Eldre sjåfører

Pin-up

Forumet er livet
Jeg ser støtt og stadig at det i kommentarfelt dukker opp syrlige kommentarer om eldre sjåførers kjøreferdigheter der disse har vært involvert i trafikkuhell. Senest i dag leste jeg opptil flere sterke meninger om at eldre mennesker konsekvent burde fratas lappen lenge før fylte sytti. Dette var etter et biluhell der to jenter ble påkjørt ved et busstopp, uten at det sto noe om hva som hadde skjedd. Med andre ord er det slett ikke sikkert det var sjåførens feil, men det blir automatisk antatt, tydeligvis (noe som for all del kan vise seg å stemme). Poenget mitt med tråden er uansett at ganske mange synes å mene at eldre mennesker er farlige og gjerne de verste "synderne" i trafikken.

Hva mener du, burde det vært strengere evaluering når man kommer i en viss alder og lavere grense for å bli fratatt sertifikatet?

Det er endel eldre mennesker som ikke burde ferdes på veien ja. Men her tar jeg ikke alle under 1 kam altså. Jeg har en oldefar på over 90 år som fortsatt kjører bil og kjører kjempe bra, han har aldri vært i en ulykke og heller aldri fått noen bot. Men han må testes en gang innimellom for at han skal få lov til å kjøre :)

Mener at alle over 70 burde testes kanskje annenhvert år itilegg til at de må ha med legeattest når de er ute å kjører.

Jeg mener at om du ikke kan følge trafikkregler, som å holde fartsgrensen og lese og følge trafikkskilt så har du ingenting i trafikken å gjøre uavhengig av hvor ung eller gammel du er.

Syntes det er mange unge som ikke burde hatt lappen og jeg da. Syntes man burde se på hver enkeltes kjøreferdigheter istede for alder.

Enig med deg her.

Men i forhold til eldre så er det vel slik at de må ha legeerklæring annenhvert år e.l. etter fylte 70. Og så lenge legen mener at de er i stand til å kjøre, så blir det jo litt dumt at mange legger skylden på alderen.

Som nevnt øverst her, så er det jo absolutt ikke sikkert det er sjåførens feil heller!! Uansett alder så bør det vurderes utfra situasjonen mener jeg :)

Off. Må innrømme at jeg er en av de som ikke ser så positivt at en del eldre har lappen . Men da snakker jeg selvfølgelig om de som lager trafikkfarlige situasjoner . Når man blir eldre så blir også reaksjonen tregere , og det gjør at en del eldre ser ting litt for tregt eller sakker ned på fart og bevegelse selv . Og ingenting er mer frustrerende å komme bak noen som ligger 10-20 km under fartsgrensen , aldri tør å kjøre ut i en rundkjøring eller ut av ett kryss.

Men det er nok mange yngre også som ikke skulle hatt lappen !

Off. Må innrømme at jeg er en av de som ikke ser så positivt at en del eldre har lappen . Men da snakker jeg selvfølgelig om de som lager trafikkfarlige situasjoner . Når man blir eldre så blir også reaksjonen tregere , og det gjør at en del eldre ser ting litt for tregt eller sakker ned på fart og bevegelse selv . Og ingenting er mer frustrerende å komme bak noen som ligger 10-20 km under fartsgrensen , aldri tør å kjøre ut i en rundkjøring eller ut av ett kryss.

Er så enig i det du skriver :)

Jeg mener absolutt at de bør passe på og sjekke eldre sjåfører for at de skal få lov til å fortsette å kjøre bil. Dette gjør de jo også, men jeg er usikker på hvor godt det fungerer. Mulig ting har forandret seg siden dette gjaldt for min bestefar, men jeg husker han fikk restriksjoner i forhold til hvor han fikk kjøre. Han kunne kjøre i nærområdet, men fikk ikke kjøre inn til byen. Dette syns jeg var helt feil! Han hadde dårlig reaksjonsevne og var ganske dårlig til beins. Helt enig i at han ikke burde få kjøre i byen ettersom han ikke taklet rundkjøringer og så mye trafikk, men mener også at han ikke var trygg sjåfør i nærområdet med smale svingete veier og ofte unger langs veiene. Heldigvis kom han etterhvert fram til samme konklusjon selv også før han skadet noe, og da meldte jeg meg frivillig som privatsjåfør så ofte jeg kunne :-)

Bare for å si det: Det er nå kommet frem at det i dette tilfellet så absolutt var sjåførens feil, da barna ble påkjørt i fotgjengelfeltet. I og med at jentene ble kastet ti meter frem tviler jeg på at fartsgrensen på førti ble overholdt. Kvinnen var forøvrig enognitti år. Heldigvis gikk det etter forholdene bra!

