Embryo utvikler seg ikke

Kinelill

Glad i forumet
Assistert-jentene
Mailykken 2025
I dag kom telefonen igjen. Embryoene mine er treige og har sluttet å utvikle seg. Etter ICSI ble totalt 6 egg befruktet, men 4 av dem kom seint i gang (klinikken sa 2 til meg da de ringte opp og informerte). I dag ringte de og sa at ingenting hadde skjedd fra i går til i dag og at innsettet mitt avlyst.

Dette er andre runde med uttak og nå er jeg redd klinikken skal gi meg opp... Jeg har gått på ulik medisin, men kort protokoll på begge rundene. Er det noen som har erfaringer? Kommer dette noen gang til å gå?

Jeg er - som forventet - helt knust. Igjen.

Å det er så vondt å gå gjennom alt og ikke engang få en sjanse ut av det ❤️

Kan du gi litt mer info? Hvordan er mannens sæd? Hvorfor icsi? 6 befruktet, men hvor mange egg ut? Hvilken dag hadde du uttak? Høres jo ut som at alle slet fra starten av, dvs her kan det indikere mer at sæden enn egget er "problemet."

@Høsteple

Jeg er så redd klinikken skal gi meg opp...

Sædprøver er flotte, aldri sagt noe på den. Han har også barn fra før. ICSI fordi vi hadde så dårlig befruktning første runde. Da var det 7 egg ut og ingenting å samle på etter to døgn.

Nå var det 10 egg ut etter 9 dager stimulering. Eggene så visstnok fine ut i går, men fra i går til i dag hadde det ikke skjedd noe.

Er det noe jeg kan gjøre her? Kan jeg betale for å få gjort noen undersøkelser? Burde jeg tatt nye blodprøver? Kan man teste eggene og se om det faktisk er ok kvalitet på dem?

Vi har bare holdt på i 5 mnd med ivf, men vi har absolutt ingenting igjen for alle reisene, alle sprøyten og nå er jeg redd det offentlige gir oss opp...

Les om dna fragmentering av sperm. Dette sees ikke på vanlig sædanalyse. Propp i mannen (og deg) antioksidanter før nytt forsøk.

@Høsteple

Jeg er så redd klinikken skal gi meg opp...

Sædprøver er flotte, aldri sagt noe på den. Han har også barn fra før. ICSI fordi vi hadde så dårlig befruktning første runde. Da var det 7 egg ut og ingenting å samle på etter to døgn.

Nå var det 10 egg ut etter 9 dager stimulering. Eggene så visstnok fine ut i går, men fra i går til i dag hadde det ikke skjedd noe.

Er det noe jeg kan gjøre her? Kan jeg betale for å få gjort noen undersøkelser? Burde jeg tatt nye blodprøver? Kan man teste eggene og se om det faktisk er ok kvalitet på dem?

Vi har bare holdt på i 5 mnd med ivf, men vi har absolutt ingenting igjen for alle reisene, alle sprøyten og nå er jeg redd det offentlige gir oss opp...
Helt forståelig at du er nervøs, men dårlig befruktning og at de faller fra tidlig i løpet tyder mer på at sæden har problemer enn dine egg. Med tanke på frykt for at de ikke vil tilby mer behandling så er det kanskje mer trolig at de anbefaler sæddonor enn at dere ikke får mer behandling? Uansett om mannen har fått barn før tenker jeg :-)
Er han overvektig? Mye brus, energidrikk eller alkohol? Sædfunksjon kan påvirkes av livsstil, men dere ser nok ikke endring før om noen måneder. Har han vært syk med feber de tre månedene før uttak? Alt slik teller inn. Så er jo 10 egg ut OK, men det er heller ikke kjempemye - samtidig stimulerte du kort. Jeg har ofte inntrykk av at I Norge er holdningen more is more, altså nokså høy dose medisin men kort tid. Var det jevn vekst av folliklene eller var det mange egg som ikke ble med ved uttak? For noen hjelper primining i syklusen før uttak, og andre har bedre resultat ved lang protokoll.

