Embryogradering

Husker ikke helt, men hadde noe med 5 og a eller b eller bb… Det har gått «litt for bra» og litt for dårlig. Du har lest selv min historie.
Skal nevnes at jeg kjenner flere som har blitt gravid på lavere gradering
 
4AA (gravid, men SA i uke 5), 3AA (negativt forsøk), 3AB (gravid, men SA i uke 6). Etter det har jeg kun satt inn tredagers. Nå gravid i uke 16 med 10 cellet tredagers uten fragmentering.
 
Har hatt to uttak der første var 2 blastocyster
Jeg satte inn 4AB, 4AB, 4BB, 4BB og 3BB og det var siste som ble datteren vår.. så graderingen har ikke alltid alt å si :)
Dette var oppløftende :) Var dette et fryseforsøk? Kan jeg spørre om du gjorde noe annerledes ved dette kontra de andre; støttemedisiner, naturlig/styrt, antibiotika i forveien osv.? Har selv to fryste blastocyster igjen som begge er 3BB. Har selv satt inn 3 4AA, 1 5AA, 2 4AB og 1 3AA men ingen har blitt noe.
 
Har hatt to uttak der første var 2 blastocyster

Dette var oppløftende :) Var dette et fryseforsøk? Kan jeg spørre om du gjorde noe annerledes ved dette kontra de andre; støttemedisiner, naturlig/styrt, antibiotika i forveien osv.? Har selv to fryste blastocyster igjen som begge er 3BB. Har selv satt inn 3 4AA, 1 5AA, 2 4AB og 1 3AA men ingen har blitt noe.
Jeg gikk på
1 Crinone morgen
2 cyclogest rektalt på dagen
1 Crinone kveld

75mg Albyl e fra 5 dager før innsett til 10+6
5 mg prednisolon frem til testdato. :)
Fryseforsøk ja :)
 
Jeg gikk på
1 Crinone morgen
2 cyclogest rektalt på dagen
1 Crinone kveld

75mg Albyl e fra 5 dager før innsett til 10+6
5 mg prednisolon frem til testdato. :)
Fryseforsøk ja :)
Takk for at du deler :)Skal forhøre meg om det er mulig å få prøve dette. Hadde du satt inn mange før du lyktes?
 
Har hatt to uttak der første var 2 blastocyster

Dette var oppløftende :) Var dette et fryseforsøk? Kan jeg spørre om du gjorde noe annerledes ved dette kontra de andre; støttemedisiner, naturlig/styrt, antibiotika i forveien osv.? Har selv to fryste blastocyster igjen som begge er 3BB. Har selv satt inn 3 4AA, 1 5AA, 2 4AB og 1 3AA men ingen har blitt noe.
Har du gjort hysteroskopi eller endometrietest? Ved så mange innsett av gode embryoer ville jeg bedt om at de gjorde mer utredning. Ved endometrietest kan de ta prøver av livmorslimhinnen på tidspunktet i syklusen som egget normalt fester seg, dette for å utelukke betennelse (som kan behandles ved antibiotika) eller økt antall NK-celler/ forhøyet immunrespons som kan behandles med kortison (prednisolon som nevnes over her). Evt kan de også sjekke om du har økt sjanse for mindre blodpropper som også kan hindre graviditet/øke risiko for SA, dette kan behandles med Albyl-E og Klexane. :Heartred

Ikke sikkert de finner noe men kan være verdt å sjekke nærmere. Ved syv innsett tenker jeg at det begynner å bli sannsynlig at det kan være noe mer enn eggkvaliteten som hindrer graviditet :Heartred
 
1.innsett: 4AA - negativt.
2.innsett: Ingen gradering pga. innsett av 2-dagers - MA i uke 7.
3.innsett: 4AA - negativt.
4.innsett: Ingen gradering pga. innsett av 2-dagers - Frisk jente født i uke 39+5.
 
Har du gjort hysteroskopi eller endometrietest? Ved så mange innsett av gode embryoer ville jeg bedt om at de gjorde mer utredning. Ved endometrietest kan de ta prøver av livmorslimhinnen på tidspunktet i syklusen som egget normalt fester seg, dette for å utelukke betennelse (som kan behandles ved antibiotika) eller økt antall NK-celler/ forhøyet immunrespons som kan behandles med kortison (prednisolon som nevnes over her). Evt kan de også sjekke om du har økt sjanse for mindre blodpropper som også kan hindre graviditet/øke risiko for SA, dette kan behandles med Albyl-E og Klexane. :Heartred

Ikke sikkert de finner noe men kan være verdt å sjekke nærmere. Ved syv innsett tenker jeg at det begynner å bli sannsynlig at det kan være noe mer enn eggkvaliteten som hindrer graviditet :Heartred
Takk for gode råd og betraktninger! Etter 4. innsett ba jeg om å få utredet mer. Fikk henvisning til hysteroskopi ved OUS men der fikk jeg beskjed om at jeg ville måtte påregne rundt 6-7 mnd ventetid, har 3 barn. Bestilte hysteroskopi hos Hausken men ved nærmere ettertanke og vurdering av pengebruk bestemte jeg meg for å be om sonohysterografi ved klinikken jeg er ved (Medicus) i stedet. Gjorde dette + biopsi (pipelleprøve) og bakterieprøve av livmorslimhinnen på dag 19. Legen gjorde i tillegg livmorhalsprøve uten ekstra kostnad. Alt var normalt. Usikker derfor om hysteroskopi vil kunne avdekke noe utover dette?