Jeg synes det er trist at de fleste eldre dras under en kam, men samtidig ser jeg at det er nettopp de som av og til virker å ha problemer med å overholde trafikkreglene. Så lenge man har helse og sanser i behold og det sjekkes av kyndige fagfolk at man er i stand til å sitte bak rattet må det jo være greit, men det kunne nok vært bra med en oppfrisking i generelle regler og ferdsel i trafikken. Jeg husker med gru hvor redd jeg var hver gang jeg satt på med farfar :) Når det er sagt tror jeg ikke nødvendigvis det er eldre mennesker som er
de verste på veiene.

Det er mange generelt sett som burde fratas lappen, men de jeg ser oftest er faktisk eldre sjåfører.

Helt klart enkelte som ikke burde fått kjøre jaO.o men skal ikke ta alle under en kam. Er også mange 20åringer som ikke burde få kjøre;)

Jeg mener at om du ikke kan følge trafikkregler, som å holde fartsgrensen og lese og følge trafikkskilt så har du ingenting i trafikken å gjøre uavhengig av hvor ung eller gammel du er.

Er SÅ enig! Er vel 90 % som ligger feil når de skal inn i en rundkjøring, det er så frustrerende! Vikeplikt, rundkjøringer og avstand tror jeg man burde fokusert litt mer på altså. :)

De jeg er reddest for i trafikken er 40-50 år gamle menn i store biler. De kjører jo som om de eier veiene, kaster seg ut i rundkjøringer, hopper fra felt til felt og ligger gjerne kliss oppi baken på deg når du kjører i fartsgrensa (og gjerne litt over). Kommer det et dobbeltfelt etter en strekke med enkeltfelt med sperrelinje er det bare såvidt de ikke sneier rompa på bilen min for å komme seg fortest mulig forbi. Da tar jeg heller eldre, forsiktige sjåfører anyday!!

Må si meg enig i denne...
Jeg mener ikke noe vondt når jeg sitter der i bilen og nærmest river av meg håret når jeg såvidt ser toppen av opprulla grått hår i bilen foran meg, og hun sikkert kunne kjørt ut på veien for lengst! Men det er bare veldig irriterende noen ganger..
Men jeg skjønner også at de sikkert bare vil være på den sikre siden da, de merker jo sikkert selv også at ting går tregere og blir derfor forsiktige. Er både synd på dem, og irriterende på en gang!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tar absolutt ikke alle under en kam, mange som ikke burde hatt førerkort!
Men så syns jeg legeerklæringen de nå må igjennom er for lett, for det første går de da som regel til fastlegen og hvis en lege har hatt en pasient i 20-30 år så er det ikke bare, bare å si nei!
samtidig burde reaksjonsevnen hvert testet ut da det er dette som ofte kan skape trafikkulykker med eldre!

Jeg syns det burde vært strengere kontroller på eldre etter en viss alder ja!
Senest igår så jeg en gammel mann rygge redd inn i fronten på bila bak på en parkeringsplass... for noen år siden rygget en gammel dame inn i bila bak seg fordi hu angra og ikke ville kjøre ut av veien alikavel :p
Har også opplevd at en gammel mann kjørte ned venninna mi som kjørte scooter - og han kom ut fra parkeringsplass og ut på hovedeien.. Har nesten krasjet selv og fordi en gammel mann kjørte rett ut av en sidevei og inn på hovedvei, vi måtte svinge fort som fy i motsatt kjøreretning og der var det heldigvis ingen bil imot..

Jeg synes det burde hvert strengere.
MIn bestefar f.eks.
De siste 10 årene han hadde lappen var jeg nervøs for ham.
Han var desorientert og forvirra.
Han burde faktisk ikke hatt lappen!
Nå har han heldigvis blitt fratatt sertifikatet pga dårlig syn. Å det er jeg faktisk glad for!

Eldre folk kan være ung til sinns. Det viktigste er at dem ser veien og det som er på den. Ikke kjører midt på veien og blokkerer alt slik at det oppstår farlige situasjoner. Opplever ofte at noen eldre virker redde for å kjøre for dem har ikke nok reaksjonsevne/godt nok syn og farlige situasjoner oppstår av den grunn. Men som folk flest er det også forskjell på eldre. Synes dem må sjekkes oftere hos lege for om dem kan kjøre. Men ikke fra ta dem retten til frihet. Mange er avhengig av bilen for å komme seg ut og leve et normalt liv.

Back
Topp