En kamp å vaske håret...

Jentemamma'n!

Gift med forumet
jentene i juni13
Julikulene 2020
Marsboerne 2023
Her er det umulig å få vasket håret på lillemor uten at det blir en ubehagelig kamp... Ho er livredd for å få vann i ansiktet. Ho liker å sitte i badekaret, men så fort ho får en dråpe med vann i ansiktet blir ho hysterisk og nærmest kaster seg ut av badekaret. Så det blir ikke lange bada. Jeg prøver å vaske håret på den mest skånsomme måten, men får ikke vasket det ordentlig. Men noen ganger så måå jeg jo få vasket ordentlig og ho er så redd at jeg begynner å grine selv.. noen tips?

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Det begge syns er gøy her er å ta dusjhode/ vannspruten i munn. De ler.. ;) kiler sikkert :) så det hjelper her! :p for å venne til vann i ansiktet :)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Uff kjenner til det der... på babysvømmingen lærte de å venne seg til vann i ansikt og hodet. Da hadde vi en liten kopp, og begynnte forsktig nederst i nakken . Før vi begynner å tømme sier vi " nå skal vi dukke"tømmer vann fta nakken og fram litt å litt mens vi teller 1-2-3, etterhvert fram mot ansiktet... vi gjentar dette hver gang ho bader. Når sekve vasken skal skje holder jeg en klut i panna så ikke alt renner i ansiktet, for lillemor nekter å legge seg bakover, der hadde jo vært det beste!


Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Ikke det at det er til noe hjelp kanskje, men eldste her var sånn.. og faren vasket håret så skånsomt han kunne, med kluter forann øynene og hodet bakover og bøtter med vann.. jeg gjorde det jeg skulle og ferdig, uten noe hensyn. Utrolig nok foretrakk de meg til å vaske håret.

M vil også ut av karet med en gang han må vaske håret, men etter to min har han glemt det igjen. Nå er nok jeg litt lite følsom på det området, der bare gjør jeg det. Min erfaring er at jo mer hensyn mab prøver ta, mer merker barnet man er usikker selv og det smitter over.

Utrolig kjipt når det er sånn, men det går over. ;)

Litt of-topic, men det morsomme er at alle vi har hatt besøk av her som har badet har jeg gjort det på samme måten med (kun to stk da) og de har godtatt det. Foreldrene har fått sjokk når de har kommet hjem. :p

Men hvis jeg skal gi ett tips må det være å bare være trygg på deg selv. Litt som å gi medisin, det bare må gjøres. Og jeg ville tatt vasken med en gang badet begynte, så hun får kosestund etterpå. Pluss at hun ikke trenger "bekymre" seg for når det skjer. De første gangene vil det nok bli litt jobb å beholde henne i karet, men det blir lettere. :)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Takk for tips dere! :)Gruer meg til neste bad, men ho finner vel ut at jeg ikke prøver å drukne ho snart vel.... :p

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Jeg skjønner ho jeg! Jeg HATER å få vann i ansiktet. Får ikke puste. Blir rasende om noen spurter vann i ansiktet mitt, klarer ikke kontrollere det :p Men skjønner det er slitsomt da, og mitt tips er vel bare å vaske håret hennes imens du dusjer med ho. Da kan du bøye ho bakover litt, så kanskje ho ikke får vann i fjeset. Om det funker er jo en annen sak. ;p
 
Ta henne med deg i dusjen, kanskje ikke så skummelt når du holder henne.
 
Her funker det greit om vi tar en skikkelig sprute-leke økt, deretter "se opp i taket" (dette har hun lært når mamma er med og viser hva opp i taket er). Stort sett går det veldig greit, men som nevnt over her - du må være sikker på deg selv og ikke nøle og pyse for mye. ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har du prøvd en sånn skjerm? Tar den på som en hatt, men det er hull der håret er og skjermer for øynene så det ikke renner vann ned. Jeg hadde en slik til mellomste uten at det funka så godt på henne, men ho er unormalt sta. Lille har nettopp begynt med at han ikke vil ha vann i ansiktet. Han dusjer med meg og håret blir vasket uansett.
 
Har du prøvd en sånn skjerm? Tar den på som en hatt, men det er hull der håret er og skjermer for øynene så det ikke renner vann ned. Jeg hadde en slik til mellomste uten at det funka så godt på henne, men ho er unormalt sta. Lille har nettopp begynt med at han ikke vil ha vann i ansiktet. Han dusjer med meg og håret blir vasket uansett.

Tviler på at ei som nekter å ha på seg lue vil ha på seg sånn skjerm :p Ho er jammen ikke lettvin ho her ser du! ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Her og er vesla redd for dusjhodet.. det går delvis greit på kroppen, men liker ikke vann som renner i ansiktet og håret. Men jeg bruker et halvlitersmål og bare skyller. Holder hånda foran i panna og lar det renne på. Kort prosess! ;) hu holder på å klatre ut av badekaret, men holder hu i ene armen bare og stenger for med kroppen min (da klatrer hu heller oppover på meg ;) ). Men her er det glemt så fort jeg er ferdig. Og vil ikke opp av badekaret ;)
 
Back
Topp