Ektrauterind svangerskap

B

Baby4?

Guest
Hvilke tidlige symptomer er det i et svangerskap utenfor livmor? Før intens smerte og slik.. Hvordan arter det seg f.eks i uke 4-6?
 
Hvilke tidlige symptomer er det i et svangerskap utenfor livmor? Før intens smerte og slik.. Hvordan arter det seg f.eks i uke 4-6?
Da det skjedde med meg, starta det med litt småblødninger slik som i starten av mensen og noe senere positiv test, ca 16 dpo. Ca 3-4 dager etter positiv test, fikk jeg vondt i den ene siden og slik pågikk det med sterke smerter som strålte ned i beinet 3-4. hver dag. Var en kraftig blødning jeg fikk og da trodde jeg det var sa, noe det ikke var. Tok hCG måling etter blødningen som viste seg at hCG var forhøyet og det ble da akutt bestemt operasjon i uke 6/7. Dette var mitt aller første svangerskap så hadde ikke peiling på hvordan noe skulle være.
Det jeg ville vel ha sagt ved mistanke om exu, er sterke smerter i kun en av sidene, så er det obs, obs. Bedre med en sjekk for mye hos lege/legevakt enn for lite. Håper det går bra med deg❤️
 
Last edited:
Da det skjedde med meg, starta det med litt småblødninger slik som i starten av mensen og noe senere positiv test, ca 16 dpo. Ca 3-4 dager etter positiv test, fikk jeg vondt i den ene siden og slik pågikk det med sterke smerter som strålte ned i beinet 3-4. hver dag. Var en kraftig blødning jeg fikk og da trodde jeg det var sa, noe det ikke var. Tok hCG måling etter blødningen som viste seg at hCG var forhøyet og det ble da akutt bestemt operasjon i uke 6/7. Dette var mitt aller første svangerskap så hadde ikke peiling på hvordan noe skulle være.
Det jeg ville vel ha sagt ved mistanke om exu, er sterke smerter i kun en av sidene, så er det obs, obs. Bedre med en sjekk for mye hos lege/legevakt enn for lite. Håper det går bra med deg❤️
Takk for svar. Jeg er stresset for alt og leter etter feil, grunnet katastrofalt utfall forrige gang uten at noe så feil ut i svangerskapet. Har nå lavt hcg nivå ift uke, men det stiger.. Leter nok derfor etter mulige grunnet for å "forberede" meg på at noe skjer..
 
Takk for svar. Jeg er stresset for alt og leter etter feil, grunnet katastrofalt utfall forrige gang uten at noe så feil ut i svangerskapet. Har nå lavt hcg nivå ift uke, men det stiger.. Leter nok derfor etter mulige grunnet for å "forberede" meg på at noe skjer..
Det forstår jeg❤️ Ønsker deg masse lykke til og håper på at alt går bra denne gangen ❤️
 
Jeg opplevde dette nylig. Fikk veldig sent positiv test, den var ca 2 uker etter mens skulle kommet positiv. Hadde ingen blødninger før i uke 6-7men kom da bare litt blod en halv dag. Hcg måling var lav, så legen mente det var en sa. Og ville prøve å la kroppen min ordne opp selv. To uker senere fikk jeg akutte sterke smerter og ny blødning, men kom kun litt blod når jeg var på do, og dette var brunt. Ny hcf test ble tatt og den var nå steget til 1025. Dette var nå i uke 9. pga påske fikk jeg ikke svar på blodprøven før tirsdag etter påske, fikk UL torsdag. Der de så ett embryo i eggleder, og eggleder var sprekkferdig. Så ble sendt til sykehus og ble operert med en gang.

Kan ikke si at jeg hadde kjempe vondt, kom kun av og til og jeg kunne godt trodd det var en sa, eller vokse smerter. Tenkte ikke at det var exu. Så jeg fjernet eggleder med foster i. I uke 10. så drt tok ganske lang tid før det ble oppdaga. Blodet som har kommet har vært blødninger fra eggleder som har bristet litt sa de på sykehuset.
 
Ønsker deg masse lykke til! Håper alt går bra denne gangen for oss begge!

Skriver ikke for å skremme deg nå, men jeg merket absolutt ingenting på forhånd. Dro et par ganger til lege for å måle hcg for å sjekke stigning (pga MA/SA tidligere), kan ikke huske jeg fikk noen spesielle tilbakemeldinger på resultatene, og merket ellers ikke noe spesielt. Var vel i uke 8 da jeg plutselig fikk vondt i magen (egentlig mest midt på, ikke i siden som er mer typisk) etter at jeg hadde dusjet på morgenen, og måtte bare legge meg ned i senga. Var ikke supervondt heller, slik som jeg har hørt flere beskrive det, og varte ikke spesielt lenge.

Da jeg prøvde å opp og gå igjen litt senere "svartnet" det bare for meg. Endte til slutt med at jeg ble liggende på stuegulvet etter en tur på do, da jeg ikke kom meg tilbake til senga, og mannen måtte ringe etter ambulanse (etter litt fram og tilbake på tlf med legekontoret som først ville sette meg opp på en time hos fastlegen 3(!) timer senere.... da greide jeg altså ikke stå på beina uten at jeg svimte av).
Jeg trodde ikke at det var EXU selv, for "alt" jeg har lest om det har vært beskrivelser av utrolig sterke smerter osv. Men jeg ble sendt på sykehuset og så ble det operasjon etterpå, da de fant ut hva det var.
 
Jeg testet sent positivt, trodde jeg fikk positivt før ikm, men det var en mnd etter ikm.
Spottet litt i det jeg trodde var uke 5 (var uke 9), så litt blødning, men det ble aldri som en normal mens i mengde, kjente et plopp og tenkte at det var vel resten som var på vei ut, men det kom aldri noe mer.
Var jo vondt, men hadde aldri mistet før så tenkte der var normalt og ble bare hjemme og puslet, så este magen ut av alt blodet i buken og jeg fikk begynnende bukhinnebetennelse, da ble det påvist exu.

Så min erfaring er at det ikke var så vondt som jeg hadde inntrykk av, litt skremmende. Heldigvis er sjansen veldig lav da!
 
Her startet det med spotting omtrent når jeg skulle ha eggløsning.
Skjønte jo at noe ikke stemte da 2 uker etter mens, så tok en test som var svakt positiv.
Reiste til Gyn som ikke fant noe og regnet med det var en sa.. fikk beskjed om å ringe/reise til legevakt om jeg fikk VELDIG smerter før jeg skulle tilbake til ny sjekk 3 dager senere.
Smertene kom, jeg dro på legevakten og ble så lagt inn, der gikk hcg nedover i løpet av natten, så jeg ble sendt hjem igjen med beskjed om at det hadde ordnet seg av seg selv:wacky: det hadde det jo ikke.. 3 dager senere ble jeg igjen lagt inn og hasteoperert..
 
Back
Topp