Dersom det offentlige ikke kan tilby mer finnes det alltid privat tilbydere :-)

Helt forståelig at du er nervøs, men dårlig befruktning og at de faller fra tidlig i løpet tyder mer på at sæden har problemer enn dine egg. Med tanke på frykt for at de ikke vil tilby mer behandling så er det kanskje mer trolig at de anbefaler sæddonor enn at dere ikke får mer behandling? Uansett om mannen har fått barn før tenker jeg :)
Er han overvektig? Mye brus, energidrikk eller alkohol? Sædfunksjon kan påvirkes av livsstil, men dere ser nok ikke endring før om noen måneder. Har han vært syk med feber de tre månedene før uttak? Alt slik teller inn. Så er jo 10 egg ut OK, men det er heller ikke kjempemye - samtidig stimulerte du kort. Jeg har ofte inntrykk av at I Norge er holdningen more is more, altså nokså høy dose medisin men kort tid. Var det jevn vekst av folliklene eller var det mange egg som ikke ble med ved uttak? For noen hjelper primining i syklusen før uttak, og andre har bedre resultat ved lang protokoll.

Dersom det offentlige ikke kan tilby mer finnes det alltid privat tilbydere :)
Takk for at du tar deg tid til å skrive utfyllende svar! Jeg har tenkt at det var egget som var problemet, mest fordi det var dag 4 til dag 5 de sluttet å utvikle seg.

Jeg føler jeg må undersøke alt her nå. Ang sædkvalitet; er det ikke sannsynlig at bioingeniøren ville sagt noe mtp at hun har håndplukka hvilke celler til å injisere?

Denne runden så det mye bedre ut mtp vekst, eggposene var jevne og store. Så tydelig at denne medisinen funka bedre enn forrige. Jeg bare håper legene gir oss en sjanse til, kanskje neste gang er gangen :Heartpink

Edit: må kanskje legge til at jeg har pcos, så har vel et "medfødt" modningsproblem...

Last edited:
Jeg har en lignende situasjon som deg. Har vært igjennom to runder med stimulering og uttak, men ingen av gangene har eggene overlevd til innsett. Jeg har også fått mye færre egg ut selv.

Runde 1 var bare 3 egg ut. Alle 3 ble befruktet, men ingen overlevde til blasto. De hang med en stund, men sluttet å utvikle seg de siste dagene
Runde 2 fikk vi bare ut 2 egg, med 2 eggposer. Jeg byttet medsin da, så hadde håpet at kvaliteten var bedre selvom eggene var færre. Men nei - ett ble befruktet og det falt fra helt på slutten.. Jeg deler også din bekymring om at klinikken skal gi opp. Vi har fått indikasjoner på at siden vi er unge (30) så er det mulig vi får et forsøk til, men de skulle ta en vurdering og komme tilbake til meg. Jeg er kjempenervøs, spesielt fordi jeg vet at jeg har lav amh og høy fsh. De er innenfor referanseområdene, men helt i ytterkantene... Håper det går veien for deg videre <3

Takk for at du tar deg tid til å skrive utfyllende svar! Jeg har tenkt at det var egget som var problemet, mest fordi det var dag 4 til dag 5 de sluttet å utvikle seg.

Jeg føler jeg må undersøke alt her nå. Ang sædkvalitet; er det ikke sannsynlig at bioingeniøren ville sagt noe mtp at hun har håndplukka hvilke celler til å injisere?

Denne runden så det mye bedre ut mtp vekst, eggposene var jevne og store. Så tydelig at denne medisinen funka bedre enn forrige. Jeg bare håper legene gir oss en sjanse til, kanskje neste gang er gangen :Heartpink

Edit: må kanskje legge til at jeg har pcos, så har vel et "medfødt" modningsproblem...
Jeg har selv pcos og når eggene stoppe utviklingen på dag 4 - 5 så er det dessverre egget. Har du snakket med klinikken om å kanskje få støttemedisiner? Jeg bruker metformin 3 ganger til dagen og det har hjulpet meg. Fikk ut mange egg (17 - 23) men var HELDIG hvis vi satt igjen med et egg. Etter jeg begynte på metformin så fikk jeg nå på mitt 3 søskenforsøk 5 blastoer på frys. Noe å vurdere ;)

