Elastisk sjal

huzky

Gift med forumet
Jeg har sett rundt etter diverse sjal, og tror jeg ender på et elastisk, siden det passer best for nyfødte, jeg ønsker å begynne å bruke det tidlig..

Men jeg har syntes det har sett så innmari komplisert ut, men så fant jeg oppskrift, og da så det ikke så skremmende ut lengre... http://www.vidunderbarn.no/kategori.php?kategori=4&subkategori=59
Håper det hjelper andre til å ikke få helt panikk når de ser bilder av andre som er surra inn ;)

Har hørt at sånn sjal er mye bedre for babyen enn vanlige bæreseler, men gud jeg syns det ser så tungvint ut [:o]

man får jo sikkert teken på det ganske fort, vil jeg tro.. :D
synes det ser mye mer behagelig ut å gå med enn seler.. :)
men man er jo forskjellig :D

Ja, det ser bedre ut å gå med, er selve knytinga jeg syns ser tungvint ut..

Men som du sier så får man vel teken på det [:)]

Det er IKKE tungvint i det hele tatt! [:)]
Tar det på deg på under et minutt etter et par ganger, du kan ta barnet inn og ut av sjalet uten å knyte på nytt siden det er elastisk, det er SÅ behagelig, tett, trygt, nært og kooooselig at jeg mangler ord!
Puttet Jr. i sjalet på barsel, 20 timer gammel, og det var helt nydelig.
Brukte det MASSE frem til vi byttet til ergonomisk bæresele (Beco) da han nærmet seg 10 kg. [:)]

ORIGINAL: Minerva

Tar det på deg på under et minutt etter et par ganger, du kan ta barnet inn og ut av sjalet uten å knyte på nytt siden det er elastisk, det er SÅ behagelig, tett, trygt, nært og kooooselig at jeg mangler ord!
Brukte det MASSE frem til vi byttet til ergonomisk bæresele (Beco) da han nærmet seg 10 kg. [:)]

Inni selen; sitter babyen med sprika bein, eller samla?

Har du tips til hvor man får kjøpt sånne elastiske sjal?

man kan kjøper her:  http://www.vidunderbarn.no/index.php
det følger med bruksanvisning. http://www.vidunderbarn.no/kategori.php?kategori=4&subkategori=59

de har også sjal her: http://tettinntil.creocommunico.com/pages/Hovedside.php

tror jeg har bestemt meg for dette: http://www.vidunderbarn.no/kategori.php?kategori=4&subkategori=21
i sjokoladebrunt.. :) synes de tøflene som fulgte med, var litt søte, også :)
synes det er så stor jungel av sjal, at jeg måtte bare ta ett som jeg likte :)

jeg likte dette sjalet du har, hvor har du kjøpt det???[:)]

jeg har et slikt sjal og bruker det veldig mye. tulla elsker å være der [:D] du får med et hefte der det er maange måter å bære på alt ett[:D]er behov og alder på barna.
Når du er vant med det knyttes sjalet på under 1 min [:D]

Sjalet på bildet er et svart Moby Wrap fra www.lotusbarn.no. [:)]

Det finnes mange gode merker - for de som har sommerbarn er tynne, luftige sjal viktig, men for dere januar-jenter spiller det ingen rolle. [:D]
Moby Wrap, Sino, Mam Eco, Sleepywrap osv. - det finnes mange gode merker der ute. [:)]

Når barna er nyfødte sitter de gjerne i "lotus"- eller "froske"-stilling, med beina trukket opp under seg på samme måte som inne i magen.
Når de blir litt større sitter de med beina ut - sjalet støtter helt ut i knehasene, og knærne skal være høyere enn rumpa for å få riktig vektfordeling og støtte for bekken og ryggrad.
Sittestillingen er veldig gunstig i forhold til barnets hofter også - barn som har hatt tilløp til hoftedysplasi har spesielt godt av å bæres slik! [:)]

Det finnes mange gode merker - for de som har sommerbarn er tynne, luftige sjal viktig, men for dere januar-jenter spiller det ingen rolle. [:D]
Moby Wrap, Sino, Mam Eco, Sleepywrap osv. - det finnes mange gode merker der ute. [:)]

Når barna er nyfødte sitter de gjerne i "lotus"- eller "froske"-stilling, med beina trukket opp under seg på samme måte som inne i magen.
Når de blir litt større sitter de med beina ut - sjalet støtter helt ut i knehasene, og knærne skal være høyere enn rumpa for å få riktig vektfordeling og støtte for bekken og ryggrad.
Sittestillingen er veldig gunstig i forhold til barnets hofter også - barn som har hatt tilløp til hoftedysplasi har spesielt godt av å bæres slik! [:)]

åhh, da skal jeg jaggu ha det, jeg hadde HD og måtte ha pute, er vel stor kjangs for at mini og må..

