelle om å være gravid og føde i tilsvarende land?

Har sååå lyst å si ja til jobben hvis jeg/vi får den men med et svangerskap så melder det seg også mange tanker....
Og så er det jo det at man vet jo aldri om man i det hele tatt kommer til den 12 uken i svangerskapet. Opplevde MA sist svangerskap..Da føler jeg hvertfall det er ekstra kjipt om jeg sier det på intervjuet og jeg ikke får jobben og jeg i tillegg skal miste:shy:Huff. beklager litt vel lang post..Takk til alle som gidder å svare:D:joyful::Heartbigred

Hva med å vente med å spørre om hvordan det er å være gravid der, til etter du evt. Får tilbud? De kan ikke trekke tilbudet pga graviditet.

Jeg bor i Spania. Bodd der mesteparten av graviditeten med nr 1 og bor her nå med nr 2. Har oppfølging fra offentlige sykehus. De følger opp mye tettere enn det de gjør i Norge.
Jeg reiste til Norge for å føde så aner desverre ikke hvordan det er å føde der, men når jeg spurte om vann og badekar rundt fødsel sa de at sykehusene hadde det og det vanlige smertelindringene.
Finnes masse private sykehus så er jo mulig om man får jobben og flytter dit å forhøre seg på sykehusene og se på prisene. Kanskje det ikke er så innmari dyrt som man tror?
Forsikring kan dekke, men de krever man skal ha vært medlem 1 måned FØR man blir gravid.

Det offentlige går helt fint, men pga kommunikasjons problemer så kan man få en følelse av at man ikke får all informasjon som man ønsker. Spesielt som førstegangsfødende der alt er nytt. Men de er flinke og tar alle bekymringer på alvor.

Det er godt mulig forsikring ikke dekker når du er gravid før du reiser, var slik da jeg jobbet i utlandet og ble gravid. Oppfølging i utlandet går som regel fint. Men er du med i norsk trygdekassen om du reiser? Det påvirker om du får permisjon betalt... men ville aldri spurt på intervju stor sjangs å bli valgt bort:/

Det er godt mulig forsikring ikke dekker når du er gravid før du reiser, var slik da jeg jobbet i utlandet og ble gravid. Oppfølging i utlandet går som regel fint. Men er du med i norsk trygdekassen om du reiser? Det påvirker om du får permisjon betalt... men ville aldri spurt på intervju stor sjangs å bli valgt bort:/

Heisann :)

Ja, det er litt sånne praktiske ting som er viktig å ta hensyn til også...Men om jeg skulle få jobben så er det norske arbeidsgivere og ansettelse, norsk organisasjon for å si det sånn da, ikke under spanske. Får beholde medlemsskapet i folketrygden i inntil 10 år, de har en særavtale med Spania på dette. Så da ville jeg kanskje tenkt at jeg da også ville ha krav på foreldrepenger og kanskje til og med krav på tilsvarende persmisjonsmuligheter som i Norge..Men jeg skal definitivt snakke med Nav og dobbeltsjekke dette og at jeg ikke har misforstått noe :)

Var på intervju i går så ila uken får jeg vite hvem av oss de lander på... Sa ingenting om graviditeten nei, selvom det føles litt råtten ut :woot:

Hva med å vente med å spørre om hvordan det er å være gravid der, til etter du evt. Får tilbud? De kan ikke trekke tilbudet pga graviditet.

Ja, ikke sant :)

Det er jo det som er det lureste, jeg syns bare det er så ubehagelig å skulle si det senere....Føler meg litt kynisk.. Tiltredelse er ikke før i oktober mtp oppsigelsestid i min nåværende jobb osv...Så da vil jeg jo være flere måneder på vei i det jeg starter, om jeg får jobben og så er det ut i permisjon ikke altfor lenge etter oppstart:rolleyes: Men det ene trenger ikke alltid å utelukke det andre..Får jeg jobben så burde jeg egentlig si ja og ikke tenke på alt det "styret" de da må gjennom for å sette inn en vikarxsmile9

Jeg bor i Spania. Bodd der mesteparten av graviditeten med nr 1 og bor her nå med nr 2. Har oppfølging fra offentlige sykehus. De følger opp mye tettere enn det de gjør i Norge.
Jeg reiste til Norge for å føde så aner desverre ikke hvordan det er å føde der, men når jeg spurte om vann og badekar rundt fødsel sa de at sykehusene hadde det og det vanlige smertelindringene.
Finnes masse private sykehus så er jo mulig om man får jobben og flytter dit å forhøre seg på sykehusene og se på prisene. Kanskje det ikke er så innmari dyrt som man tror?
Forsikring kan dekke, men de krever man skal ha vært medlem 1 måned FØR man blir gravid.

Det offentlige går helt fint, men pga kommunikasjons problemer så kan man få en følelse av at man ikke får all informasjon som man ønsker. Spesielt som førstegangsfødende der alt er nytt. Men de er flinke og tar alle bekymringer på alvor.

