Emmaljunga Edge Duo for tung?

GuFiJa

Andre møte med forumet
Vi skal kjøpe barnevogn for første gang, har termin i juli. Emmaljunga Edge er en av vognene vi vurderer. Denne har mange bra funksjoner (f.eks sittemulighet i liggedelen, vuggefunksjon og innebygd insektsnett), som jeg gjerne vil ha. Men jeg er redd den blir for tung for meg, ifht å løfte inn og ut av bil, siden jeg er ikke så veldig høy (164) og ikke spesielt sterk heller.

Noen som har erfaring??

På grunn av tyngden, vurderer vi City Cross også, selv om den ikke har de samme lure funksjonene som Edge'n.

Første barnet, så vi trenger råd!

Vi fikk anbefalt Brio Happy Duo bl.a pga. tyngdeforskjellen. Den er en del lettere enn Emmaljunga-ene. Mange bytter visst vogn når de begynner på sportsdelen pga. tyngden. 

Jeg kjøpte den til storebror i 2009, og var superfornøyd med alt, bortsett fra tyngden.
Jeg måtte ha den inn og ut av bil daglig, og det endte opp med at jeg nesten ikke brukte den..
Har den fremdeles, så lillesøster bruker den, men jeg bruker den stort sett bare til soving hjemme, er vi ute, bruker jeg bæresjal..

Jeg gikk for city cross nettopp pga. tyngden på edgen :) Angrer ikke :)

Løfter den inn og ut av bilen med bagen på uten problemer :) er 159 høy bare å innmari svak, haha ;)

Sjakkruta skrev:
Vi fikk anbefalt Brio Happy Duo bl.a pga. tyngdeforskjellen. Den er en del lettere enn Emmaljunga-ene. Mange bytter visst vogn når de begynner på sportsdelen pga. tyngden. 

Nå er jo faktisk emmaljunga city cross lettere enn brio happy duo. så at den er lettere enn emmaljunga-ene stemmer ikke helt :)

Jeg har den vognen og syns den er utrolig tung.
Syns rett og slett den er et slit å gå på tur med nå (men har kanskje litt med at me har stådel på vogna i tillegg til storesøster)

Edgen er tung. Jeg er lavere enn deg, men jeg klarte likevel å løfte den inn og ut av bilen. Men jeg måtte ta understell og bag/sportsdel hver for seg, klarte ikke løfte det sammen. Men jeg angrer på at jeg ikke vurderte en annen vogn ja. Må bruke den på lillesøster også, kan ikke si jeg gleder meg men... Dessuten likte jeg ikke det integrerte myggnettet. Det ble såpass store glipper på sidene at humler og diverse fint kunne fly rett inn. Strikken ble fort slakk også. Så jeg kjøpte løst myggnett til slutt. Så var jeg deg ville jeg vurdert andre vogner. Fordelen med edgen er jo at bagen har vuggefunksjon, og den er god og romslig med tanke på vognpose.

Nå husker ikke jeg helt om emmaljunga har gjort vognene sine lettere, men jeg vet at simo har tatt av vekt og mener å huske at emmaljunga også har gjort det(?) . Så vognene man kjøpte bare for noen få år siden kan være tyngre enn årets vogner, bare så du tar det i betraktning når du ser svarene

city cross med city bag veier i følge barnevognguiden.no 11 kg.

duo edge sportsvogndel: 19,3 kg
duo edge bagvogn: 18,5 kg
(det står ikke hvilket understell det er veid med, men jeg vet at sportsunderstellet er tyngst..)

Brio happy veier 15,5 kg med compact understell, 13,9 kg med standard teleskop understell og 12,7 kg med light teleskop understell

Simo duo veier 16,8 kg
Simo kombi veier 20.8 som bagvogn (da har du jo både bag og sportsdelen på samtidig...) og 16,9 kg som bare sportsvogn.

Edgen har 4 understell og velge mellom, så tyngden på den kan du egentlig bestemme litt selv. Sportsunderstellet er jo desidert tyngst og vognen kan derfor fort bli tung og løfte inn og ut av bilen.
Men velger du et av de andre understellene er den mye lettere med en gang og når vi har hatt dypvogn har vi alltid satt inn vogna i 2 deler. Da sparer du ryggen og du kan se ut av vinduet på bilen bak.

