En liten august jente <3

Har ikkje skrevet på en stund, men e fordi eg ikkje har følt for at eg har hatt noe å skrive. Men nå har det sikkert skjedd så mye forandringer at eg kan begynne å skrive litt igjen :)

Termin: 20 August

Uker på vei: 35+5

Uker igjen: 7+5

Kjønn: En liten prinsesse :D

Navn: Navn har hun hatt en stund nå. Fikk tromfet igjennom det navnet eg ville ha.

Utålmodig: Kjenner eg begynner å bli litt utålmodig nå ja. Men mest fordi eg har litt problemer med å bevege meg og vil gjerne gå lengre turer med hunden enn eg klarer nå

Vektøkning: Til min store forskrekkelse har eg gått opp 10 kg :O Lå så fint an. Første kontroll i uke 24: hadde eg gått opp 3 kg. Neste kontroll i uke 28: 5 kg. Fra 28-32 5 kg :O

Hodet ned: Gjorde det på kontrollen i uke 32. Altså nå på mandag. Nå e eg litt usikker på om det forsatt stemmer.

Hodet festet: Nei

Aktivitet innenfra: Her e det kjempe masse aktivitet innenfra. Hun sparker i alle retninger. Men e bare meg og barnefaren som har kjent dem, da hun slutter å sparke når eg e med familie eller når familie e på besøk.

Høygravid: Nei

Søvn: Sover egentlig utrolig godt. E mye våken for å gå på do da. Men når eg først sover, så sover eg.

Form: Kan ikkje klage på formen sånn sett. Blir litt fort sliten da, og kjenner eg ikkje klarer å bevege meg så mye før hun gir beskjed at eg må sitte meg ned. Men ellers e eg fin i formen.

Plager: Litt krampe i leggen, vann rundt ankelen og hovne bein. Men ellers tror eg ikkje at eg har stort mer plager

Barnerom: Dele rom med meg.

Utstyr: Vogn, klær, stellebord, litt leker. Seng kommer fra Stavanger om noen uker, dyne. Så har egentlig det meste på plass.

Melk: Om eg klemmer kommer det noe ut ja.

Matkikk: E ikkje hekta på noe spesielt, så lenge det kan spises så spiser eg det.

Kynnere: Innimellom har eg det ja

Tungt: Både ja og nei. Merker jo at magen e der, og dem hemmer jo meg litt.. Men e ikkje noe spesielt tungt.

Strekkmerker: Må bite i det sure eple og si ja til det, Men heldigvis ikkje kommet så mye enda.

Tanker om fødselen: Har enda ikkje noe særlig tanker rundt fødselen. Eneste e at eg nå både gleder meg og gruer meg. Men vet ihvertfall at barnefar skal være med. Og så lenge det går an, så skal ingen vite at eg føder før de for melding om at den lille e kommet ut. Men kan være vanskelig siden eg har en hund eg kansje må plassere vekk.

Neste kontroll: Skal snakke med Jordmor om fødsel og amming 7 juli, før hun går på ferie. Ellers e neste kontroll 21 juli hos legen.
 
34+2

Nå synes eg dagene går veldig seint. Men reiser nå på en liten ferie i morgen, så har noe å se fram til.
Så dagen i dag går med på å vaske hus og pakke til ferien.. Uff, ikkje kommet halvveis i vaskingen, og eg e allerede sliten. Varmen tar jo på i tillegg. Men skal bli deilig å kunne reise fra leiligheten når den e rein, og komme tilbake til leiligheten rein. Så e bare til å stå på..

Var hos jordmor i går og snakket om fødsel og amming. Og synes det var fint å kunne få snakket om det og få svar på spørsmål man lurte på. Babyen ligger forsatt med hode ned, men var ikkje festet. Men det e nå like greit..

Skulle bare rett innom for et lite avbrekk i husarbeid, men må nok tilbake til vaskingen nå.. Uff :(
 
38+1

Det som skulle være en vanlig svangerskaskontroll har endt med innleggelse på KK.
Gikk til kontroll hos legen i dag, og fikk beskjed at eg hadde alt for høyt blodtrykk og for mye protein i urinen. Han ringte KK, fikk time kl 1 samme dag.

