en liten bekymring

TheusOgNuska

Gift med forumet
Her om dagen tok den ene ped.lederen til Matheus kontakt med meg, hun påpekte at Matheus var litt "klønete", falt litt mye og når han løp så var han dårlig på å justere fart/tilpasse seg i forhold til ting som er rundt han(feks sykler som står i veien osv).
Hun hadde også bemerket seg at han fra denne måneden hadde lært seg å bruke pedalene når han syklet ute, før har han bare brukt føttene i bakken.
De hadde nemlig tenkt å lære han dette, siden dette var noe alle barn i tre års alderen skulle kunne..

vi som foreldre har aldri tenkt noe særlig på disse to tingene, og heller ikke tenkt at dette er noe han BURDE kunne i tre års alderen.
Men nå mener ped.lederen at vi kanskje burde ta noen grep rundt dette.......
Vi skulle snakke nærmere om dette på en samtale.

Nå kjenner jeg at jeg er litt små bekymret, vi har da aldri tenkt noe over dette. Han har selvsagt vært litt klønete til tider grunnet høy fart, falt litt osv. Men dette har vi sett på som normalt. Eller ihvertfall normalt for Matheus, ettersom han har lite ro i kroppen. Når det kommer til denne pedal bruken, har vi øvd masse og spurt gjentatte ganger om han vil bruke de. nå i Mai knakk han endelig koden og tok de i bruk, og vi ble så stolte!

hva tenker dere? for vi blir jo bekymret når barnehageansatte sier slike ting.

Hei søte du:)

Det første som slo meg når jeg leste tråden er at han bare er som gutter ofte er, viltre. Nevøen min var ganske lik (ut fra det du beskriver), og han var bare ikke "riktig klok", altså ikke redd for å slå seg, eller tenke over at det var "farlig", Full fart over alt, med endel knall og fall.

Mine tanker at de gjør det de føler er enklest for dem der og da, og ikke nødvendigvis for at de ikke kan eller vil, men de må finne ut av ting på sin måte. Kanskje han brukte beina for å føle kontroll, til han da var trygg på å bruke disse pedalene.

Hvis dette er ting dere ikke har tenkt over, så hadde jeg evt tatt en prat med helsestasjonen eller andre med kunnskap som dere er trygge på for å høre deres tanker. Det er ofte veldig lett å sammenligne disse 3 åringen (forsåvidt alle barn og aldre) på hva vi skal kunne osv.

Vi har lett for å bekymre oss for alt de ikke klarer, istedet for å ha fokus på det de kan. For er helt sikker på at det mange ting Matheus kan som ikke Ella eller noen andre 3 åringer kan.

Jeg tenker at ta tilbakemeldingen med dere, ha et lite øye (uten den største bekymringen), og ta det opp ved kontroller o.l. Og gjerne del de tankene du har med ped.leder. Kan det være pga han er vilter og lite ro i kroppen? Sa hun noe om det?

Jeg tenker at det ordner seg:)

Jeg er jo ikke småbarnspedagog, men hva sa de at dere konkret burde gjøre da? Jeg hadde ikke tatt det så tungt. Unger er jo forskjellige tenker jeg.

Lbaby skrev:

Det første som slo meg når jeg leste tråden er at han bare er som gutter ofte er, viltre. Nevøen min var ganske lik (ut fra det du beskriver), og han var bare ikke "riktig klok", altså ikke redd for å slå seg, eller tenke over at det var "farlig", Full fart over alt, med endel knall og fall.

Mine tanker at de gjør det de føler er enklest for dem der og da, og ikke nødvendigvis for at de ikke kan eller vil, men de må finne ut av ting på sin måte. Kanskje han brukte beina for å føle kontroll, til han da var trygg på å bruke disse pedalene.

Hvis dette er ting dere ikke har tenkt over, så hadde jeg evt tatt en prat med helsestasjonen eller andre med kunnskap som dere er trygge på for å høre deres tanker. Det er ofte veldig lett å sammenligne disse 3 åringen (forsåvidt alle barn og aldre) på hva vi skal kunne osv.

Vi har lett for å bekymre oss for alt de ikke klarer, istedet for å ha fokus på det de kan. For er helt sikker på at det mange ting Matheus kan som ikke Ella eller noen andre 3 åringer kan.

Jeg tenker at ta tilbakemeldingen med dere, ha et lite øye (uten den største bekymringen), og ta det opp ved kontroller o.l. Og gjerne del de tankene du har med ped.leder. Kan det være pga han er vilter og lite ro i kroppen? Sa hun noe om det?

Han er en ivrig liten gutt med lite ro ja, sitter kun stille under mat og tv-titting. Ellers er det full fart, mye løping inne og ute. Generelt et høyt energi nivå hele tiden og det har han alltid hatt.

Du har så rett i det du sier om pedal bruken, han har kunnet det. men ikke ville bruke det, nettopp fordi det har vært enklere og tryggest å bruke føttene.

Godt du nevnte det med helsestasjonen, ringer dit i morgen og forhører meg litt.