Jeg har selv pcos og når eggene stoppe utviklingen på dag 4 - 5 så er det dessverre egget. Har du snakket med klinikken om å kanskje få støttemedisiner? Jeg bruker metformin 3 ganger til dagen og det har hjulpet meg. Fikk ut mange egg (17 - 23) men var HELDIG hvis vi satt igjen med et egg. Etter jeg begynte på metformin så fikk jeg nå på mitt 3 søskenforsøk 5 blastoer på frys. Noe å vurdere ;)
Jeg går allerede på metformin to ganger daglig, 850mg morgen og kveld. Kanskje man skulle økt dosen? Jeg skal diskutere det med legen! Tusen takk :)

Jeg går allerede på metformin to ganger daglig, 850mg morgen og kveld. Kanskje man skulle økt dosen? Jeg skal diskutere det med legen! Tusen takk :)
Shh, beklager da vet jeg ikke. Kanskje det vil hjelpe å øke dosen? Jeg går på 500x3 så min dose er høyere enn din, så kanskje det ikke har noe å si for deg om du øker dosen eller ikke? Men ville hørt med dem iallfall :)

Om du har PCOS ville jeg lest Hva og Når skal vi spise av Marit Kolby, og Glukoserevolusjonen! I tillegg til å lese seg litt opp på hormonforstyrrende stoffer i for eksempel plast og metallemballasje :) Masse lykke til!

Ta et søk på q10 og fertilitet. Jeg har PCOS (amh på over 130), måtte ha 4 uttak til for å få førstemann. Hentet ut 13, 4 og 22 egg hvor kun 1 ble blasto (kjemisk). Før siste runden så tok jeg masse tilskudd og fikk ut 4 egg hvor ett ble eldstemann og ett egg havnet på frys. Med lillebror så prøvde vi først egget vi hadde før vi hadde uttak igjen etter en lang runde på tilskudd. Husker ikke i farten hvor mange egg som kom ut, men ble fryst ned 3 blasto hvor jeg på første fryseforsøk ble gravid med yngste.

Ta et søk på q10 og fertilitet. Jeg har PCOS (amh på over 130), måtte ha 4 uttak til for å få førstemann. Hentet ut 13, 4 og 22 egg hvor kun 1 ble blasto (kjemisk). Før siste runden så tok jeg masse tilskudd og fikk ut 4 egg hvor ett ble eldstemann og ett egg havnet på frys. Med lillebror så prøvde vi først egget vi hadde før vi hadde uttak igjen etter en lang runde på tilskudd. Husker ikke i farten hvor mange egg som kom ut, men ble fryst ned 3 blasto hvor jeg på første fryseforsøk ble gravid med yngste.
Gratulerer med to små :)

Så interessant! Kan jeg spørre hvilken type og styrke du brukte? Finnes et hav av ulike produkter der ute, så lett å bli forvirret ;)

Jeg har PCOS, og min gyn anbefalte også Inositol 650mg ;)

Gratulerer med to små :)

Så interessant! Kan jeg spørre hvilken type og styrke du brukte? Finnes et hav av ulike produkter der ute, så lett å bli forvirret ;)

Jeg har PCOS, og min gyn anbefalte også Inositol 650mg ;)

400 mg e-vitamin

Husker ikke dosen på q10, men tror jeg daglig tok mellom 4-6 tabletter av denne:

Tok også prednisolon (resept) og melatonin

Det med q10 er ikke for alle, jeg hadde mist og dårligst egg når jeg prøvde det.. ikke for å være negativ men hjelper ikke for alle.. men hausken sa det blir mer og mer vanlig at folk vil prøve det. Men for min del ble det total bom ..

Det med q10 er ikke for alle, jeg hadde mist og dårligst egg når jeg prøvde det.. ikke for å være negativ men hjelper ikke for alle.. men hausken sa det blir mer og mer vanlig at folk vil prøve det. Men for min del ble det total bom ..

Hvor lenge brukte du det?

Det er dette jeg er så redd for - at jeg skal gjøre ting verre! Samtidig skulle jeg ønske at begynte på tilskudd for 5 mnd siden, så ting kanskje var bedre allerede.. Blæh. Vanskelig å vite hva som er riktig her

Det er dette jeg er så redd for - at jeg skal gjøre ting verre! Samtidig skulle jeg ønske at begynte på tilskudd for 5 mnd siden, så ting kanskje var bedre allerede.. Blæh. Vanskelig å vite hva som er riktig her
Helt umulig og si, jeg angra jo etterpå at jeg hadde tatt.. hehe. Ikke godt si hva som er best for noen hjelper og andre ikke

Back
Topp