En liste over "Nei-mat" for gravide ?

VårAndreLykke

Betatt av forumet
Midt i min andre salamiskive gikk det plutselig opp for meg at dette kanskje ikke var så lurt..? ;)

Noen som vet om en liste over de mattypene vi gravide skal holde oss mest mulig unna?

jeg spiser salami hver dag jeg...  husker ikke slikt lenger.... kanskje jeg må lese meg opp litt...

Et tips til dere som er glad i spekemat eller hva jeg skal kalle det.. Salami, fårepølse,mør.. osv..
Ta en blodprøve å sjekk om dere har hatt toxoplasmose !
Mange har hatt dette som liten(er som en liten forkjølelse). Fordi man har spist sand fra sandkassen som liten, for eks ;)

Jeg fikk beskjed fra legen at jeg kunne spise dette, siden jeg hadde hatt det.. MEN at det måtte være ferskt..  Så jeg spiser det meste, til og med fenalår på julaften da jeg gikk gravid med førstemann...  
Det gikk veldig bra, og jeg vet at mange advarer mot det pga Listeria (eller hva det heter).. MEN når man spiser det rett ut av pakken så er det ikke farlig, siden det er tilsatt så mye salt..

Jeg er hvertfall ikke redd for slikt lenger, men samtidig så respekterer jeg at andre er flink å holde seg unna NEI-mat !

hvordan er det med spekeskinke om man steker den? F.eks på pizza :-)

khh89 skrev:
hvordan er det med spekeskinke om man steker den? F.eks på pizza :-)

Så lenge den er varmet til over 70 grader, kan du trygt spise det :)

Kan vel også spise spekemat som har vært fryst...da er bakteriene borte...

Selv om matportalen og disse sidene har laget en oversikt, er jeg en av de jentene som trenger å få det inn med teskje hva jeg kan spise og ikke:P så en fuull oversikt hadde vore ganske kjekt:) hehe

Sitrongress fant jeg ut i dag at ikke man skal spise.

Jeg hadde laget en deilig thaisuppe til middag, med bl.a sitrongress i.
Etterpå kom jeg på at, oi, jeg burde vel sjekket om det er ok å spise.
Da sto det at sitrongress frarådes, fordi det kan stimulere menstruasjon.

Nå vet jeg ikke om en stilk eller to, blandet med kokosmelk, ingefær og hvitløk er farlig, men jeg vet hvertfall at jeg skal holde meg laaangt unna de neste 8 mnd....huff...

Så, jenter....hold dere unna sitrongress....

Back
Topp