Har også i desperasjonens navn bedt fastlegen om antibiotika (Doxycyclin). Hun nølte men ga resept på en 8 dagers kur à 100 mg om dagen. Skal be om prednisolon og acetylsalisylsyre ved neste innsett.

De 3 barna våre satt på 1. forsøk på naturens vis i en periode på 3 år, var mellom 33 og 36 år. Jeg begriper ikke at det er mulig å gå fra svært fertil til infertil på så kort tid. Er 39 år nå og har vært i IVF-karusellen alt 1 år. 2 uttak og 9 blastocyster på frys. Totalt prøvd i 2 1/2 år. På denne tiden få år tilbake hadde jeg rukket å sette 2 barn til verden og være godt på vei med nr. 3. :-/ Skal sies at jeg har hatt ekstremt mye stressnivå i de siste fire årene.. Kanskje det er bare røkkel igjen?

Hva med deg? Hvordan er din prøvehistorie? :Heartred
 
Ja skjønner prioriteringen, antakelig veldig lite å hente på hysteroskopi når du heller ikke har noen historie med cyster, skillevegger mv. Jeg tok hysteroskopi nå i juli i ren desperasjon, pga jeg (som du) ikke skjønner hvorfor jeg ikke blir gravid). Skal ta endometrietest i morgen.

Biopsien du tok, var den for å avdekke NK-celler/forhøyet immunrespons?

Er rart, har lest flere som deg som har blir raskt gravid flere ganger tidligere også plutselig er det stopp.

En venninne av meg fikk faktisk to barn helt uten problemer, de satt på første forsøk og ingen SAer før eller mellom. Nå har de prøvd på nr 3 i flere år, og har hatt 4 SAer på rad.. Hun har nå funnet ut av hun har en medfødt disposisjon for blodpropper og at det visstnok har vært bare flaks at hun ikke har mistet de to første.

Min historie: har to ivf barn født 2015 og 2018, som satt på hhv 2. og 4. innsett. Hadde mange egg på frys etter siste uttak og har drømt om et tredje barn, så vi bestemte oss i 2021 for å forsøke. Etter syv innsett av egne egg (alle tatt ut i 2017 da jeg var 37) hvorav seks negative tester og en SA så var vi ikke klare for å avslutte og vi oppsøkte derfor Medicus i januar. Vi bestemte oss for å gå for eggdonasjon med en gang, da jeg fyller 46 i oktober neste år og tiden er mot oss på alle måter. Satte inn et perfekt embryo fra donoregg i juni, med negativ test som resultat. Er som deg veldig frustrert over at det settes inn fine egg gang på gang og ingenting skjer. Håper på å få mer klarhet etter endometrietest etc..
 
Frustrasjonen og fortvilelsen din er så forståelig! Det er jo ikke til å begripe at det plutselig ikke går, når det har gått flere ganger før. Veldig rart at ikke ett av dine embryoer tatt ut for flere år siden har blitt til noe. Da vil man jo snu alle steiner. Hvordan gikk endometrietesten i dag? Fant de noe på hysteroskopien? Gjorde du den under narkose?

Etter min forståelse ble det sett etter plasmaceller og naturlig killer celler, men uten funn. Interessant med din venninne, tenk at det er mulig! Jeg hadde én tidlig spontanabort måneden før jeg ble gravid med 1. barn. Ellers har jeg ikke mistet noe tilbake i tid. I denne prøvingen har jeg fått noen positive tester på noen av forsøkene, men der de har stagnert og jeg har begynt å blø kraftigere enn vanlig noen dager over mens, eller til og med før. De gangene har jeg hatt en typisk «festeblødning» med påfølgende ømme bryster og litt murring. Hadde det med 1. barn og der bar jo hele veien.

Forstår valget deres med eggdonasjon. Det høyner jo sjansene betraktelig. Det er en utfordring at embryoer ikke gentestes i Norge, blir jo skudd i blinde. Leste en forskningsartikkel der det var gjort preimplantasjonsdiagnostikk på embryoer, der 48 % av de toppgraderte embryoene fremdeles var aneuploide. Likevel får man vel spretne egg fra en relativt ung kvinne, og dermed er vel sannsynligheten for et genetisk normalt embryo høyt? Vil tro den positive testen din er rett rundt hjørnet! :Heartred Har dere flere embryoer fra samme donor?
 
Back
Topp