En alenemors tanker om framtida, bekymringer...

pepperpus

Glad i forumet
Jeg har allerede begynt å tenke langt fram i tid, begynte vel allerede da jeg sto med positiv test i hånda :P

Bekymrer meg seldig over hvordan jeg skal få hverdagen til å gå opp som alenemor, når jeg begynner på jobb igjen om et års tid. Jeg jobber 100% i butikk, og har gjerne 1-3 kveldsvakter pr uke. Vi er veldig få ansatte, så det er så og si umulig å få "lov" til å jobbe kun dagtid. Kveldsåpne barnehager fins ikke i min kommune. Jeg har heller ikke noen i nærheten som kan passe gutten mens jeg er på jobb, pappaen har heller ikke mulighet til å stille opp pga jobben sin.

En mulighet er jo å søke om ulønna permisjon en periode, men føler at det bare er å utsette problemet på ubestemt tid. En annen mulighet er å redusere stillingsprosenten min, men det vil jeg helst slippe da jeg føler meg ganske "heldig" som endelig hadde fått meg fullstilling. I verste fall må jeg faktisk si opp jobben jeg har nå, men det er jo ikke særlig sannsynlig å finne en jobb med bare dagtid uansett...

Huff, jeg får helt mark av å tenke på dette. Tenkte myyyye på det i begynnelsen av svangerskapet, og nå har bekymringene jaggu dukket opp for full igjen (etter å bare ha levd i hverdagsproblem-fri baby-rus i snart 4 mnd)

Noen som har egne erfaringer, kjenner noen, eller vet noe om hvordan man kan løse slikt?

har du absolutt INGEN som kan hjelpe deg de få kveldene du jobber? venner?
eller så kan du jo søke barnepass\dagmamma(kveldsmamma:-p)

Fast dagmamma de ettermiddagene og helgene du jobber:) Du får også hjelp ifra NAV og dekke utgifter til dette i tilegg til bhg plass siden du jobber.

Jeg ville prøvd å finne en annen jobb, hvor det gikk greit med tanke på barnehagens åpningstider, ingen kvelsjobbing o.l.

Måten jeg løste det problemet på da jeg ble alene var at jeg tok(strengt tatt tar, da jeg har ett år igjen) en utdanning som gjør at jeg slipper å jobbe kveld og som gir nok penger til at vi klarer oss greit alene:)

Som jeg så i den andre tråden, alenemødre har en unik sjanse til å få seg høyere utdanning på statens regning. Det er noe man bør benytte seg av!

Det kommer til å gå helt fint, du bor i velferdsstaten Norge hvor vi får all hjelpen vi trenger om vi er villige til å yte noe selv:)

Skjønner din frustrasjon. Jeg er selv alenemor til 3, og jobber turnus.
Løsningen min ble barnehage + dagmamma. Noe som nå fungerer fint.

FancyPants skrev:
Måten jeg løste det problemet på da jeg ble alene var at jeg tok(strengt tatt tar, da jeg har ett år igjen) en utdanning som gjør at jeg slipper å jobbe kveld og som gir nok penger til at vi klarer oss greit alene:)

Som jeg så i den andre tråden, alenemødre har en unik sjanse til å få seg høyere utdanning på statens regning. Det er noe man bør benytte seg av!

Det kommer til å gå helt fint, du bor i velferdsstaten Norge hvor vi får all hjelpen vi trenger om vi er villige til å yte noe selv:)

Signerer alt, unntatt jeg har valgt en utdanning med mye kvelds- og helgejobbing, men jeg har familie som mer enn gjerne stiller opp.

Back
Topp