(ELG) HAKK - oppskrift

Trollemamman

Gift med forumet
(Legger den ut i separat link og jeg S.Reve... [:D]

Det finnes utallige variasjoner lokalt gjennom odalen, østerdalen og sør-trøndelag veit jeg. Tar den vi pleier å lage hjemme til vanlig og plusser på med eventuelle ekstras (alternativt søk deg på nettet!):

(ELG) Hakk [8D]

2-3 porsjoner (kommer fra tømmer/fiskerfamilie, så porsjonene blir store!):

500 gr kjøttdeig (helst elgkjøttdeig hvis du har, hvis ikke okse)
1 løk (jeg foretrekker edelløk)
6-10 (mandel) poteter (mengde bestemmes selv i grunn)
Vann
(1 kjøttbuljong terning)

Kjøttdeig brunes, løk kuttes og sauteres, poteter skrelles og kuttes i "lapskaus" terninger, tilsett eventuelt ferdigrørt kjøttbuljong. Fyll på vann til alt i gryta er dekket pluss litt til.

Alt kastes i en gryte og kokes lett i 1/2 time eller til potetene er møre.

Serveres med din form for godt flatbrød / knekkebrød til. Alternativt også litt tyttebærsyltetøy til.

Glimrende å lage på forhånd dagen før og bare varmes til middagsgjestene kommmer! Alternativt kan den også spises kald hvis medbringes i matboks og bare legges på brødskiva/flatbrødet når du er i skauen... [;)]

Lokale varianter kan i stedet for/i tillegg til inneholde avskjær eller kjøttdeig av kjøtt iftm slakting (rein, elg, okse, rådyr, svineflesk). I tillegg tilsettes gulrot, erter, selleri, kålrot, havregryn, persille. Og diverse krydder.

Bånn gass apetitt...! [:D][:D][8D]

Vi venter på Knertetrollet vårt! 

Sladrer med Lejonet og Lillefoxen

Ja, skikkelig norsk husmannskost dette! Er som fårikål, lager seg selv.
Takk for at du la den på oppskrifter, det glemte jo selvsagt jeg...! [:D]

Skal få lagt ut en oppskrift på fetaost-pai ila dagen også - den er knallgod (egentlig litt sommerlig, men fikk lyst på nå som jeg har sprengfyrt i ovnen og det er syden-tilstander her...!) [;)][:D]

Vi venter på Knertetrollet vårt! 

Sladrer med Lejonet og Lillefoxen

Back
Topp