Elektrode på babyens hode under fødsel

Elliennenn

Første møte med forumet
Hei!

Ok nå føler jeg meg dum. Jeg trodde frem til i dag at så å si alle babyer får elektrode festet på hodet under fødsel, og jeg var ikke klar over at den ble skrudd fast heller.
Men så leser jeg altså i dag at dette er bare noe de gjør når det er risikofaktorer og at de er redd for at noe kan gå gærnt. Og det er her jeg blir lost… De satt elektrode på storebror sitt hode i 2021, fødselen varte i 18 timer fra vannet gikk, jeg fikk litt feber, men det opplevdes ikke dramatisk på noe tidspunkt, vi fikk aldri beskjed om at de var bekymret for noe, de sa bare «vi skal bare feste en elektrode på hodet til babyen for å kunne måle bedre» typ. Og så var det ikke noe mer snakk om det liksom. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags risikofaktorer som kan være årsaken? Den gjennomgangen vi fikk av fødsel på sykehuset husker jeg ikke noe av, og finner heller ikke noe journal på Helse-Norge som forteller om fødselen (whyyy).
Nå er det ikke så lenge til lillebror kommer og jeg som trodde jeg var godt forberedt føler meg plutselig litt lost.
 
Her fikk storesøster probe på hodet pga kostholdsregulert svangerskapsdiabetes. Synes det bare er godt at de får fulgt med ordentlig :) Den proben viste tydelig at baby ikke likte at jeg stod oppreist så måtte ligge i ryggleie i sengen :)
 
Det kan også bare være at de ønsket god kontroll? Elektrode på hodet til babyen er ganske vanlig, og ifølge min jordmorstudentsøster mindre inngripende enn feks en blodprøve.

Du kan jo høre med jordmor hva hun tenker neste gang du er der. Hun kan også hjelpe deg med å finne journal på helsenorge. Om den ikke ligger der kan man søke om å få den tilsendt. :D
 
Vesla fikk elektrode på hodet fordi hjerterytmen hennes ble påvirket av riene. Sannsynligvis navlestreng i klem. Det var altså bare for å overvåke pulsen hennes. Dette gjorde de for å sørge for at jeg satt og sto i stillinger som var trygge for henne/ikke belastet navlestrengen under riene. Den ble ikke skrudd fast.
 
Her ble det også festet en elektrode på hodet i 2021. Trodde også det var standard prosedyre, men jeg hadde lett feber og stigende infeksjonsverdier. Jeg følte meg frisk som en fisk (sett bort fra at fødsel i seg selv er ganske heftig), men pga infeksjonsverdiene fikk jeg antibiotika, og ble jeg også truet med vakuum under pressriene (slapp heldigvis det). Leste i epikrisen etter på at det var en begynnende infeksjon som potensielt kan være livstruende for både mor og barn. Men opplevde det helt udramatisk og tror de gikk for føre var-prinsippet i mitt tilfelle. Gutten var i topp form da han kom ut
 
Jeg ba selv om at de heller kunne sette elektrode på hodet, siden de der ctg-båndene rundt magen bare var i veien. Fostervannet var misfarget, så det var årsaken til overvåkning.
 
Sniker.

Lillebror (dog fødsel uke 32) fikk på hodet fordi målingene med beltet var så variable. Han datt ut jevnlig og de ville ha bedre kontroll :)
 
Sniker jeg og

Storebror fikk nok en elektrode på hodet, men så fødte jeg i vann, så det var nok for å holde et øye med at alt gikk fint med han. Helt normal fødsel, ingenting feber eller noe med meg. Så det var nok kun fordi det ellers er vanskelig å følge med i vann tror jeg :smiley-ashamed004
 
Se siste post på evarose sin Instagram, den handler om skalpelektrode. Hun har også et tidligere innlegg om det.
 
Sniker visst jeg og**
En elektrode på hodet er veldig vanlig, jobbet på Ahus i mange år, og der fikk flesteparten elektrode. Den skrus «så vidt» fast, er snakk om milimeter liksom, for å få god registrering. Føler det varierer fra sykehus til sykehus hvor mye de bruker det, mtp på rutiner, men er ikke farlig for baby. Kan heller ikke settes før vannet har gått, men av og til «tar de vannet» med elektroden. Det ctg beltet er ikke like nøyaktig, av og til kan mors puls bli tatt inn, det registrerer dårlig midt i skikkelige rier eller hvis feks mor har veldig stor mage, og, varierer med situasjonen selvsagt, så vil jm gjerne ha god registrering. Et annet viktig poeng er at de ikke kun ser på hjerterytmen. Elektroden kan også registere når babyen er stresset. Hvis man får for mange såkalte meldinger fra elektroden vil man kjappere gå over til å øke drypp/presse, evt vakuum eller i verste fall keisersnitt. Det betyr at baby ikke har det så bra og må raskere ut. Så er gjerne en kombinasjon av melding fra elektroden og hjerterytmen som avgjør hva de gjør.

I min egen fødsel skulle baby ha elektrode, han fikk såkalte deselerasjoner (hjerterytme helt nede i 60) på rier, og jeg hadde svangerskapsforgiftning, men så snudde jeg meg i senga og da ble baby mer fornøyd. Vannet gikk heller aldri, (han ble født i vannposen), og fødselen var så kjapp (styrtfødsel med 25 min aktiv fødsel) at det ikke var noe poeng.

