Spermanalyse - DNA fragmentering 

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å dele dette siden det ikke er mine resultater, men Biffen mente jeg burde dele for å kanskje øke kunnskap og bidra til mer bevissthet rundt mannlig fertilitet også, at det ikke «bare» er kvinnen det kommer ann på.
(Så lenge ingen så på han som mindre Biff av den grunn…
) Vi vet jo selvfølgelig at babyprosjekt krever «two to tango», men det er
så lett å tenke: «det er jo flere hundre millioner av spermceller i hver ejakulasjon og kun 1 egg», og «superstjerner som George Clooney, Hugh Grant, Jason Statham og Daniel Craig ble jo fedre etter fylte 50 år»
(Biffen er nylig fylt 50 år og like tøff som de gutta her
) Vi har liksom vokst opp med at det er kvinnen «som går ut på dato», og at det ikke gjelder menn, iallefall ikke i like stor grad. Det begynner jo selvfølgelig å bli mer opplyst tema, men jeg var ikke der i tankene før jeg begynte å lære mer selv om dette temaet for et år siden.
Vi tok en test i det private på DNA fragmentering av sperm. Det gikk 2 uker så fikk vi melding om legetime dagen etter. Biffen ringte inn for å spørre om mer informasjon men sykepleier ville ikke si noe, så vi skjønte jo at her var det ikke gull og grønne skoger... Vi ble selvsagt veldig bekymret når innkallingen kom på så kort varsel.
Legen forklarte oss resultatene, og at det var høy grad av DNA fragmentering; 32 % total og 17 % ds-DNA fragmentering, dvs brutt på begge sider av DNA tråden (double-stranded) som er den mest alvorlige DNA fragmenteringen. Single stranded ss-DNA fragmentering kan egget i noen tilfeller reparere, men eldre egg har dårligere evne til å reparere dette. Med høy DNA fragmentering er det lavere sjanse for graviditet og høyere risiko for spontanabort. Dette betyr ikke at det er umulig å få det til, men det hele beror seg jo på flaks. Kvinner i min alder har kanskje 10-30 % sjanse for et genetisk normalt egg (euploid) , og så i IVF må det velges en genetisk normal sædcelle også. Og det vet man jo ikke om de er, hverken egget eller sædcellen, så i IVF i Norge er det «prøving og feiling». I utlandet kan man teste embryoet før innsett (pgt-a testing), slik at man ikke setter inn et genetisk abnormalt embryo. Men i den pgt-a prosessen, kan man også miste embryo som kunne blitt til et barn (en av grunnene til at pgt-a ikke er lovlig i Norge enda, men det kommer).
Når jeg tenker på 32 % total og 17 % ds DNA fragmentering så høres jo ikke det sååå gale ut, da må jo nesten 70 % være bra, men jeg ser på på nett og chat gpt så er over 30 % i øvre sjiktet på skalaen. Så det blir vel en combo av sjanse for euploide egg hos kvinne 39 år, og sjanse for å finne en genetisk normal sædcelle som er det som gir suksess (håper vi).
Vis vedlegget 485648
Testen viser jo et nå-bilde av spermen, og dette kan jo selvfølgelig være veldig variabelt, så noen feilkilder er det jo på testen.
Så hva kan vi gjøre for å forbedre dette?
Legen sa at Biffen måtte ta antioksidant kosttilskudd, som vist i bilde under. Dette kan hjelpe etter 2-3 mnd. Nå har jo Biffen fått 200 mg ubiquinon i et år allerede så det er bra, men vi har vært på apoteket idag og kjøpt litt ekstra av det andre på listen her. Og så skal ha få L-karnitin i tillegg for det anbefales av Dr. Lucky Sekhon (forfatter av The Lucky Egg). I tillegg til dette tar han også omega 3 multivitaminer, men vi har beregnet sånn at han ikke går over dosen på det han tar ekstra.
Vis vedlegget 485649
Ved neste egguttak kan det være vi etterspør TESA (hente ut sæd fra testikkel), fordi testikkelsæd har generelt mindre DNA skade (ny og fersk sæd). Men nå sa legen at de går vekk i fra TESA og heller ber mannen om å ha sædavgang hver dag i 5 dager før eggutak og så 3 timer før selve avlevering av sæd til egguttak. Dette kan gi bedre / fersk sperm med mindre DNA skade. Så det med å spare opp sperm tror jeg ikke noen trenger å tenke på basert på disse retningslinjene

i tillegg er det viktig at det brukes ICSI metode (1 spermcelle velges ut visuellt og føres inn i egget) fremfor standard IVF (førstemann til mølla i en petriskål). Visuelt kan man ikke se dna skade, men man kan iallefall sikre å velge en som ser normal ut iallefall.
Det er fremdeles håp for oss, legen virket ikke helt avskrekket, så vi fortsetter med IVF i Norge for nå, men det beste hadde nok vært pgt-a testing i utlandet. Så jeg begynner å gjøre litt research på klinikker parallellt.