Embryo i dvale

Bukett

Forumet er livet
Assistert-jentene
Septemberhjertene 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei!

Sist jeg var gravid testet jeg positivt ganske tidlig og fikk 2-3 med clearblue 13 Dpo. Jeg visste 100% når el var og ordnet meg en ul når jeg hadde regnet ut at jeg var kommet 7+2 ca (siden det stoppet i uke 6 gangen før) . På tul ble jeg satt tilbake nesten en uke, og han sa at det kunne skje. Fant i ettertid ut at utviklingen stoppet bare en dag eller to etter dette.

Spørsmålet mitt er følger: Noen som vet om det å bli satt tilbake mange dager er et vanlig tegn på at utviklingen ikke er helt som den skal/på vei til å stoppe opp?

Vet ikke noe sikkert men deler min erfaring som jeg føler er noe lignende.
Visste når el var pga tester. På første ul skulle jeg være 7+3. Ble da målt til 7+0. Tenkte ikke mer over der da noen få dager ikke har noe å si. Men så på ul 2, da burde jeg vært 8+0. Men ble satt til 7+4. Da begynte jeg å stusse litt.
Ul nr. 3. Burde vært 9+0 men lignet mer på uke 7 i størrelse. Det var også da det ikke lenger var hjerteslag.
På sykehus samme dag lurte de på om jeg virkelig var 9+ uker på vei. For det lignet mer på ca uke 6..

Husker også en av de tidligere ma da jeg var på ul og jeg ble satt tilbake 1 uke +.

Med min første var jeg på tidlig ultralyd i uke 11+3 og ble satt tilbake 10+4 og han kom ut frisk og fin. Så det trenger nødvendigvis ikke bety at noe er gale :)

Når det er sagt kan jeg ikke skjønne at jeg da hadde roen til å bare ha en tul i uke 10 for så å vente helt til oul i uke 18+, kommer til å være et nervevrak neste gang og ha x-antall tul [emoji85]

Jeg opplevde det samme i min siste graviditet, som endte med MA. Var på UL da jeg selv mente jeg var 6+3, og ble satt tilbake til 5+4, men vi så hjerteaksjon. To uker senere hadde jeg ny UL og fosteret tilsvarte da 9+0 (lengre enn jeg i utgangspunktet mente selv), men alt så fremdeles normalt ut. Tre uker senere begynte jeg å blø sparsomt, og UL viste at hjertet hadde stoppet ca 9+0, altså ca samme dag som forrige UL. Så jeg opplevde at utviklingen hoppet både frem og tilbake, og hadde hele tiden en følelse på at noe ikke stemte.

Legen sa til meg sist at tul er like så sikkert med tanke på dato feste av termin som oul. Pga alle fostere vokser så jevnt på dette tidspunktet. Så om det er store avvik kan det jo bety noe. Men igjen man vet jo ikke 110% sikkert akkurat når unnfangelsen skjer med tanke på at sæd kan leve opptil en uke inni kjeden før befrukting er det vell. Jeg ble satt tilbake nesten 1 uke på første tul. Men på tul nr 2 var utviklingen i takt med ul nr 1. Alt var fint og ligger nå i senga med en liten tulle :)

Hvis det er betryggende så ble min mor satt tilbake 3uker fra det som var mens-termin med meg.

Det er et menneske som skal feste to markører, og en mm til/fra kan gjøre en stor forskjell.
Det er en grunn til at de ikke gir endelig termin før OUL. ;)

I tillegg er det få som vet akkurat når EL/befruktning finner sted, selv om man føler det selv. (Sier ikke det er tilfelle hos deg.)

Back
Topp