Trollemamman
Gift med forumet
(Legger den ut i separat link og jeg S.Reve... [:D]
Det finnes utallige variasjoner lokalt gjennom odalen, østerdalen og sør-trøndelag veit jeg. Tar den vi pleier å lage hjemme til vanlig og plusser på med eventuelle ekstras (alternativt søk deg på nettet!):
(ELG) Hakk [8D]
2-3 porsjoner (kommer fra tømmer/fiskerfamilie, så porsjonene blir store!):
500 gr kjøttdeig (helst elgkjøttdeig hvis du har, hvis ikke okse)
1 løk (jeg foretrekker edelløk)
6-10 (mandel) poteter (mengde bestemmes selv i grunn)
Vann
(1 kjøttbuljong terning)
Kjøttdeig brunes, løk kuttes og sauteres, poteter skrelles og kuttes i "lapskaus" terninger, tilsett eventuelt ferdigrørt kjøttbuljong. Fyll på vann til alt i gryta er dekket pluss litt til.
Alt kastes i en gryte og kokes lett i 1/2 time eller til potetene er møre.
Serveres med din form for godt flatbrød / knekkebrød til. Alternativt også litt tyttebærsyltetøy til.
Glimrende å lage på forhånd dagen før og bare varmes til middagsgjestene kommmer! Alternativt kan den også spises kald hvis medbringes i matboks og bare legges på brødskiva/flatbrødet når du er i skauen... [;)]
Lokale varianter kan i stedet for/i tillegg til inneholde avskjær eller kjøttdeig av kjøtt iftm slakting (rein, elg, okse, rådyr, svineflesk). I tillegg tilsettes gulrot, erter, selleri, kålrot, havregryn, persille. Og diverse krydder.
Bånn gass apetitt...! [:D][:D][8D]
Vi venter på Knertetrollet vårt!
Sladrer med Lejonet og Lillefoxen
Det finnes utallige variasjoner lokalt gjennom odalen, østerdalen og sør-trøndelag veit jeg. Tar den vi pleier å lage hjemme til vanlig og plusser på med eventuelle ekstras (alternativt søk deg på nettet!):
(ELG) Hakk [8D]
2-3 porsjoner (kommer fra tømmer/fiskerfamilie, så porsjonene blir store!):
500 gr kjøttdeig (helst elgkjøttdeig hvis du har, hvis ikke okse)
1 løk (jeg foretrekker edelløk)
6-10 (mandel) poteter (mengde bestemmes selv i grunn)
Vann
(1 kjøttbuljong terning)
Kjøttdeig brunes, løk kuttes og sauteres, poteter skrelles og kuttes i "lapskaus" terninger, tilsett eventuelt ferdigrørt kjøttbuljong. Fyll på vann til alt i gryta er dekket pluss litt til.
Alt kastes i en gryte og kokes lett i 1/2 time eller til potetene er møre.
Serveres med din form for godt flatbrød / knekkebrød til. Alternativt også litt tyttebærsyltetøy til.
Glimrende å lage på forhånd dagen før og bare varmes til middagsgjestene kommmer! Alternativt kan den også spises kald hvis medbringes i matboks og bare legges på brødskiva/flatbrødet når du er i skauen... [;)]
Lokale varianter kan i stedet for/i tillegg til inneholde avskjær eller kjøttdeig av kjøtt iftm slakting (rein, elg, okse, rådyr, svineflesk). I tillegg tilsettes gulrot, erter, selleri, kålrot, havregryn, persille. Og diverse krydder.
Bånn gass apetitt...! [:D][:D][8D]
Vi venter på Knertetrollet vårt!
Sladrer med Lejonet og Lillefoxen