En liten oppfordring!

FruBerg

Forelsket i forumet
En liten oppfordring til alle dere damer der ute som kanskje er litt som meg og allerede har begynt å se seg om etter sprinkelsenger/vugger til de søte små som kommer til sommeren;

Rett før jeg takket ja til et superkupp på en slik sengekant, kom jeg over hva LUB (Landsforeningen Uventet Barnedød) har skrevet om dette: https://lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød

Synes det var litt småekkelt å oppdage slik på egenhånd, etter å ha gått rundt i barnebutikker hvor det er den naturligste ting i verden å bruke slike sengekanter.

Kanskje dette er "allmenn kunnskap", eller noen synes det er hysteri-
Men jeg tenkte at det kunne være verdt å dele det her inne, så kan alle gjøre seg opp sin egen mening og kanskje noen blir like overrasket som det jeg ble.

Oppfordrer alle til å ta en ekstra sjekk på nettet når det gjelder produkter til våre dyrebare [emoji173]️

Vi leste om dette da kommende storebror var noen uker, 1,5år siden.
Vi tok raskt vekk sengekanten og har klart oss fint uten :)

Dette har ikke jeg heller fått med meg! Så ekkelt... Takk for at du deler![emoji54][emoji173]️

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men noen som vet om dette gjelder sengeslange og/eller babynest også?

Jeg har brukt sengebeskytter (til første) og sengebeskytter + babynest til andre, men med avklippete snorer.
Begge jentene var sånn at de flyttet seg opp i et hjørne av sengen, og uten beskytter så ble det hardt å ligge inntil sprinklene.
Hun på 2 år lå riktignok mest i min seng å sov, og gjør det helst fortsatt om hun kan [emoji12]
Praktiserer trygg samsoving da, fast madrass, jeg bruker hverken alkohol/tobakk/nikotin, jeg er også vant til å sove med barn i sengen så jeg ligger helt i ro hele natten. Samsoving var også superpraktisk mtp amming, og ikke minst koselig [emoji173]️ Skal sies at jeg var alene om omsorgen.
Med eldste når jeg vsr sammen med min nå ex så var det ikke aktuelt med samsoving da han røyket ([emoji13]) og sov så urolig at det var en reell risiko til stede.

Om jeg blir mye alene med babyen denne gangen så velger jeg nok samsoving igjen, men jeg har fryktelig lyst til å prøve en bedside-crib for det har jeg ikke hatt tidligere [emoji4]

Jeg synes noen av desse rådene er litt merkelige. Et nest gjør jo nettopp til at ungen ikke ruller rundt og havner med ansiktet ned i madrassen eller på andre måter ikke får puste, i alle fall Sleepyhead som vi har brukt. Ellers hadde babyen lettere trilla seg rundt. Tråder og bånd og kosedyr er en selvfølge å unngå til spedbarn.

Jeg brukte sprinkelbeskytter til mine og vogn bagen når de syntes senga ble for stor. Det var ikke snakk om noen advarsel fra hverken jordmor eller lege når jrg fikk mine to for 6 år siden... jeg liker ikke sprinkelseng uten beskyttere. Jeg fikk beskjed om at det var tryggere MED den kanten enn uten.. og babynest er jo blitt veldig vanlig å bruke?

Så nå er det ikke forsvarlig med hverken å la de sove i vogn bagen, babynest eller seng med beskytter i? Ja jrg har lest de siste artiklene om babynest og det i senga. Men ikke hørt noe ang vogn bagen.... jeg tenker at sunn fornuft og det å se an sitt barn er det viktigste. Synes det kommer nye anbefalinger hele tiden. I tilegg mener ikke alle ekspertene det samme heller :p

En liten oppfordring til alle dere damer der ute som kanskje er litt som meg og allerede har begynt å se seg om etter sprinkelsenger/vugger til de søte små som kommer til sommeren;

Rett før jeg takket ja til et superkupp på en slik sengekant, kom jeg over hva LUB (Landsforeningen Uventet Barnedød) har skrevet om dette: https://lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød

Synes det var litt småekkelt å oppdage slik på egenhånd, etter å ha gått rundt i barnebutikker hvor det er den naturligste ting i verden å bruke slike sengekanter.

Kanskje dette er "allmenn kunnskap", eller noen synes det er hysteri-
Men jeg tenkte at det kunne være verdt å dele det her inne, så kan alle gjøre seg opp sin egen mening og kanskje noen blir like overrasket som det jeg ble.

Oppfordrer alle til å ta en ekstra sjekk på nettet når det gjelder produkter til våre dyrebare [emoji173]️
Har lest om det og jeg driter loddrett i det!
Visste du at det samme gjelder i vognen? Kan like lett skje noe om barnet sover i vognen. ;)

Fint at du opplyser altså, og en må selv velge hva en ønsker å gjøre.
Jeg kommer til å bruke sengekant med god samvittighet! :)

Back
Topp