Jeg synes at eneste fordel med cc er at den er litt nettere. Ellers solgte jeg min ganske raskt. hjula var ikke gode på snø, handlekurven subber i bakken, og ungen sitter veldig lavt, noe jeg synes er en ulempe frem til de er et par år.
Har ikke prøvd ciybagen selv, men mine venninner har brukt denne i kun 5-6mnd. Mens jeg som hadde simo bag som er på str med edge bagen brukte den til ungene var 11mnd. samme gjorde min venninne med sin edge.

Men smaken er som baken. Prøvetrill masse i butikken, løft på vognene osv før du bestemmer deg. :)

Currrlysue skrev:

Sjakkruta skrev:

Nå er jo faktisk emmaljunga city cross lettere enn brio happy duo. så at den er lettere enn emmaljunga-ene stemmer ikke helt :)

Åh, da har jeg blitt feilinformert gitt 

No har eg kun brukt bagdelen hittil men eg er kjempefornøgd. Hadde først slått fra meg denne for da eg prøvde den på butikken var den svintung og vanskelig å manøvrere. Men den vogna hadde sportsunderstellet og det er det tyngste. Da eg fekk prøve vogna med et anna understell var eg solgt. Vogna er stor men ikkje kjempetung. No tar eg bagen av når eg må ha den ibilen så har ikkje løfta vogna i "ett".

Vi ble anbefalt City Cross, og er kjempe fornøyd med den :)

Søsteren min hadde Edge, og brukte ikke alle de fancy funksjonene, og hun solgte sin vogn nettopp fordi den var tung.. 

Her kommer 3. mann også til å bruke Emaljunga edge duoen vi kjøpte til førstemann. Er veldig fornøyd med den, og har egentlig aldri slått meg at den er tung(som jeg hører mange snakker om). Er jo ikke sånn at man går så langt å bærer den under armen heller liksom ;) Synes den er perfekt til bruken vår, både byturer og turer på grusveier, så er vel i grunnen en smaks sak det der :)

Vi bor i4. Etasj UTEN hei og jeg bærer vogna med baby oppi opp og ned hver dag.den er tun, en man klarer det. Bærerførst baby og bag opp, så henter jegunderstell(kan ikke stå nede i gangen)... Jeg digger vogna:)

Har hatt den til to barn, og den er kanskje litt tung, men hvor mye bærer man den da? Kommer litt an på bruksområde regner jeg med.. Hvis man skal mye på byen, og bærer den mye ut og inn av bilen, regner jeg med den ikke er den beste. Ellers er den utrolig god å trille. Har city cross nå og er fornøyd med den, men duo egde'en er jo mye bedre å trille turer med da. Kjempegod bag osv. Hvis du ender opp med en city cross så er det absolutt en god vogn det også altså:)

Vi har den med sportsunderstell, og jeg har ikke problem med å løfte hele vogna (hverken med bag eller sportssdel) ut og inn av bilen. Og nei, jeg er ikke spesielt sterk, og ikke veldig høy heller. Jeg elsker den vogna, og skal bruke den til neste barn også. Hører den går for å være en av de tyngste, men jeg har aldri vært plaget av at den er spesielt tung. Jeg syns den er fantastisk å trille, og det er faktisk den eneste vognen vi har brukt/bruker til vår 2-åring. skulle jeg kjøpt ny vogn nå, så hadde jeg kjøpt den igjen!

Jeg er fornøyd, men har ikke prøvd andre vogner i den typen. Eneste Emmaljunga Scooteren jeg har vurdert å kjøpe, men følte ikke jeg hadde bruk for den så er fornøyd med både bag og sports delen som også får plass i en liten polo. Har heller aldri tenkt over tyngden selv om jeg må gå opp i en laaaaaang oppover bakke hver gang jeg skal hjem igjen.

Min søster hadde den vognen og den var utrolig tung. Jeg anser meg for å være litt sterk, men jeg synes den var veldig uhåndterlig...

Derfor kjøpte jeg city cross og er veldig fornøyd med den!

Vi har den og jeg syns den er tung og klumsete å skal ha inn og ut av bilen. Men ellers er jeg veldig fornøyd med den!

Back
Topp