Ekte frittgående høner og egg

Bromlina

Glad i forumet
Ja, jeg har høner, og de legger egg. Store og gode egg! Men hvilken pris skal jeg legge meg på lurer jeg på..

Hva vil DU betale for egg fra frittgående høner? De legger str M/L-L

Det hørtes godt ut. Vet ike hva jeg ville lagt meg på. Kanskje et par kroner over butikkpris men ikke så mye mer. Der er det jo mange ledd som skal ha sitt. butikken-transport-distribusjon-bonde, mens du får pengene rett i lomma (evt minus skatt)

---------------------------
Bruker mobilen nå :)

Kommer litt ann på om du har dem for kos, eller for å tjene penger :) Jeg tenker som gullfresie, ikke mer enn et par kroner over butikkpris.

OVER butikkpris? Neineinei :) Nå vingler jeg litt mellom 20/25 kr 12pk, 30/35 kr 18 stk, 50 kr for 24 stk osv.....Jeg er helt nybegynner og får bare 2 egg for dag akkurat nå, så jeg selger for å finansiere maten deres først og fremst..

Jeg hadde gjerne betalt litt mer. Frittgående høner med mer enn 90 i besetningen (vanlig med flere tusen) klarer ikke å holde hiarkiet og hakker hverandre til døde og bonden må daglig gå å plukke døde høns. Da er det ikke så mye mer humant enn egg fra burhøns. Jeg kunne gjerne kjøpt av noen som driver i det små, men det er ikke mange her jeg bor. Viktig med dyrevelferd. Lykke til med hønene :)

Åja, bare 9 høner her...og noen haner, så jeg driver ikke akkurat stort :)
De to som legger egg nå er eks-burhøns og det var helt forferdelig og se hvordan de var i begynnelsen.. de hadde aldri sett ei brun høne før, ikke verken sett eller smakt grønt gress, brød, mais og andre godsaker. De brukte hele dagene på og gjemme seg for de andre og sto bare tett inntil hverandre, var livredde og skjønte egentlig ingenting.Det gikk mange uker før de begyndte og spise og drikke skikkelig og den dag i dag kan ingen se at de har vært burhøns..de går som nevnt fritt her på gården og har det som "plommen i egget" :D

Jeg kjøper stadig egg, da økologiske fordi "frittgående egg" (som de så fint skriver noen ganger) ikke = dyrevelferd.
MEN jeg aner ikke pris. Men vil betale like mye som det i allefall ;)

jeg har 4 silkehøns, og de legger 2-3 egg hver dag tilsammen. =D super hobby. jeg bruker de bare selv de eggene, men ser på nettet at noen tar 3-4 kr egget. mine er dverghøns. så de legger litt små egg. men fantastisk gode!!

fantastisk at du har reddet de fra industrien!!

Jeg bor på Vestlandet.. Ja jeg har fått helt avsmak på egg fra både burhøns og "frittgående" etter at jeg såg hvordan mine oppførte seg, såg ut og ikke minst lukta.. fy flate for en stank!!

Jeg bor på Vestlandet.. Ja jeg har fått helt avsmak på egg fra både burhøns og "frittgående" etter at jeg såg hvordan mine oppførte seg, såg ut og ikke minst lukta.. fy flate for en stank!!

det kan jeg tenke meg..de står jo så tett =( hakker på hverandre, og får knapt bevegd seg =(

Back
Topp