Elgstek-hjelp!

Niceday

Forumet er livet
Har tatt på meg å lage elgstek til min kjære i morgen, og dette er noe jeg aldri har gjort før...

har nå tatt opp steken til tining...
skal den surres med hyssing?
skal brune den i panna før steking..
hvordan steke for best resultat - gjerne idiotsikkert!!

skal servere med gratinerte poteter og gulerøtter, brokkoli og saus...

Har du prøvd matprat.no? Det er min venn i nøden... [:D]

Jeg ville stekt den rundt i panne, lagt i stekepose sammen med løk, gulrot, sellerirot og kålrot, og en god kladd smør. Dette gir deg godt utgangspunkt til saus! Steketid osv avhenger av hvor stor den er.

surres med hyssing ja og brunes godt på alle sider i en gryte først.
Deretter kan du steke i stekeovnen med steketermometer til det viser ca 70 grader - om du ikke vil ha det rosa[:)]
Pass på at du setter steketrmometeret midt i den tykkeste delen av steken

Trenger ikke hyssing nei (noen er surret før de fryses, f.eks gjort hos slakteren, men det spiller ingen trille). Salt og pepre steken godt på forhånd, legg den i en form (langpanne f.eks) og ha på litt vann. Stek ved 175 grader i ca 1 1/2 time (1 kg kjøtt) og den er nesten gjennomstekt. Pass på formen under steking, etterfyll alltid med vann, formen skal aldri bli tørr. Ut av vannet kommer en deilig kraft du kan bruke til saus! Tusen ganger bedre enn posesaus. Kjernetemp på kjøttet bør være mellom 70-75 grader.

Har en oppskrift som fungere supert, og har aldri opplevd at steken blir tørr. Surr steken med hyssing eller kjøp slik strømpe til å dra utenpå.

Krydre steken godt med viltkrydder, og legg noen baconskiver rundt steken, og et par tynne sitronskiver på toppen, og pakk den inn i aluminiumsfolie. Stek på 180 grader. Steketiden må justeres etter størrelse. 1 kg stek stekes i 1 time, 1,5 kg stek i 1,5 time, 2 kg stek i 2 timer osv.. Når steken har stekt tiden sin, åpner du opp folien, og lar den steke i 15 min til. Ta den så ut og la den hvile en stund før du skjærer den opp.

Kan jeg bruke denne?? VeldreigSkrævadottir sin oppskrift på hjortestek....

"Jeg pleier å krydre den med salt og pepper, brune HELE på høy varme i stekepanna, putte den i en stekepose sammen med løk, hvitløk og gulrot. Stekes på 180 grader til kjernetemperaturen er på 65 grader. Så lar du den hvile en liten halvtime. Pakk den inn hvis du er redd den bir kald. (kjernetempen kommer til å stige etter at du tar den ut!)

Når jeg gjør det sånn blir den alltid perfekt!

Krafta som er igjen i pisen bruker du til sausen! Fantastisk kraft. Hvis du ikke lage sausen fra bunnen av, så kan du lage posesaus, og smake til med krafta fra posen!

Jeg pleier å servere med rosenkål, gulrot og bacon. (Sprøsteker bacon, så putter du oppi kokt rosenkål og gulrot) Og så blander jeg i grønsakene fra stekeposen.

Og hjemmelagede fløtegratinerte poteter seff!!

Shit, må høre om hjortejeger-pappan min har ei steik til meg... NAM!! "

Om det er elgstek eller hjortestek har ikke noen betydning [:)]

ORIGINAL: vinter09

Om det er elgstek eller hjortestek har ikke noen betydning [:)]
ok [:)]

ORIGINAL: Niceday

Kan jeg bruke denne?? VeldreigSkrævadottir sin oppskrift på hjortestek....

"Jeg pleier å krydre den med salt og pepper, brune HELE på høy varme i stekepanna, putte den i en stekepose sammen med løk, hvitløk og gulrot. Stekes på 180 grader til kjernetemperaturen er på 65 grader. Så lar du den hvile en liten halvtime. Pakk den inn hvis du er redd den bir kald. (kjernetempen kommer til å stige etter at du tar den ut!)

Når jeg gjør det sånn blir den alltid perfekt!

Krafta som er igjen i pisen bruker du til sausen! Fantastisk kraft. Hvis du ikke lage sausen fra bunnen av, så kan du lage posesaus, og smake til med krafta fra posen!

Jeg pleier å servere med rosenkål, gulrot og bacon. (Sprøsteker bacon, så putter du oppi kokt rosenkål og gulrot) Og så blander jeg i grønsakene fra stekeposen.

Og hjemmelagede fløtegratinerte poteter seff!!

Shit, må høre om hjortejeger-pappan min har ei steik til meg... NAM!! "

Haha!! Skulle til å foreslå det samme[:D]

Bare for å si det, det jeg sa gir bedre utgangspunkt for saus enn de andre. Elg er ganske stramt i smaken, så bare elgsky alene hadde blitt for mye for meg. [;)]

Den aller likeste steik-varianten jeg får er saltbakt steik..
Legg steika i ildfast form, gjerne en liten høy en (mest praktisk), og dekk den med grovsalt.
Denne kan langsteikes på 80-100 grader, eller steikes raskere på 175 grader..
Skikkelig snadder [:)]

ORIGINAL: Labambie

Bare for å si det, det jeg sa gir bedre utgangspunkt for saus enn de andre. Elg er ganske stramt i smaken, så bare elgsky alene hadde blitt for mye for meg. [;)]
blir nok posesaus med sky her....[;)]

Back
Topp