En liten vognguide...

tusse

Flørter med forumet
Etterto unger og nr. tre på vei (til sammen 7 vogner), tenkte jeg at jeg kunne sette opp en sjekkliste før vognkjøp...

-Hvor stor bag vil du ha? Vi som skal ha i oktober trenger en vogn med god bag, så vi slipper å bytte til sportsdel før sommeren.
-Bagvogn, kombi eller duo? Bagvogner er greie hvis bagen er det viktigste. Da bytter du til en mindre vogn senere. Bagene i kombivogner er litt lettere enn de i duovogner, og derfor lettere å bære i trapper. Kjøper du duovogn kan du også som regel ta av bagen med et lite klikk. Da slipper du å drasse med deg sportsvogndelen den første tiden.
- Vekt. Skal du ha med vognen i bil. på trikk eller buss, er det greit å ha en vogn som ikke er så veldig tung. Vogner veier fra 9 til 22 kg, så sjekk hva den du vil ha veier.
- Hvor stor blir vognen sammenlagt? Blir den veldig stor sammenlagt, risikerer du å måtte ta den helt fra hverandre når du skal kjøre en liten tur.
- Vil du ha mulighet til å ha barnet vendt mot deg etter bagperioden? Noen duovogner har ikke den muligheten, da må sitteinnsatsen kunne snues.
- Noen vogner har vendbart håndtak. Trenger du det?
- Bor du på toppen av en bratt bakke bør du ha en vogn som enten er lett eller har håndbrems.
- Kan trekket vaskes?  Det kan være veldig greit, spesielt dersom du vil ha en lys farge.
- Vil du ha svingbare/svingbart forhjul? Lettere i bruk når du har vendt deg til det, synes i alle fall jeg.
- Er det viktig at barnet kommer langt opp, eller er det greit at baggen er litt lenger nede? En del nyere duovogner har lav bag, for at tyngdepunktet skal være lenger nede. Da er de lettere å trille når barnet blir større.

Spørsmål?

Kjempefin tråd - informativ og oversiktlig [:)]

Har du noen forslag til meg?

• Vi  bor i 2 etg, ei litt lang trapp å bære bagen/få vogna opp.
  • Skal ha jenta i oktober. ( må ha litt romslig bag? )
  • Har ikke stasjonsvogn. ( fordel om vogna ikke er så stor, men går greit å ta av bagen å ha den i baksetet m/sikkerhetsnett i begynnelsen iallfall )
  • Liker best de litt tradisjonelle barnevognene. ( utseendet og at bagen virker større og selve vogna stødig. )

Teutonia mistral? Lett og snedig. Denne brukes med en ganske så rommelig softbag (90*32) som du kan bruke som pose senere, tror jeg. Bagen kan altså ikke brukes med nett i bil, men tar heller ikke nevneverdig med plass. Nå får du også teutonia mistral s med svingbare forhjul (altså to hjul foran). Vogna veier 12 kg. uten hjul og blir kganske liten sammenslått. Håndtaket kan vendes.

Hei, ja har sett på Teutonia Mistral S, men synes den er så lav og ligner mest en sportsvog.. Liker best de tradisjonelle vognene av utseende. Men vet jo at vogner som Mistral har sine fordeler: en kan bruke de lenger og de er nette og lette.. Men har kjøpt en Emmaljunga vogn men ble så i tvil.... Det skal ikke være lett nei! [&:]

Emmaljungavognene er jo kjempefine, da. Egentlig er det litt vanskelig å vite hva man vil ha før man har brukt vogn en liten stund.  Det går jo alltids an å bytte vogn når en er ferdig med bagperioden!

Har du peiling på søskenvogner/tvillingvogn?

Har en Brio duo vogn nå, syns den er helt grei men problemet er jo vist jeg skal gå tur og da må jeg ha vogn til jenta mi og. Så eg vuderer å selge den vognen og skaffe meg en søskenvogn, men har ikke mye peiling på de vognene der...

Vognene er ofte billigere i sverige, tror happyland bruker å ha en del som er rimligere enn det det er i Norge. Ellers er finn.no en flott plass å finne litt rimelige vogner. Hvis du vil ha en spesiell vogn, kan du få mail når en slik kommer for salg. Det er en del som selger nesten nye vogner til en mye lavere pris enn i butikken. Barneverden.no har også nye tilbud hver måned.
Et annet land det er rimeligere å importere fra, er tyskland. Forøvrig får du kjøpt helt nye Quinny freestyle comfort med bag og frakt for 4500 på finn. I alle fall like billig som å importere selv.

Søskenvogn? Spørs om du vil ha en der ungene sitter ved siden av hverandre eller ikke. Tror alexi.no har tilbud på phil og teds nå. Der er det et søskensete "bak" på vogna. Ser litt spesielt ut, men det sies at eldre søsken liker den. Minus er at det ikke er sovestilling til den eldste. Dette setet kan du etterhvert ta av, slik at du har en vanlig trehjuling. Ellers er safari (også på alexi) en del rimeligere, og den gir endel for pengene. ryggene kan ikke legges helt ned, men med en softbag kan du begynne å bruke den med baby. Evt. søk på finn på tvilling eller søsken. Det legges ut en del der også. Pass på at vogna ikke er for bred, og hvis du bare vil ha bagen vendt mot deg, så pass på at vogna har separat kalesje for hvert barn. Emmaljunga xerox med vendbart håndtak og softbag? Stødig firhjuling av "gamletypen"
babytravel fra babyproffsen i sverige er også god, har jeg hørt.

jeg har en dansk duo vogn kalt TRILLE. den er kjempekjekk. fordelen med danske vogner er att baggen er noe lenger en normalt. om danske barn er større en andre vet jeg ikke. men en vennine av meg har tetunia.. og den ville jeg aldri hatt. den stakkars gutten hennes har fått klemp fingrene mer en ein gang i alle låsene og leddene der!!!

Back
Topp