En liten trøst til alle de med kvalme

♡snart mamma til 2♡

Gift med forumet
Oktoberskatter 2014
selvom det er helt forferdelig, kan man jo i blandt tenke at sjansen for å miste spiren når man er kvalm er minimal! Så egentlig er det en positiv, men vondt ting

Det har ingen sammenheng :) 

Legen vet tydelig ikke helt hva han driver på med, både kvalm og ikke kvalme er helt normalt..

Sist spøy jeg gjevnt fra uke 5 til 14, nå til tross for at HCG nivået er kjempefint og stiger slik det skal har jeg enda ikke kastet opp og er bare uggen når jeg stresser eller er sulten. Hvert svangerskap er forskjellig :D
Jeg håper det forblir sånn her og at det er en liten gutt der inne hehehe :D Lov å håpe! Kun siden jeg har jente fra før, ellers er det det samme hva det er så lenge barnet er friskt 

Tror du må lese engang til hva jeg har skrevet, for ser ikke helt sammenhengen med det du skriver her???

Rugekasse skrev:
Legen vet tydelig ikke helt hva han driver på med, både kvalm og ikke kvalme er helt normalt..

Sist spøy jeg gjevnt fra uke 5 til 14, nå til tross for at HCG nivået er kjempefint og stiger slik det skal har jeg enda ikke kastet opp og er bare uggen når jeg stresser eller er sulten. Hvert svangerskap er forskjellig :D
Jeg håper det forblir sånn her og at det er en liten gutt der inne hehehe :D Lov å håpe! Kun siden jeg har jente fra før, ellers er det det samme hva det er så lenge barnet er friskt 

Jeg leste hva du skrev :) 

Det har fortsatt ingenting å si... 

Kvalme kan komme av HCG stigningen, det kan komme av mange ting og forskere vet fortsatt ikke heeelt hva. Noen forskere sier det ikke har noe å si, andre sier det har noe å si. Det eneste man vet er at kvalme i svangerskap ikke er negativt. Det er både vanlig å ha kvalme og å ikke ha kvalme. 

I jordmorboka, den de bruker under utdannelse av jordmødre står det ingen verdens ting om en sammenheng mellom kvalme, ikke kvalme, og spontanabort.
Ei heller i noen av de mange andre bøkene jeg har lest gjennom... 
Har kun sett det på nett, dermed ser jeg ikke på det som særlig troverdig, evt på lik linje som at sæd forhindrer kreft

Sier det ikke for å angripe altså emoticonDet ser så strengt ut uten smily! 

Men jeg kan ikke fordra ting som blir skrevet på nett, som kan skremme mange allerede bekymrede nygravide kvinner! Selv om det ikke var formålet emoticon

Ja du skrev at for de med kvalme er sjansen for å miste minimal. Noe som lett kan få de som ikke er kvalme til å lure på om det er noe galt med dem eller spiren... 
Tenker jeg i hvertfall ;) 

Jeg er rolig selv, jeg vet hvordan mitt nivå stiger og i tillegg skal jeg på ul i morgen, men for en førstegangs gravid som har fått den vanlige "ta kontakt i uke 12" av legen sin skal det ikke mye til før en blir bekymret...

Men sånn er det bare, vil bare påpeke at det ikke er noe å bekymre seg, for selv "hovedboka" om svangerskap og fødsel i norge sier ingenting om en slik sammenheng... 

Rugekasse skrev:
Det har ingen sammenheng :) 

Ikke veldig oppløftende, men i grunn litt sant.. Altså.. legen min sa at det kan føre til mindre spontanaborter, men hjertet kan fortsatt slutte å slå og man kan ha ma selvom man har spydd i ukesvis..

jordmor på ultralyden sa det samme i går når ho så hvor dårlig jeg var.

Så jeg tar sånne ting med en klype salt, da nettopp som skrevet over at alle svangerskap er forskjellig :)

Jeg var innlagt på sykehuset med jenta mi fordi jeg spydde så mye.

Og sa sa gynekoloen at kvalme og mye oppkast er et veldig godt tegn på at svangerskapet utvikler seg som det skal!

MEN, det er helt normalt å ikke være kvalm også!

Så det betyr ikke at det går bedre for de som er kvalme.

Så det er bra å være kvalm, men de som ikke er det er jo heldige! Og etter 6 uker er det rundt 8 % sjangs for spontanabort, alt står i lenken jeg la ut.. må seff ta alt med en klype salt, men greit  å ha lest det ;)

Jeg leste det samme i dag på Libero sin gravide-app, og ble irritert.  Jeg skjønner at formålet er å trøste de som er kvalme, men jeg tror at en uønsket bieffekt er at alle de som ikke er kvalme blir bekymret og tenker at det er større sjanse for at jeg mister nå siden jeg ikke er kvalm.  Derfor synes jeg Libero burde fjerne det fra informasjonsteksten sin.  At en lege eller jordmor sier det til en gravid kvinne som er veldig kvalm er en annen sak.

MEN: la oss fokusere på det som virkelig er viktig med denne lenken som Meg87 la ut: daglig inntak av sjokolade reduserer sjansen for å miste med 20%.  I så fall ligger spiren min trygt som i banken!

Hehe helt sant! Da jeg så det med sjokoladen ble jeg veldig glad :P

Ja, ja... uansett om det er sant eller ikke.... det gav iallefall meg en stor trøst, her jeg sitter og er kvalm dag ut og dag inn...  og kjemper meg igjennom jobb, egne barn, fritidsaktiviteter osv...  da kan tanken på at dette gjør spiren ekstra sikker, gi meg et lite smil om munnen....
emoticon 

Meg87 skrev:
Her får dere svar: ca 70 % mindre sjangs å spontanabortere om man har morgenkvalme... Så slipper dere diskutere dette mer.. =)

Lenke: http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

gå inn på denne å se selv ;)

Det er en kilde som påstår det ja, og det er selvsagt flere.

Men kjøp jordmorboka du, det er den fagboka som blir brukt i Norge for å lære kommende jordmødre om alt innen svangerskap og fødsel. Det står ingen verdens ting der, og DET er vesentlig mer troverdig enn en nettside 
Boka koster i underkant av 1000 kr og selges bl.a på høyskoler... Løp og kjøp Mye spennende lesestoff! *elsker svangerskap og fødsel*

SÅ slipper vi å diskutere det mer 

Back
Topp