En del spørsmål..

millmolly

Forelsket i forumet
Gresskarfrøene2023
Er helt ny på forumet, og har en del ting jeg lurer på :) Jeg går rett på sak:

1. Jeg er usikker på om vi skal velge kun ett forsøk (28500,-) eller 3 for 2 pakke (57000.-) Hva anbefaler dere?
2. Hva er mulighetene for å bli gravid med PCOS, er unge, er ellers frisk og alt er ok med mannen? Erfaringer? Det er vanskelig å finne statistikker..
3. Jeg går på Puregon og skal gå på Orgalutran, Lutinus og Ovitrelle. Ovitrelle har jeg tatt før, men hvordan har bivirkningene vært på de andre for dere?
4. Kan man trene i perioden rett etter/før egginnsetting, i rugeperioden? Eller bør man holde seg i ro? Jeg trener yoga, er det ok?
5. Er det normalt å være hjemme dagen etter egginnsetting?
6. Jeg og mannen skal på en weekendtur til helgen, går det greit å ta med seg Puregon uten at det ligger i kjøleskap?

Takker for alle svar:cat:

1. Jeg er usikker på om vi skal velge kun ett forsøk (28500,-) eller 3 for 2 pakke (57000.-) Hva anbefaler dere?
2. Hva er mulighetene for å bli gravid med PCOS, er unge, er ellers frisk og alt er ok med mannen? Erfaringer? Det er vanskelig å finne statistikker..
3. Jeg går på Puregon og skal gå på Orgalutran, Lutinus og Ovitrelle. Ovitrelle har jeg tatt før, men hvordan har bivirkningene vært på de andre for dere?
4. Kan man trene i perioden rett etter/før egginnsetting, i rugeperioden? Eller bør man holde seg i ro? Jeg trener yoga, er det ok?
6. Jeg og mannen skal på en weekendtur til helgen, går det greit å ta med seg Puregon uten at det ligger i kjøleskap?

Velkommen til forumet selv om jeg helst såg at du slapp hele greia.

Kan ikke svare på alt, men dette:
1. Det er vel bare dere og legene som kan si noe om sjansene deres. Har dere hatt forsøk i det offentlige først? Hva var resultatet og hva sier den private klinikken om sjansene deres?
Vi hadde hatt 3 offentlig og kjøpte 1 og 1 forsøk privat. Spiren satt på 2. Forsøk privat.
3. Puregon mener jeg å huske at jeg ble veldig hormonell av, hodepine og trøtt. Lutinus vet jeg ikke for kun tatt etter uttak og da har jeg vært både hormonell, oppblåst, litt stikninger og diverse (nesten som graviditetssymptomer). MEN, dette er veldig individuelt så det kan være annerledes for deg.
4. Rett etter uttak vil du nok være litt øm og skal heller ikke ha for mye hopp og sprett da eggstokkene er veldig stimulert og kan rotere om du er for ekstrem. Gåturer i skog og mark er bra! Og yoga går helt fint så lenge du ikke har ubehag.
5. For min del nei, er som regel i god form da. Jeg har likevel tatt en 3-dagers fra uthentingsdagen (det er uthentingen som er vond/ubehagelig).
6. Vet ikke, ville spurt klinikken.

Håper det var til litt hjelp :)

Kan ikke svare på alt, men jeg har brukt puregon og orgalutran og jeg hadde lite bivirkninger. Litt hodepine også kjente jeg det godt at eggposene vokste da:)
Puregon kan oppbevares i romtemperatur, men da kan den bare brukes innen 28 dager. Jeg har alltid hatt pennen min i romtemp og jeg har tatt den med meg overalt :)
Lutinus får jeg mye graviditetssymptomer av..
Du burde være forsiktig med hard trening når du starter på sprøyter, eggstokkene blir store og de kan vri seg ved for mye aktivitet. I rugeperioden kan du leve som normalt og gjerne være i aktivitet for å skape blodgjennomstrømning i livmoren. Ikke nødvendig å være hjemme etter innsett, du kjenner på det selv hvordan formen er etter uttaket.

Jeg ville spurt ivf- legen om sjansene for " ta- med- hjem" baby ( som er litt lavere enn graviditetsraten ) med tanke på både alder og fertilitetsproblematikk.

Sier han feks 30% så må man tenke sånn at statistisk sett trenger man 3-4 innsett da for å få til en vital graviditet.
Sier han 20-25% så blir det 4-5 innsett.

Selv om man får ut flere egg, kan det se ut til at det er vanlig sitte igjen med 3-4 brukende egg.
Dette fordi egg faller fra på denne måten:

Du får feks 12 ut, 8 befruktes ( feks) , 1 går inn og 7 dyrkes videre til 5- dagers blastocyster ( ikke alltid, men disse har vist seg å være mest potente hvis de kommer til innsett etter frys ) , men av disse 7 klarte ikke alle seg så det gikk 4 til frys. Ved opptining etter hvert som man har innsett, viste det seg at 1 ikke tålte fryse- og opptiningsprosessen.