Etter nye målinger her oppe, fikk eg beskjed at eg måtte ligge på observasjon til i morgen.

Mitt lille nurk har nå det bra. Det høye blodtrykket mitt har ikkje påvirket henne, så det e det viktigste for meg.

Så nå skal de se om eg kan gå på blodtrykk nedsettende medisiner ut svangerskapet eller om de må sette meg i gang. Fikk beskjed om at eg også har svangerskapsforgiftning, men for mer svar i kveld eller i morgen tidlig når de har tid til å gi meg svar på blodprøvene.

Så nå ligger eg her oppe alene. Drit kjedelig egentlig, e ikkje akkurat så mye å gjøre på.
. ImageUploadedByBV Forum1407166471.837093.jpg


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Da kan eg endelig kalle meg mamma.
I går kveld 08.08.14 fødte eg en liten jente på 2580 gr og 46 cm.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gratulerer så mye :)
 
Gratulerer!


Sent from my iPhone
 
2 uker
Da e mitt lille nurk blitt 2 uker gammel. Hun spiser og legger sånn sett godt på seg. Forsatt litt liten :( men det kommer etter hvert. Var hos helsesøster i dag på vektkontroll, og hun e ikkje bekymret for vekten hennes enda, så da skal heller ikkje eg være det.

Ammingen går kjempe fint. Slet mye med amming oppe på KK, men siste natt der oppe fikk vi den til og siden har det gått bra :) Så har ikkje vært tillegg siden vi kom hem :) Så håper hun forsatt legger fint på seg så eg kan full amme, da dette e noe eg har lyst til å gjøre.

Livet som mor trives eg med. Merker det e tung å stå opp hver 3 t om natten for å amme henne da. Men når hun når 3000 g så blir natt amming noe hun styrer selv, da slipper eg å ha alarm på for å vekke henne for å amme.

Ellers går dagene veldig fort egentlig, Eg e i fin form etter fødsel og e ute på tur med hunden hver dag. Sover av og til på ettermiddagen, men det e mest pga mye våken om natten pga amming, så henter inn igjen litt søvn.

Hun lille e en engel. Skriker så vidt og sover kjempe greit. Hun sliter en del med dårlig mage. men dette e fordi hun ikkje vill rape. Fikk beskjed av helsesøster i dag at noen barn ikkje rapte så mye, men vi prøver litt hver gang fordi. Har et håp om at hun har lyst til å rape litt, må jo lette litt på trykke i magen. Men helsesøster sa at så lenge hun ikkje gråt, så hadde ikkje hun kjempe vondt i magen, så e jo fint å høre det da. Selv om det stikker i mamma hjerte ved å se henne stresse og jobbe sånn med magen.
 
1 mnd og 3 dager
Dagene går og går. Mitt lille nurk e kjempe snill om natten, og våkner så vidt bare for å få seg en liten mat bit. Om dagen derimot skal vi helst sove minst mulig. Bare være våken og kose med mammaen sin hele tiden. Vi skal spesielt våkne når mamma vil ha seg mat eller skal lage middag. Ingen andre skal få lov til å spise unntatt meg :p Men heldigvis e ikkje alle dager lik. Så vil si hun e kjempe snill, vet bare hvordan hun skal få mammas oppmerksomhet.

Har og kansje et annet problem, hun har veldig mange øke døgn. Det synes ihvertfall eg. Men aner ikkje ka som e normalt og ikkje.. Men ser nå ut som hun legger godt på seg, så skal vell ikje klage.

