En kommentar her inne....

Piksi

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
For en tid tilbake var det en som postet at om hodet ikke var festet og vannet gikk måtte man legge seg ned på gulvet, for ellers kunne navlestrengen surre seg rundt hodet.

Husker ikke hvem det var og i hvem forbindelse, og det spiller heller ingen rolle!

Men dette kan vel ikke stemme???
Noen som VET?

Nei de har gått bort i fra det fikk jeg beskjed om allerede i 2008.

Men ideen er at om baby ikke ligger i hodeleie kan navlestrengen være så uheldig å komme ut før babyen blir snudd/snur seg og da lage endel kaos for den som eventuelt skal ta i mot babyen.
Derfor pleide man før å anbefale mor å legge seg ned hvis det var vannavgang før rier og bebyen lå i sete/tverrleie.
Det er en myte at navlestrengen kan komme rundt halsen hvis vannet går.

Navlestrengen kan nemlig allerede være rundt halsen, men det er sjelden og det kan jordmødrene ordne så fort de ser det slik at susrstoffmangel ikke oppstår.

Det er forklaringen jeg fikk på Sykehuset i Østfold i 2008.

Aner ikke, forventer jordmor gir beskjed når jeg lengre og dette stemmer....

For en tid tilbake var det en som postet at om hodet ikke var festet og vannet gikk måtte man legge seg ned på gulvet, for ellers kunne navlestrengen surre seg rundt hodet.

Husker ikke hvem det var og i hvem forbindelse, og det spiller heller ingen rolle!

Men dette kan vel ikke stemme???
Noen som VET?
Husker det jeg også. Tror det er snakk om om babyen ligger i tverr eller seteleie, så skal man legge seg ned å ringe ambulansen om vannet går :-) hvorfor vet jeg ikke

Lykkelig gravid ❤️

Dette var beskjeden gravid fikk i "gamle dager" og de er gått bort fra det nå. Nå annefaler de jo at man er i bevegelse etter vannavgang for å få igang riene. (Med mindre man på forhånd har fått beskjed im noen annet av jordmor).

Er litt viktigere om det er prematur fødsel altså så tidlig at babyen ikke opptar så mye plass. Da kan navlestrengen dette ned og kanskje komme i klem når baby skal ut. Men så langt vi er kommer ser det så lite plass inni der og vis vannet går flytter ikke ting på seg like lett :P så er vist ikke noe man trenger å stresse med.

hører så mye forsjellig om alt. Tror ikke det er noe fasit på noe lengre! det er bare å velge hvilket alternativ eller hvem du skal tro på! men en venninne av meg fikk beskjed om dette da hun skulle ha første for 2 år siden. Om det var noe ekstra med hennes eller babys tilstand som gjorde dette vet jeg ikke!
Tror jeg ville valgt å spørre jordmoren din, da det ikke virker som om helse norge sammarbeider! :D

hører så mye forsjellig om alt. Tror ikke det er noe fasit på noe lengre! det er bare å velge hvilket alternativ eller hvem du skal tro på! men en venninne av meg fikk beskjed om dette da hun skulle ha første for 2 år siden. Om det var noe ekstra med hennes eller babys tilstand som gjorde dette vet jeg ikke!
Tror jeg ville valgt å spørre jordmoren din, da det ikke virker som om helse norge sammarbeider! :D
Jeg er jo på kontroll på sykehuset med forskjellige leger hver gang, får se om jeg får forskjellige svar også:)

Jeg er jo på kontroll på sykehuset med forskjellige leger hver gang, får se om jeg får forskjellige svar også:)

Hehe lurt!! :D
Føler hver gang det er snakk om noe her inne så har i alle fall en eller annen fått beskjed om noe helt annet enn meg! ikke lett å holde styr da! :p:D

Nei, det stemmer ikke:) hvis babyen ikke er festet, og ligger i tverrleie kan det skje at navlesnora faller ut. Men det er kjempe uvanlig! På sykehuset i Haugesund sa jordmora jeg hadde at hun enda ikke hadde opplevd dette, og hu er 61 år og har jobba som jordmor hele livet. Uansett, hvis baby ligger med hodet ned er det ingen problem å gå etter vannavgang:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vel, når eg blei født hadde eg navlestrengen to ganger rundt halsen og var nesten livløs. Dei meinte at det var fordi mor mi gjekk i trapper på sjukehuset og hovudet ikkje var festa. Kan godt hende det hadde skjedd uansett for alt eg veit :)

Førstegangs - Desemberbaby <3

Nei, det stemmer ikke:) hvis babyen ikke er festet, og ligger i tverrleie kan det skje at navlesnora faller ut. Men det er kjempe uvanlig! På sykehuset i Haugesund sa jordmora jeg hadde at hun enda ikke hadde opplevd dette, og hu er 61 år og har jobba som jordmor hele livet. Uansett, hvis baby ligger med hodet ned er det ingen problem å gå etter vannavgang:)

Sent from my iPhone using BV Forum
Ja det er dette jeg også har fått opplyst, at det er fare for at navlesnoren kan falle i klem mellom hodet til babyen og åpningen og da begrense babyens tilgang på surstoff.

Jeg fikk faktisk den beskjeden da jeg skulle ha mi første.

Back
Topp