Altså satt man igjen med 4 brukende egg totalt i dette " typiske" eksempelet.

Kanskje ble man gravid etter disse 4 innsettene og fikk baby. Eller kanskje måtte man over på forsøk nr 2.

Må man over på forsøk nr 2, har det jo allerede lønnet seg med en 3 for 2 pakke....

Men alt dette er jo bare et eksempel og statistikk kan slå begge veger for akkurat dere. Kanskje er det hos dere at det slår til på første innsett av befruktet egg, eller kanskje må du ha 10 innsett før det klaffer....

Det jeg ikke skjønner helt, er at dere vil gå privat? Dere har jo rett til å få forsøk i det offentlige og jeg ville definitivt ha brukt det offentlige FØRST. HVIS dere trenger flere forsøk enn de 3 man får i det offentlige, så er det jo bedre spare pengene til da og ta forsøk privat.

Det er fritt sykehusvalg og dere kan velge å bli henvist til et annet sykehus dersom deres har lang ventetid

https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=183#

Jeg ville spurt ivf- legen om sjansene for " ta- med- hjem" baby ( som er litt lavere enn graviditetsraten ) med tanke på både alder og fertilitetsproblematikk.

Sier han feks 30% så må man tenke sånn at statistisk sett trenger man 3-4 innsett da for å få til en vital graviditet.
Sier han 20-25% så blir det 4-5 innsett.

Selv om man får ut flere egg, kan det se ut til at det er vanlig sitte igjen med 3-4 brukende egg.
Dette fordi egg faller fra på denne måten:

Du får feks 12 ut, 8 befruktes ( feks) , 1 går inn og 7 dyrkes videre til 5- dagers blastocyster ( ikke alltid, men disse har vist seg å være mest potente hvis de kommer til innsett etter frys ) , men av disse 7 klarte ikke alle seg så det gikk 4 til frys. Ved opptining etter hvert som man har innsett, viste det seg at 1 ikke tålte fryse- og opptiningsprosessen.

Altså satt man igjen med 4 brukende egg totalt i dette " typiske" eksempelet.

Kanskje ble man gravid etter disse 4 innsettene og fikk baby. Eller kanskje måtte man over på forsøk nr 2.

Må man over på forsøk nr 2, har det jo allerede lønnet seg med en 3 for 2 pakke....

Men alt dette er jo bare et eksempel og statistikk kan slå begge veger for akkurat dere. Kanskje er det hos dere at det slår til på første innsett av befruktet egg, eller kanskje må du ha 10 innsett før det klaffer....

Det jeg ikke skjønner helt, er at dere vil gå privat? Dere har jo rett til å få forsøk i det offentlige og jeg ville definitivt ha brukt det offentlige FØRST. HVIS dere trenger flere forsøk enn de 3 man får i det offentlige, så er det jo bedre spare pengene til da og ta forsøk privat.

Det er fritt sykehusvalg og dere kan velge å bli henvist til et annet sykehus dersom deres har lang ventetid

https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=183#
Veldig dumt spørsmål, men jeg er også ny, hva er forskjellen på ventetid til utredning og dagbehandling?

Veldig dumt spørsmål, men jeg er også ny, hva er forskjellen på ventetid til utredning og dagbehandling?

Bare å spørre, er ikke dumt i det hele tatt. Jeg var også ny en gang og visste absolutt ingenting om ivf. Nå vet jeg litt mer, men slett ikke alt og mye innen forsøkene er individuelt som: medisinering, bivirkninger, resultat etter uttak, hvordan man takler utfordringene psykisk, informasjonsbehov osv...

Ventetid til utredning er FØR man er henvist til behandling, altså når man utredes for barnløshet: typisk blodprøver i en syklus for kvinnen for å finne AMH ( eggreserve) og FSH ( eggkvalitet) blandt annet og innvendig undersøkelse av livmor og eggstokker, sædprøve fra mannen for å finne ut av sædkvalitet.

Ventetid til dagbehandling er når man er ferdigutredet og har fått innvilget behandling til ivf og henvisning er sendt.

Det betyr at hvis dere er ferdigutredet og har oppfylt kravene for barnløshet, så kan dere be henvisende lege henvise dere til hvilket som helst av de offentlige sykehusene i Norge.

Dere vil da etter hvert bli kontaktet av sykehuset.

Jeg tror det er litt andre regler som gjelder i forhold til refusjon av pasientreiser når man benytter seg av fritt sykehusvalg, men dette får du bedre svar på om du ringer pasientreiser og spør hva forskjellen blir :

https://pasientreiser.no

Bare å spørre, er ikke dumt i det hele tatt. Jeg var også ny en gang og visste absolutt ingenting om ivf. Nå vet jeg litt mer, men slett ikke alt og mye innen forsøkene er individuelt som: medisinering, bivirkninger, resultat etter uttak, hvordan man takler utfordringene psykisk, informasjonsbehov osv...

Ventetid til utredning er FØR man er henvist til behandling, altså når man utredes for barnløshet: typisk blodprøver i en syklus for kvinnen for å finne AMH ( eggreserve) og FSH ( eggkvalitet) blandt annet og innvendig undersøkelse av livmor og eggstokker, sædprøve fra mannen for å finne ut av sædkvalitet.

