Eldre prøver

Leari

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2021
Marsmagi 2025
Noen som har tips til hva man eventuelt kan prøve at ting for å bli lettere gravid når man har begynt å bli litt eldre? :laughing002 Føler tiden tikker litt nå så har ikke så mange prøveperioder igjen før jeg så vil prøve det jeg kan nå :laughing002

Tenkte å prøve grapefrukt juice men når begynner man egentlig å drikke det? Noe andre ting jeg kan prøve?
Vil ikke høre med legen om medikamenter.

Hvor gammel er du og hvor lenge har dere prøvd? Vet ikke så mange tips, annet enn at folsyre er lurt å ta i forkant.
Jeg bruker fertilitetsmonitor pluss vanlige eggløsningstester for å være sikker på å treffe eggløsningen.

Hvor gammel er du og hvor lenge har dere prøvd? Vet ikke så mange tips, annet enn at folsyre er lurt å ta i forkant.
Jeg bruker fertilitetsmonitor pluss vanlige eggløsningstester for å være sikker på å treffe eggløsningen.

Jeg er 43 år, blir 44 i år. Vi har prøvd i 6 mnd ca, men har hoppet av i svingen før vi startet prøvingen.
Jeg bruker både fertilitetsmonitor og vanlige EL tester jeg også. Men føler jeg skulle prøvd noe annet også.

Jeg er 43 år, blir 44 i år. Vi har prøvd i 6 mnd ca, men har hoppet av i svingen før vi startet prøvingen.
Jeg bruker både fertilitetsmonitor og vanlige EL tester jeg også. Men føler jeg skulle prøvd noe annet også.
Jeg er 42, og har prøvd i over ett år. Hatt fire kjemiske på denne tiden, har ikke gitt opp helt ennå. Har googlet meg til at Q10 og omega3 skal være bra, tar også multivitaminer med ekstra folsyre.

Personlig ville jeg gått rett på IVF mtp eggkvalitet. Hør episoden fra fertilitetsrådet som heter 40 + så forstår du hvorfor :)

Personlig ville jeg gått rett på IVF mtp eggkvalitet. Hør episoden fra fertilitetsrådet som heter 40 + så forstår du hvorfor :)
Ser Jon Hausken er med i det, han er jo utrolig negativ til eldre prøvere i utgangspunktet. Vil bare nevne det som en disclaimer her.

Jeg er nærmer meg 40. Har prøvd mye. Fikk første barn da jeg va 30 cirka. Så kom neste barn da jeg va 36.prøver meg på sistemann. Mistet i MA i fjor sommer. Uke 16. Desverre har ikke ting klaffet. Og ting tar tid.
Bruker monitor og teststick. Tar letrozol og progesteron. Tar multivitaminer og d vitaminer.
Gjør det beste ut av dagene. Har lite egg.
Tracker syklus. Og følger nøye med.

Har prata med gyn og jeg kommer ikke til å ta ivf. Så blir jeg gravid. Så blir jeg. Skjer det ikke så skjer det ikke.

Last edited:
Jeg tror prøvere over 38(?) blir anbefalt å kontakte gynekolog etter 6 mnd, men forstår at du helst vil prøve andre muligheter først.

Jeg har ikke hatt problemer med å bli gravid før, var gravid for 2 år siden. Men kvaliteten har nok sikkert blitt verre på de 2 årene vil jeg tro.

Men jeg har ikke så lyst til å snakke med legen, er redd jeg bare får negative tilbakemeldinger siden jeg er såpass "gammel" og har barn fra før av.

Jeg har ikke hatt problemer med å bli gravid før, var gravid for 2 år siden. Men kvaliteten har nok sikkert blitt verre på de 2 årene vil jeg tro.

Men jeg har ikke så lyst til å snakke med legen, er redd jeg bare får negative tilbakemeldinger siden jeg er såpass "gammel" og har barn fra før av.
Det er gynekologer som møter deg med en positiv holdning også, har jeg erfart.