Takk for super tilbakemelding!

Hvordan er det med dere forresten?

Rappo skrev:
Jeg er jo ikke småbarnspedagog, men hva sa de at dere konkret burde gjøre da? Jeg hadde ikke tatt det så tungt. Unger er jo forskjellige tenker jeg.

Hun kom ikke med noe konkret, men sa vi skulle snakke om dette på neste foreldresamtale, som er rett rundt hjørnet.
Spent å høre hva hun kommer med.

TheusOgNuska skrev:
Lbaby skrev:

Han er en ivrig liten gutt med lite ro ja, sitter kun stille under mat og tv-titting. Ellers er det full fart, mye løping inne og ute. Generelt et høyt energi nivå hele tiden og det har han alltid hatt.

Du har så rett i det du sier om pedal bruken, han har kunnet det. men ikke ville bruke det, nettopp fordi det har vært enklere og tryggest å bruke føttene.

Godt du nevnte det med helsestasjonen, ringer dit i morgen og forhører meg litt.

Takk for super tilbakemelding!

Hvordan er det med dere forresten?

Bare hyggelig du, og så liker jeg ikke mødre som får unødvendige bekymringer;)

Her er det full fart egentlig. Er på bedringens vei med mamman og pappan, men et stykke igjen.. Deilig at Nora sover rundt:)

Hvordan går det med prinsessa di da? Trives hun i barnehagen? :)

nå er jo jeg pedagog men det er umulig å si noe om uten å ha sett matheus (i det siste).

det er absolutt ting han bør kunne når han er 3,5år mtp motorikk (som alt annet) og om han ikke når helt opp tenker jeg det er bra de faktisk ser det og ønsker å hjelpe. Om han har "mindre problemer" (ja det er ikke alvorlige problemer om han er sen med å sykle og er litt klønete) med motorikk, så gjør det jo i utgangspunktet som regel ingenting i hverdagen til matheus. og i tillegg er det lite som skal til for å hjelpe han litt videre:)

I første omgang vil de sikker bare sjekke hvor "ille" det er og godkjenning fra deg om å utføre diverse tester for hvor han ligger ann ift alder. Videre hva som kan være årsaken og ut i fra det hva som kan eller bør gjøres. om det kommer til å komme av seg selv, om de trenger å legge til rette for litt ekstra motorisk trening eller om det er noe "galt" et sted (det kan være mye, muskel eller sjelett-låsninger, samarbeid mellom hjernehalvdeler osv). Ofte tenker man kanskje det værste, når man får en sånn beskjed, men det trenger ikke være noe alvorlig. jeg synes det er viktig å snakke med foreldrene om alt, også småting...at det kanskje er ting de sliter litt med men som ikke er alvorlige. jeg skjønner at du blir bekymret, men sånne ting er ikke vanlig å ta i garderoben ved henting (av mange grunner)...og så er det ikke så alright å komme på foreldresamtale uten å bli forberedt på hva det handler om i det hele tatt. Men dersom det er noe de har sett en stund synes jeg de burde sagt noe om det før, synes jeg det er litt dårlig. Som regel pleier jeg å spørre foreldrene om de har lagt merke til noe og latt de kikke litt/tenke over det selv. Da kommer det ikke som et stort sjokk hvis det ført blir sånn at man er nødt til å kanskje gjøre noe med det.

Jeg tenker at bhgpersonell som ser matheus hver dag klarer å se mer enn det hs klarer ut fra ett møte. Måtte nesten snu ryggen til å himle litt med øynene for litt siden da en mor, som er totalt uenig med meg ang sønnens sosiale kompetanse, sa at hs ikke så noe galt med sønnen de minuttene de hadde vært på 4års kontroll. hvis du skjønner hva jeg mener? Motorikk er jo lettere for hs å teste, men plutselig er han uheldig på en test hs utfører da....

Oppdater oss heller etter du har snakket med barnehagen...kanskje du vet mer da hva det dreier seg om? Lykke til, det går nok fint:)

Veldig enig med Mrs Lutz over.

Tenker det er et godt tegn om at barnehagen følger med og legger merke til ting som er "avvikende" selv om det ikke betyr at det er et problem. Jeg er av den oppfatning at om en tur til f.eks fysio for å sjekke opp et motorisk spørsmål kan hjelpe på ting tidligere fremfor å vente til noe virkelig er blitt et problem - så er det bra. 

Jeg har i allefall fått mye hjelp med motorisk utvikling på mini, når jeg har hatt spørsmål på at hun hadde "banan" tendenser, favorittside og ensidig åling - dette har løsnet veldig etter noen få tips om øvelser. Ikke identisk med en treåring og sykling.

Kjenner også igjen det med å ikke ville gjøre ting før man føler at man mestrer det fra nevøen min, han vil helst knekke koden i hodet sitt før han prøver seg fysisk. I tillegg er han veldig stor for alderen - han klarer altså ikke alltid å koordinere kroppen og bevegleser like lett.

Keep us posted :) Regner med han knekker koden selv snart!

Back
Topp