Ventetid til dagbehandling er når man er ferdigutredet og har fått innvilget behandling til ivf og henvisning er sendt.

Det betyr at hvis dere er ferdigutredet og har oppfylt kravene for barnløshet, så kan dere be henvisende lege henvise dere til hvilket som helst av de offentlige sykehusene i Norge.

Dere vil da etter hvert bli kontaktet av sykehuset.

Jeg tror det er litt andre regler som gjelder i forhold til refusjon av pasientreiser når man benytter seg av fritt sykehusvalg, men dette får du bedre svar på om du ringer pasientreiser og spør hva forskjellen blir :

https://pasientreiser.no
Tiden takk! Det var gode svar. Så vi som egentlig skal på riksen må vente i 20 uker. De har ikke sendt henvisning enda, gyn vil ha meg på en pergo kur først. Og når blodprøven er tatt dag 21 sender hun henvisning. Hvor finner en venteliste for Porsgrunn? Hører at de er raskere enn Oslo...

Tiden takk! Det var gode svar. Så vi som egentlig skal på riksen må vente i 20 uker. De har ikke sendt henvisning enda, gyn vil ha meg på en pergo kur først. Og når blodprøven er tatt dag 21 sender hun henvisning. Hvor finner en venteliste for Porsgrunn? Hører at de er raskere enn Oslo...

Vet ikke, det kan sikkert de som er til behandling der svare på.

Skien har bare 4 uker ventetid hvis dere sender henvisningen dit. Det er bare å be gyn sende den dit. Det er ikke langt å reise for dere om dere bor i Oslo.

Jeg tilhører feks St Olav, men må reise 5-6 timer med buss, evt egen bil for å komme dit.

Det går fint.

Vet ikke, det kan sikkert de som er til behandling der svare på.

Skien har bare 4 uker ventetid hvis dere sender henvisningen dit. Det er bare å be gyn sende den dit. Det er ikke langt å reise for dere om dere bor i Oslo.

Jeg tilhører feks St Olav, men må reise 5-6 timer med buss, evt egen bil for å komme dit.

Det går fint.
Takk for tips! 4 uker er jo ingenting. :) vi bor noen mil fra Oslo, men blir vel under 3 timet reise. Og sikkert verdt det. Er vel ikke inne så ofte?

Hei :) Ser du har fått gode svar allerede, men ville bare gi ett innspill på spm 1. Går ut i fra at det er første gang dere skal i gang med ivf og at det er privat? Pga pcos ville jeg spurt legen om de mener du er i fare for overstimulering (noe som vi med pcos kan være mer utsatt for) og om du er det, så ville i allefall jeg startet med å kjøpe ett forsøk, i tilfelle en evt overstimulering resulterer i totalfrys. Fryseforøk har en egen pris. Det var iallfall det de anbefalte meg på privat klinikk. :)

Takk for tips! 4 uker er jo ingenting. :) vi bor noen mil fra Oslo, men blir vel under 3 timet reise. Og sikkert verdt det. Er vel ikke inne så ofte?

Nei, du får enten e-resept så du kan hente ut medisiner selv eller tilsendt medisiner og instruksjoner per post og telefon. Du må til ultralyd for å sjekke hvordan det utvikler seg under stimuleringen , men dette kan du avtale å gjøre på et sykehus nærmere deg muligens. Dette kan du spørre sykehuset om. Hvis ikke de har et samarbeid med noen av klinikkene i Oslo, må du inn til Skien.

Likevel, 3 timer er helt greit. Det føles litt langt kanskje, men du rekker fint frem og tilbake på en dag og ikke minst er det verdt det med tanke på laaaaang ventetid på Riksen og Ullevål.

Så kommer dere begge inn til uttak og to dager senere kommer du til innsett dersom du ikke blir overstimulert ( som nevnt her over ) , da må du inn en annen syklus til innsett av opptint embryo.

Mulig dere må inn til en samtale før forsøk første gangen. Det måtte ikke vi på St.Olav. Tror praksisen er litt forskjellig med akkurat det.

Jeg går hos Porsgrunn og tar kontroller i Oslo. Etter forsamtalen trenger dere bare å komme inn for uttak og innsett så det er veldig praktisk å gjøre det på den måten. Dere får også dekket reisekostnader v pasientreiser. Anbefaler Porsgrunn fremfor riksen på det sterkeste! Det er mindre ventetid både til oppstart og mellom selve forsøkene og de har mer tid til den enkelte. Lykke til hva nå enn du måtte velge! :)

Beklager om jeg tok over tråden din! Det var ikke meningen, var bare så mange gode svar her inne og da ballet det litt på seg for meg.

Takk for alle svar, ble litt klokere nå :) Ja vi har gått direkte privat og ikke offentlig, vi har noen private årsaker til det :) MallaMo: ingen problem, bare hyggelig svarene kan hjelpe andre også :)

Back
Topp