De offentlige sykehusene, snakkes det godt engelsk der? Jeg ser for meg at når man er i et fremmed land og en fremmed situasjon for min del som skal gjennom et svangerskap så ville det vært veldig betryggende å ikke måtte tenke altfor mye på språk hvertfall :) Det er vel ikke så mye skandinavisk språk akkurat på de offentlige sykehusene?
Greit å vite at man ikke trenger å tenke på kvaliteten og oppfølgingen der da og at man blir ivaretatt på en bra og god måte...
Som jeg skrev i et svar her så blir jeg da evt. ansatt i en norsk bedrift/organisasjon og får ha medlemsskapet i folketrygden i inntil 10 år. Så da håper jeg på at jeg kan få den permisjonen man får her i Norge, selv i Spania. Men dette skal jeg virkelig dobbeltsjekke før noe bestemmes, om jeg skulle være så heldig å få jobben :)

De offentlige sykehusene, snakkes det godt engelsk der? Jeg ser for meg at når man er i et fremmed land og en fremmed situasjon for min del som skal gjennom et svangerskap så ville det vært veldig betryggende å ikke måtte tenke altfor mye på språk hvertfall :) Det er vel ikke så mye skandinavisk språk akkurat på de offentlige sykehusene?
Greit å vite at man ikke trenger å tenke på kvaliteten og oppfølgingen der da og at man blir ivaretatt på en bra og god måte...
Som jeg skrev i et svar her så blir jeg da evt. ansatt i en norsk bedrift/organisasjon og får ha medlemsskapet i folketrygden i inntil 10 år. Så da håper jeg på at jeg kan få den permisjonen man får her i Norge, selv i Spania. Men dette skal jeg virkelig dobbeltsjekke før noe bestemmes, om jeg skulle være så heldig å få jobben :)

Kan godt være mulig flere snakker engelsk i Gran Canaria siden det er skikkelig turist sted. Her jeg er pratet de ikke engelsk. (De kan engelsk, men nekter å prate) Mannen min prater spansk og oversetter. Eller så hadde jeg tatt med google translate. Man klarer å finne løsninger ;)
Men siden det er norsk bedrift og norske regler så kanskje forsikring eller privat sykehus inngår i avtalen?
Mye du isåfall må sjekke ut om jobben skulle bli mulig for deg.

Ja, ikke sant :)

Det er jo det som er det lureste, jeg syns bare det er så ubehagelig å skulle si det senere....Føler meg litt kynisk.. Tiltredelse er ikke før i oktober mtp oppsigelsestid i min nåværende jobb osv...Så da vil jeg jo være flere måneder på vei i det jeg starter, om jeg får jobben og så er det ut i permisjon ikke altfor lenge etter oppstart:rolleyes: Men det ene trenger ikke alltid å utelukke det andre..Får jeg jobben så burde jeg egentlig si ja og ikke tenke på alt det "styret" de da må gjennom for å sette inn en vikarxsmile9
Ser den. Det er kjipt, men du må jo tenke på deg selv.
Jeg starter i ny jobb til høsten og ikke sagt noe enda. Vet jo aldri hvordan det går heller. Sist sa jeg i fra til jobben ganske tidlig, men endte opp med å miste i uke 10..

Heisann :)

Ja, det er litt sånne praktiske ting som er viktig å ta hensyn til også...Men om jeg skulle få jobben så er det norske arbeidsgivere og ansettelse, norsk organisasjon for å si det sånn da, ikke under spanske. Får beholde medlemsskapet i folketrygden i inntil 10 år, de har en særavtale med Spania på dette. Så da ville jeg kanskje tenkt at jeg da også ville ha krav på foreldrepenger og kanskje til og med krav på tilsvarende persmisjonsmuligheter som i Norge..Men jeg skal definitivt snakke med Nav og dobbeltsjekke dette og at jeg ikke har misforstått noe :)

Var på intervju i går så ila uken får jeg vite hvem av oss de lander på... Sa ingenting om graviditeten nei, selvom det føles litt råtten ut :woot:

Hvis du er i folketrygden får du permisjon og lønn som om du er i Norge... ble selv gravid i utlandet og var medlem i folketrygden..,

Hvordan det er med dekning av sykehus og lege avhenger av forsikringsavtaler samt pm Norge har Evt avtaler da det kan være noe på EØS / EU land?

Jeg var utenfor EØS/ EU land og måtte derfor kun bruke Expat forsikring og den dekket kun om du hadde vært på den så og så lenge før fødsel... føde i utlandet uten forsikring er dyrt...

Anbefaler nav utland de svarer på slike ting også kan du ta resten med jobben hvis du får den;)

Hei :)

En liten oppdatering:
Jeg sendte en mail til de i går natt da min mann og jeg landet på at det ikke føltes helt som riktig tidspunkt for dette med ny jobb, nytt land, mye å sette seg inn i og det med å være ny i svangerskapsprosessen og alt hva så mye nytt samtidig innebærer.

Dette er en jobb jeg virkelig ville gå all in i og ikke starte i drømmejobben med en sånn halvveishet hvis det feks skulle vise seg at svangerskapet mitt etterhvert vil by på mange symptomer som gjør at jeg måttet sykemelde meg. Det vet man jo aldri..
Det føles dessuten ikke helt realt ut å skulle takke ja til jobben hvis den ble gitt til oss for så å bare kort tid etter oppstart skulle gå ut i permisjon..dette med nye ansettelser i utland er jo litt av en kabal som skal gå opp både med en del praktiske ting som skal løses og andre ting som må klargjøres på forhånd. Tenker det da er greit å "spare de" for flere sånne prosesser en nødvendig ift. å finne noen som da evt. skulle gått inn som vikar for meg i permisjonstiden.

Jeg hadde nok ikke sendt en mail der jeg "sa fra meg jobben" (vet jo ikke om jeg hadde fått den uansett) hvis dette var snakk om i Norge. Da er det litt mindre ting å tenke på både for min del og de som da ansetter. Jobben jeg søkte på er en krevende og stressende jobb på mange måter, og det i tillegg til mye praktisk rundt det med flytting og diverse gjør at vi heller legger dette på is for nå og heller søker igjen ved en senere anledning hvis noe tilsvarende skulle dukke opp frem i tid en gang :)

Tenkte det var greit å oppdatere på prosessen for dere som har tatt dere tid til å svare meg :)

Har ikke fått svar fra han enda, litt spent på hva de svarer:woot:

Back
Topp