Når det kommer til ka eg kan spise når eg ammer, så e eg veldig forsiktig. Har allerede opplevd kolikk anfall. Hun har det ikkje, men har hatt noen få dager med kolikk symptomer. Hun sliter veldig mye med magen sin stakker :/

Tirsdag 9/9 fikk eg et brev fra Haukeland sykehus. De hadde sendt morkaken min til undersøkelse.(viste ikkje at de gjorde sånt) pga barnets vekt(hun var 2580g). Svaret som kom var at det var tegn til maternoplacentær sirkulasjonsforstyrrelse, men står ikkje i brevet hva det e for noe. Bare at de ambefaler meg til å komme inn ca 3 mnd etter fødsel for å ta en hemostaseundersøkelser, ikkje står det forklart ka det e for noe heller. Men om eg vil bli gravid flere ganger, ambefaler de at eg skal ta denne undersøkelsen..

Ellers går nå dagene mye i det samme. Hunden e enda ikkje fornøyd med at det kom en baby i hus, men det går nå bra. E litt kjedelig å gå heme alene hele dagen. Alle mine venner jobber, og ingen av dem har unge fra før, så har lixom ikkje så mange å være/snakke med i ukedagene. Men kommer seg når hun blir større og vi kan være litt mer ute uten at vi skal rekke amming.
 
Da har eg vært på seksukers kontroll i dag. Og ikkje forstod eg koffor eg skulle på den. Legen målte blodtrykk, veide meg, snakket om prevensjon og spurte om alt var bra. Han sjekket ikkje noe om livmoren var trekt seg tilbake. Han sjekket ikkje stingene eller noe.

Hun lille var på sin kontroll forrige tirsdag. De var jo ikkje helt fornøyd med vekten da, men e ikkje lett å gå opp i vekt når man sliter med mage problemer. De målte henne ikkje, men meg og min søster gjorde det noen dager senere, da målte vi henne til ca 50 cm. Så e ikkje rart hun ikkje e gått opp så mye i vekt når hun har strekt seg kjempe masse.

Ellers begynner mageproblemene å bli bedre, eg begynner å finne ut av ting som gir henne vondt i magen, men ikkje lett å holde seg unna alt eg må holde meg unna. Men kommer ihvertfall til å bli mye fiske middager framover med grønnsaker til :)
 
1 måned og 3 uker gammel.​
Da e den lille jenten min blitt forkjøket ;) Ikkje noe kjekt å se henne tett i nesen og ikkje helt pigg. Nå våkner hun bare for mat. Vist hun vil ha kos, så sovner hun igjen med en gang hun ligger i armene dine. Tror hun holder på å få ferber å :/ Hun skifter med å være veldig varm, til å gå ned i normal varme igjen. Når hun e våken kan du se at hun e slapp og blank i øynene. Uff, for vondt av henne, hun e jo så liten. Har lyst til å bare ta det ut av kroppen hennes og gi det til meg i stede.
Heldigvis for hun ut snørr selv, så hun e ikkje tett hele tiden. Hadde vært være om hun ikje fikk ut noe selv. Da hadde eg våket over henne hele tiden. Men sjekker henne oftere nå enn eg gjør når hun e frisk. Skal til helsesøster i morgen, så for høre med henne ka eg kan gi for å få henne fortere frisk igjen :)
 
1 måned og 3 uker gammel.​
Da e den lille jenten min blitt forkjøket ;) Ikkje noe kjekt å se henne tett i nesen og ikkje helt pigg. Nå våkner hun bare for mat. Vist hun vil ha kos, så sovner hun igjen med en gang hun ligger i armene dine. Tror hun holder på å få ferber å :/ Hun skifter med å være veldig varm, til å gå ned i normal varme igjen. Når hun e våken kan du se at hun e slapp og blank i øynene. Uff, for vondt av henne, hun e jo så liten. Har lyst til å bare ta det ut av kroppen hennes og gi det til meg i stede.
Heldigvis for hun ut snørr selv, så hun e ikkje tett hele tiden. Hadde vært være om hun ikje fikk ut noe selv. Da hadde eg våket over henne hele tiden. Men sjekker henne oftere nå enn eg gjør når hun e frisk. Skal til helsesøster i morgen, så for høre med henne ka eg kan gi for å få henne fortere frisk igjen :)

Her fungerte det å dryppe med morsmelk i nesa som 'nesespray'. Da tok det flere timer før han tetnet igjen.
 
Back
Topp