En hypotetisk sak...

trallemamma

Gift med forumet
Dere har flere små barn, som får pakkekalender. Dere vet at barna synes det er veldig morsomt å skrape skrapelodd, så dere kjøper noen lodd og legger i kalenderen (dette har jeg gjort nemlig, de har ikke fått dem enda). En av dem vinner én million. Hva gjør dere med pengene?
-Lar barnet få alt på kontoen?
-deler pengene på familien/bruker dem på familien?
-deler pengene på barna?
-gir barnet som vant en stor sum og deler resten på familien?
-Eller noe annet evt?

Man tenker jo aldri man skal vinne liksom, men tenk hvis... Hadde vært et dilemma her! Ikke veeldig god økonomi, vi klarer oss fint fordi vi er veldig bevisste, gode sparere etc, men har jo nok lån, og flere barn. Dessuten ville det jo vært veldig urettferdig hvis én av barna fikk mer/mye, når alle fikk lodd. De er små, og forstår ikke så mye slikt heller. Er sikkert noen der ute som har veldig god råd, som lett kunne gitt alt til barnet, men det ville vært vanskelig her i alle fall..
Så, hva ville dere gjort?

Last edited:
Jeg hadde i hvert fall fordelt likt mellom søsken. Tenk så kiipt for den ene, som ser at storebror får en mill på konto når han blir 18- selv om det loddet like gjerne kunne vært i sin egen kalender. Jeg hadde delt ;-)

men først hadde jeg sett at barna hadde en økonomisk god oppvekst. Hadde ikke brukt de på moteklær eller dyre ferier eller noe sånn altså, men mtp hvor mange barnefamilier som ligger å dypper på fattigdomsgrensa, hadde jeg lagt penger i å heve barna mine litt over det nivået. Det hadde vært første pri.
Hvis man allerede er i en familie som har en trygg økonomi, hadde jeg delt beløpet på barna og satt på lukket konto- og ikke nevnt det med ett ord før de var 18-20-25 årxsmile9xsmile9xsmile9 Da var de kanskje voksne nok til å bruke dem fornuftig

Dere har flere små barn, som får pakkekalender. Dere vet at barna synes det er veldig morsomt å skrape skrapelodd, så dere kjøper noen lodd og legger i kalenderen (dette har jeg gjort nemlig, de har ikke fått dem enda). En av dem vinner én million. Hva gjør dere med pengene?
-Lar barnet få alt på kontoen?
-deler pengene på familien/bruker dem på familien?
-deler pengene på barna?
-gir barnet som vant en stor sum og deler resten på familien?
-Eller noe annet evt?

Man tenker jo aldri man skal vinne liksom, men tenk hvis... Hadde vært et dilemma her! Ikke veeldig god økonomi, vi klarer oss fint fordi vi er veldig bevisste, gode sparere etc, men har jo nok lån, og flere barn. Dessuten ville det jo vært veldig urettferdig hvis én av barna fikk mer/mye, når alle fikk lodd. De er små, og forstår ikke så mye slikt heller. Er sikkert noen der ute som har veldig god råd, som lett kunne gitt alt til barnet, men det ville vært vanskelig her i alle fall..
Så, hva ville dere gjort?
Kan ta ett eksempel fra min egen familie.
Hver jul kjøper min far masse skrapelodd til oss jentene. Er summen over 100,000 eller mer, så skal den deles på alle 4.
Med tanke på at dette er barn, så ville jeg tatt det i en sparekonto og fordelt utover ungene om det var en så stor sum.

Svigerfar gir ungene flaxkalender hvert år. Vi innprenter ungene før de får dem at det er på deling. De har fått hver sin fra den lokale speideren også. Avtalen er at det er på vegne av familien de åpner. Gevinstene der er gavekort på amfi, og skulle en av dem slumpe til å vinne kjøper vi noe til alle.

Jeg ville sagt til barna at alle premier deles og at er beløpet over en viss sum så kan barna få velge ut noe de vil ha så går resten av pengene til familien. Hadde vi hatt veldig god økonomi så hadde pengene selvfølgelig blitt fordelt på barna og satt inn på en konto som de hadde fått tilgang på når de ble eldre.

Svigerfar gir ungene flaxkalender hvert år. Vi innprenter ungene før de får dem at det er på deling. De har fått hver sin fra den lokale speideren også. Avtalen er at det er på vegne av familien de åpner. Gevinstene der er gavekort på amfi, og skulle en av dem slumpe til å vinne kjøper vi noe til alle.

Hvis dere har dårlig råd synes jeg saken er veldig enkel, bruk pengene for å øke deres egen sikkerhet. Det kommer også barna tilgode, barnet som vinner synes jeg bør få en del på sin egen sparekonto, feks 5 % (50 000)

Selv ville jeg nok ha satt pengene i aksjer i mitt eget navn, og da unngått at pengene går til russebuss når de blir 18år. Har uansett planer om å hjelpe de når de skal inn på boligmarkedet, men da ville nok den summen de får da ha blitt mye større.