ORIGINAL: annem82

åhh, da skal jeg jaggu ha det, jeg hadde HD og måtte ha pute, er vel stor kjangs for at mini og må..

Vet at folk har båret med pute i elastisk sjal, men om du ender opp med pute ville jeg nok vurdert å bytte til meitai relativt tidlig - veldig fleksibelt, lett å tilpasse til putebruk, kan brukes fra nyfødt til barnet går selv (og da snakker vi 3-4 år, altså). [:)]

og inne på tettinntil forumet er det også tilbud om å få hjelp til hvordan bruke sjal, er vel kanskje spesielt i Oslo området, men finnes sikkert "hjelpere" ellers i landet og :)
(du kan møte de og de har diverse forskjellige typer sjal, slik at du kan teste ut litt og se hva du liker, dette har ihvertfall min søster  Minerva fortalt meg ;) )

Begge "bæredingsene" på bildene er meitaier, en dyr og knæsj versjon i rød fløyel, enn litt mer "masseprodusert", sannsynligvis av merket Babyhawk, tror jeg.

Som Sjokkis sier er Tettinntil (tettinntil.no) et godt utgangspunkt for de som er interessert i babybæring.
Du kan dra på bæretreff (både med og uten barn) mange steder i landet, hvor du kan få se bæretøy i bruk, prøve selv, og ofte også låne med hjem for å prøve litt mer. [:)]
Mange steder finner du også bærehjelpere, som tar i mot besøk eller kommer hjem til deg for å demonstrere eller hjelpe deg om du skulle ha problemer.
Det finnes i tillegg bruksanvisning/instruksjoner både som bildeserier og som video, anmeldelser av ulike typer og merker av bæretøy, og av nettbutikkene som fører dem. [:)]

Det er en god artikkel om bæresjal og slynger i det nye foreldre og barn som kommer ut nå.

Vurderer også noe sånt, hadde babybjørn forrige gang, men det syntes jeg fort ble vondt i skuldrene og ryggen. Har lyst å prøve noe annet denne gangen. Har også sett på maitai. Er så utrolig mange flotte stoffer å velge mellom og så kan de jo brukes fra de er nyfødt til de er flere år som nevnt over. Er det noen som har erfaring med dette? Kan barnet også bæres slik at det er vendt utover, altså slik at det ser samme vei som deg i de ulike sjalene?

Synes det er vanskelig å velge, er jo en hel jungel av ulike typer sjal der ute! Men er enig me jan2010 at det ikke ser så skremmende ut med knyttingen når en har en oppskrift å se etter, så går det seg nok raskt til [:D]

Man KAN bære forovervendt i sjal, men det anbefales sjelden.
Når barna er så små klarer de ikke å filtrere og skjerme seg mot nye inntrykk, og når de vendes fremover kan de ikke benytte seg av foreldrene som "filtreringsfunksjon" - av samme grunn anbefales det vogn som vender MOT den som triller så lenge som mulig.
Når barnet ser/hører noe nytt og skremmende er første instinkt å se opp på mammas/pappas ansikt - om de smiler, lærer barnet at denne opplevelsen er trygg.
Littegrann større barn (avhengig av hvor proff du er og hva slags bæretøy du bruker, men oftest rundt 4-5 mnd) kan bæres på ryggen om man vil - de får bedre utsikt, men kan fremdeles skjerme seg inn mot bærerens rygg når det blir for mange inntrykk. [:)]

I tillegg flyttes tyngdepunktet når du bærer barnet fremover, og det vil oppleves som tyngre og mer ubehagelig å bære. [;)]

For de som synes at meitai ser litt "skummelt" ut, eller tenker at "det får jeg ALDRI pappa'n til å bære i" kan jeg anbefale ergonomiske/formsydde bæreseler av typen Manduca eller Beco.
Jeg anbefaler fremdeles elastisk sjal for de nyfødte, men en sele er en knallgod fortsettelse som kan brukes opp til ca. 20 kg, på mage og rygg, og er så enkel å bruke at selv barnevakten kan klare den! [:D]

Back
Topp