En gynekolog jeg har vært hos, sa at han flere ganger i året har pasienter eldre enn meg som er gravide. Samme har min fastlege sagt. Men kvaliteten på eggene går ned ja, så det er lengre mellom hvert egg som er "bra nok" sånn jeg har forstått det. Håper vi begge kan være heldige og lykkes snart. :Heartred

Last edited:
Jeg er 42, og har prøvd i over ett år. Hatt fire kjemiske på denne tiden, har ikke gitt opp helt ennå. Har googlet meg til at Q10 og omega3 skal være bra, tar også multivitaminer med ekstra folsyre.

Så du har ikke prøvd Q10? Har sett her inne at noen har nevnt det så ble litt nysgjerrig på de :)

mye kan dessverre skje på 2 år. Så her må du bare vurdere viktigheten av et til barn opp mot frykten for hva legen vil si. Uansett vil én runde med IVF kanskje gi deg lik sannsynlighet som å prøve selv i ett år. Og om du prøver selv i ett pr er du allerede et år eldre og har enda dårligere sjanser om du prøver IVF da. Anbefaler deg å i hvert fall høre podcasten før du bestemmer deg :Heartred :Heartred

Så du har ikke prøvd Q10? Har sett her inne at noen har nevnt det så ble litt nysgjerrig på de :)
Jo, jeg har prøvd (og prøver) Q10. Har ikke hatt noen merkbar effekt ennå, men har supplert i de siste par ukene med ekstra mye omega3. Kanskje det har en effekt, får se.

mye kan dessverre skje på 2 år. Så her må du bare vurdere viktigheten av et til barn opp mot frykten for hva legen vil si. Uansett vil én runde med IVF kanskje gi deg lik sannsynlighet som å prøve selv i ett år. Og om du prøver selv i ett pr er du allerede et år eldre og har enda dårligere sjanser om du prøver IVF da. Anbefaler deg å i hvert fall høre podcasten før du bestemmer deg :Heartred :Heartred
Men vil ikke IVF etter 40 gi kun marginalt høyere sjanser for graviditet? Har googlet en del, og tallene ser ikke så oppløftende ut for IVF i 40-årene.

Men vil ikke IVF etter 40 gi kun marginalt høyere sjanser for graviditet? Har googlet en del, og tallene ser ikke så oppløftende ut for IVF i 40-årene.
De er enda minst oppløftende for å bli naturlig gravid. Om de får ut 10 egg og kun 10% er av ok kvalitet vil du få ett egg du kan sette inn. For å få til det samme resultatet med naturlig prøving trenger du 10 måneder. Og så er jo sannsynligheten for at egget skal befruktes og feste seg lav i tillegg. Så om du vil ha barn anbefaler jeg deg å bruke 20 minutter på å høre på podcasten :) :Heartred

Det er gynekologer som møter deg med en positiv holdning også, har jeg erfart.

En gynekolog jeg har vært hos, sa at han flere ganger i året har pasienter eldre enn meg som er gravide. Samme har min fastlege sagt. Men kvaliteten på eggene går ned ja, så det er lengre mellom hvert egg som er "bra nok" sånn jeg har forstått det. Håper vi begge kan være heldige og lykkes snart. :Heartred

Ja treffer du på riktig gynekolog så er det sikkert noen som er positiv til det :) gynekologen jeg går til er ikke det men kan være det hadde vært bedre å gått til en privat.

Får håpe vi lykkes begge to ja :Heartred

Skal høre på den :Heartred

Jo, jeg har prøvd (og prøver) Q10. Har ikke hatt noen merkbar effekt ennå, men har supplert i de siste par ukene med ekstra mye omega3. Kanskje det har en effekt, får se.

Har du gått på de lenge? Noen spesielle tider man skal ta de eller skal man gå på de hele tiden? Er på cd 5 nå. Hvilken har du kjøpt og hvor mye tar du?

Har du gått på de lenge? Noen spesielle tider man skal ta de eller skal man gå på de hele tiden? Er på cd 5 nå. Hvilken har du kjøpt og hvor mye tar du?
Jeg har brukt Q10 siden august/september i fjor i alle fall. Tar de hele syklusen, hver dag. Har brukt en tablett fra den første daglig (har også vitamin E i seg), og en eller to av den andre typen. Det finnes mye billigere Q10 også, jeg bruker den andre(nederste linken) fordi jeg så den anbefalt av noen på forumet i en gammel tråd.

Back
Topp