Hvis vi hadde hatt trang økonomi og høyt boliglån, ville jeg nok å satt pengene i bolig for å få bedre rom i hverdagen. Det nyter også barna godt av.

Nå synes jeg også dere bør si det til barna at dersom de vinner store summer, så går det til fellesskapet. Hvis de vinner 50 000 eller mindre synes jeg at de bør få alt. Ellers gir dere i praksis flakslodd til dere selv og får de til å hjelpe dere å skrape.

Nå har vi jo bare ett barn foreløbig , så det blir jo rent hypotetisk , men jeg tenker den som har gått skrapeloddet er den som får pengene. Det hadde jeg tenkt om min søster elllwr bror vant også

Det ville vært veldig vanskelig tenker jeg, så vi har sikret oss med at barna kun får griseflax, ingen andre skrapelodd. Maks gevinst på disse er 10 000 og da vil barnet som evt vinner dem få beholde dem.

Mannen og jeg måtte nok gått mange runder med oss selv hvis ett av barna vant en million. Enklere hvis det er ett av de minste barna (under 3) men 10 åringen vet jo godt hva en million er. Føles feil å ta gevinsten fra henne da, selv om jeg heller ikke ønsker at hun skal få alt alene. Nei... holder oss til griseflax gitt!

Å fordele på familien tenker jeg det innenfor og med mindre barna er gamle og snart trenger pengene ville jeg satt de på aksje fond, slik at gevinsten ikke blir null om en stund, blir jo ikke det men idag er det tapsprosjekt å ha penger på konto. Muligens delt med en lik del på alle inkl en til mor og en til far og våre voksne sin del hadde gått rett på bolig lånet.

hadde vi hatt dårlig økonomi gitt barna et betydelig beløp og resten til familien

Her deler vi likt på alle beløp over 1000 kr. Når de blir større så strekkes nok den grensen litt høyere. Helt uaktuelt å bare gi 1 mill til et barn og ingen ting til de to andre. Det hadde ikke ungene mine likt heller.

Vi har en regel om at dersom større beløp vinnes, så deles de. Hadde det vært en million, så måtte jeg satt det på en konto i mitt navn og overført det senere.

En annen sak, vi har et familiemedlem som kjøper flax kalender til deler av familien, men ikke alle (uten spesiell anledning eller at andre får noe annet). Dette har vi reagert på, da det er veldig urettferdig at noen får en mulighet til å vinne mye penger

Nå er jeg kanskje teit her, men er det ikke 18 årsgrense på flaxlodd? Eller er det bare i hodet mitt?

Nå er jeg kanskje teit her, men er det ikke 18 årsgrense på flaxlodd? Eller er det bare i hodet mitt?
Neida, det er helt rett det, de får ikke innløse der selv, det må en voksen gjøre.

Det er vel noe av det som gjør at jeg sier at de får skrape, men de skal dele gevinsten. Det er i ungenes hode rettferdig også da, de er opptatt av å dele med hverandre. Det er uansett jeg eller mannen som innløser det og derved får pengene og fordeler.

Det ville vært veldig vanskelig tenker jeg, så vi har sikret oss med at barna kun får griseflax, ingen andre skrapelodd. Maks gevinst på disse er 10 000 og da vil barnet som evt vinner dem få beholde dem.

Mannen og jeg måtte nok gått mange runder med oss selv hvis ett av barna vant en million. Enklere hvis det er ett av de minste barna (under 3) men 10 åringen vet jo godt hva en million er. Føles feil å ta gevinsten fra henne da, selv om jeg heller ikke ønsker at hun skal få alt alene. Nei... holder oss til griseflax gitt!
Vi gir også Griseflax

Neida, det er helt rett det, de får ikke innløse der selv, det må en voksen gjøre.

Det er vel noe av det som gjør at jeg sier at de får skrape, men de skal dele gevinsten. Det er i ungenes hode rettferdig også da, de er opptatt av å dele med hverandre. Det er uansett jeg eller mannen som innløser det og derved får pengene og fordeler.
Var ikke meningen å virke som mammapoliti :) men en løsning kan jo være griseflax?

Var ikke meningen å virke som mammapoliti :) men en løsning kan jo være griseflax?
Det er vel like mye aldersgrense på dem? Det er og blir pengespill, er det ikke det da?

Takk for svar! Morsomt å se hva folk tenker. Snakket med mannen her, og vi ble enige om at barna skal få 10% hver, og så går resten til familien. Hvis det skulle skjedd at vi virkelig vant noe da :p

Back
Topp