Kjøpte selv brukt seng på finn med madrasser, og var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre. Folk sier så mye forskjellig og forskning har vist at bakterier og gasser i skumgummien i madrassen
kan ha noe å si ifh. til krybbedød. Fant en side på nett der det stod om det. Jordmora mi hevder derimot det ikke skal ha noe å si. Vi bestemte oss ihvertfall for å kjøpe ny madrass, for sikkerhets skyld.
Det som er greia med skumgummien er at det er vanskelig å få den renset så mye at den ikke avgir gasser fra feks spy-rester etc. Men, det er mange meninger her. Om man likevel velger å bruke brukt skumgummi madrass, så hadde jeg fryst den noen dager. Har skjønt det sånn at det kan redusere bakteriefloraen.
Skal se om jeg finner siden hvor det stod om sammenhengen med brukt madrass og krybbedød!
Edit:
Hentet fra sidene til Landsforeningen uventet barnedød:
Brukt madrass fra andre enn søsken
Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten!
Det er enda mindre risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass! Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt. Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.
http://www.lub.no/id/72D871C0D89A308FC1257689005046DD