Men igjen, å få elektrode trenger ikke bety at noe er galt, det er helt vanlig, og er bare fordi jm vil ha god oversikt.
 
Last edited:
Sniker.

Storesøster fikk skalpeelektrode når hun ble født siden målingene med CTG båndet falt ut til tider/ var ustabile, så de ville ha elektroden for å sikre bedre målinger. Synes det var fint med god monitorering. Mulig feberen og dermed mulig infeksjon var årsaken til at de ønsket bedre målinger? Hør med jordmor på neste kontroll hva hun tror og om du hvordan du kan få tak i journalen :)
 
Sniker og sier mye av det samme...

Vannet gikk i 34+5, fikk derfor antibiotika. Mini lå i seteleie, men fikk elektrode. De slet med å feste dem, prøvde hele 3 ganger gjennom fødsel. De skjønte ikke hvorfor det ikke gikk, hvorfor de ikke fikk målinger. Viste seg de prøvde å feste den i meg. Jaja. Fikk det til på tredje forsøk. Brukte bånd rundt magen. Bra med god kontroll av baby da han til sutt satte seg fast i bekkenet, var stresset, etterhvert misfarget fostervann og måtte ut i en brennhast fordi han ikke tålte riene.

Skjønner at mange ønsker en såkalt naturlig fødsel, det samme gjorde jeg, men er glad for at vi fikk så god oppfølgning under det som jo viste seg å være en risikabel fødsel.
 
Vesla fikk elektrode på hodet fordi hjerterytmen hennes ble påvirket av riene. Sannsynligvis navlestreng i klem. Det var altså bare for å overvåke pulsen hennes. Dette gjorde de for å sørge for at jeg satt og sto i stillinger som var trygge for henne/ikke belastet navlestrengen under riene. Den ble ikke skrudd fast.
Alle elektroder på hodet blir skrudd fast. Det er så vidt det er, men den skrus altså fast..
 
At ein leser at det er slik og slik betyr slettes ikkje at det er det har eg lært :happy: elektrode på hodet er den beste måten for helsepersonell å overvåke baby, og eg tipper mange setter på som rutine om det berre er den ørliten delay av no slag eller noko form for risiko hos mor fra før. Babyen får jo eit sår i hodebunn (eller på rumpa) av elektroden, så det er enkelt å skjønne at den blir fysisk festa.

Eg tenker at mest sannsynlig så ville dei berre ha meir kontroll, ikkje at dei festa elektroden fordi dei var super bekymra for noko og ikkje sa det til deg. Min oppfatning er også at dei aller fleste får elektrode på baby om det ikkje er ein kjapp fødsel.

Når det kommer til fødselsjournal syns eg det e megaspesielt at den ikkje ligger tilgjengelig. I dagens samfunn der sikkerhet på nett mtp bankinnlogging etc så burde alt slikt vært tilgjengelig for kvar og ein. Eg spurte om det på sjukehuset i går om å få se journal, og då svarte dei at me kunne gå gjennom den, men eg fekk ikkje utskrift av den sånn "just like that" liksom. Rart. Men ka e nå ikkje rart med kvinnehelsa generelt?:bag:
 
Sniker
Har lest at notater fra typ ctg maskin eller hva den heter ikke blir lagt inn på helsenorge eller elektronisk. Sendte inn søknad på helsenorge om å få den tilsendt, og fikk den i posten kort tid etter.
Ønsket alle registrerte notater om fødselforløpet og ikke bare epikrisen.
 
Hei!

Ok nå føler jeg meg dum. Jeg trodde frem til i dag at så å si alle babyer får elektrode festet på hodet under fødsel, og jeg var ikke klar over at den ble skrudd fast heller.
Men så leser jeg altså i dag at dette er bare noe de gjør når det er risikofaktorer og at de er redd for at noe kan gå gærnt. Og det er her jeg blir lost… De satt elektrode på storebror sitt hode i 2021, fødselen varte i 18 timer fra vannet gikk, jeg fikk litt feber, men det opplevdes ikke dramatisk på noe tidspunkt, vi fikk aldri beskjed om at de var bekymret for noe, de sa bare «vi skal bare feste en elektrode på hodet til babyen for å kunne måle bedre» typ. Og så var det ikke noe mer snakk om det liksom. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags risikofaktorer som kan være årsaken? Den gjennomgangen vi fikk av fødsel på sykehuset husker jeg ikke noe av, og finner heller ikke noe journal på Helse-Norge som forteller om fødselen (whyyy).
Nå er det ikke så lenge til lillebror kommer og jeg som trodde jeg var godt forberedt føler meg plutselig litt lost.
Det trenger ikke være dramatisk eller stor grunn til bekymring for å bruke internelektrode. Det betyr altså ikke at de er redd det skal gå galt. Utifra det du forteller vil jeg tro det var pga feberen de satte den på, men kan være mange grunner. Som regel er det bare for å få bedre registrering og/eller få passet bedre på. Jeg har hatt det under begge fødslene mine. Med første hadde jeg flere risikofaktorer (prematur fødsel, mistanke om veksthemmet barn, langvarig vannavgang, sterkt misfarget fostervann og feber). Andre fødsel var egentlig helt risikofri, men så så de at han ble stresset etter vannet ble tatt så da festet de internelektrode for å følge bedre med hjerterytmen. Den gir tilleggsinformasjon om hvor påvirket barnet faktisk er og hvor mye mer stress de tåler. Under siste kom det meldinger som tilsa at barnet måtte ut innen 20 min.
 
Back
Topp