Ekstremt (!!) viljesterk jente på 19 mnd

Beibii

Glad i forumet
Januarlykke 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Vi har verdens beste jente på 19 mnd som er så lett for alle å bli glad i! Hun har mange ord, danser og synger, hun ler høyt og masse, hun er veldig sosial og forstår mange av de sosiale rammene i omgivelsene.- Og hun er ekstremt viljesterk! Altså, ikke litt, men veldig! Hun har store følelser, så hun er enten veldig glad eller veldig sint, lei seg, redd... Ja, hele regla.

Denne egenskapen har vi sett allerede fra hun sparka fra seg inni magen, rulla fra hun var 3 mnd mens hu hyla og kjefta, satt på plass storesøster som er 12 år eldre og sjarmerer alle som er rundt seg med humor og godt humør. Med andre ord, hun bruker egenskapen på godt og vondt. Nå tester hun grensene i sååå stor grad at jeg blir helt matt! Bleieskift er et mareritt, hun er veldig selektiv når det kommer til mat, kan av og til lage kaos ved påkledning - av og til går det knirkefritt. Hun vil i hovedsak gjøre alt selv, hun utfordrer grensene til gangs og klatrer på alt hun ikke får lov til. Vi har lagt til rette for et relativt barnevennlig hjem med soner så hun har mye hun får lov til også.

Hun skjønner så utrolig masse og hun tester og styrer på hjemme, spesielt mot meg. I bhg er hun en fryd i samtlige situasjonener og det er bare skryt for oppførsel.

Slik jeg ser det er vi tydelige voksne som gir masse kjærlighet og oppmerksomhet, vi inkluderer og er mentalt til stede for henne. Vi er konsekvente, men allikevel så ser vi at personligheten hennes er så sterk der hun vil gjøre alt selv, hun sjefer rundt og styrer på. Som mor er jeg sliten av å forhandle i alle situasjoner... dagens utblåsning...puh ..

Høres ut som dere gjør en kjempegod jobb ❤️ Enkelte barn er vel bare en større utfordring for foreldrene tenker jeg :joyful::wacky: har ei nå på 5 måneder som er VELDIG bestemt og har vært det siden hun ble født. Når hun er glad er hun kjempeglad, og når hun er misfornøyd er hun VELDIG misfornøyd. Det er liksom mye av alt. Og der hvor storebroren feks bre gråt litt da han fikk vaksine, så hyler hun her så høyt hun kan i 5-10 minutter inntil jeg får roet henne. Om vi er på en restaurant og hun plutselig blir overstimulert eller trøtt kan hun plutselig begynne å gråte helt utrolig høyt, og det stopper ikke med èn gang hun blir båret rundt heller. På gulvet ruller hun rett rundt og ligger og kjefter og skriker etter et par sekunder fordi hun ikke kommer seg fremover. I det hele tatt - det er MYE fra henne på godt og vondt hele tiden og hun er selvfølgelig verdens nydeligste baby som jeg ikke ville byttet mot noe, men du, man blir litt sliten av energiske og viljesterke babyer/småbarn :D
Spent på å se om hun her blir litt sånn du beskriver om et års tid :joyful:

Høres ut som dere gjør en kjempegod jobb ❤️ Enkelte barn er vel bare en større utfordring for foreldrene tenker jeg :joyful::wacky: har ei nå på 5 måneder som er VELDIG bestemt og har vært det siden hun ble født. Når hun er glad er hun kjempeglad, og når hun er misfornøyd er hun VELDIG misfornøyd. Det er liksom mye av alt. Og der hvor storebroren feks bre gråt litt da han fikk vaksine, så hyler hun her så høyt hun kan i 5-10 minutter inntil jeg får roet henne. Om vi er på en restaurant og hun plutselig blir overstimulert eller trøtt kan hun plutselig begynne å gråte helt utrolig høyt, og det stopper ikke med èn gang hun blir båret rundt heller. På gulvet ruller hun rett rundt og ligger og kjefter og skriker etter et par sekunder fordi hun ikke kommer seg fremover. I det hele tatt - det er MYE fra henne på godt og vondt hele tiden og hun er selvfølgelig verdens nydeligste baby som jeg ikke ville byttet mot noe, men du, man blir litt sliten av energiske og viljesterke babyer/småbarn :D
Spent på å se om hun her blir litt sånn du beskriver om et års tid :joyful:

Ja, da blir det spennende å følge utviklingen! Veldig gøy å se alt de får til, men ekstremt krevende å tøyle dem så de ikke utfordrer omgivelsene for masse så de skader seg. - der er vi nå. Har akkurat vært gjennom en kamp for å få henne til å sove nå. Nekter, kaver og hyler. Fikk henne ikke oppi vogna en gang. Sovna til puppen på rommet og har sovet i snart en times tid..

Min eldste rullet ved to mnd, krabbet ved tre mnd, gikk ved seks mnd og var aldri i ro! det var utrolig utfordrende de første 2-3 årene, men nå er han snart seks og utrolig omsorgsfull, hjelpsom, klarer omtrent alt selv og har nettopp begynt på skolen. Jeg tror dette er en periode dere må overleve, og så går det fint om litt <3 vi ble bedt om å sjekke ham for adhd da han var under ett år, men ingen tegn på det eller noe annet galt nå. Sender varme klemmer!

Min eldste rullet ved to mnd, krabbet ved tre mnd, gikk ved seks mnd og var aldri i ro! det var utrolig utfordrende de første 2-3 årene, men nå er han snart seks og utrolig omsorgsfull, hjelpsom, klarer omtrent alt selv og har nettopp begynt på skolen. Jeg tror dette er en periode dere må overleve, og så går det fint om litt <3 vi ble bedt om å sjekke ham for adhd da han var under ett år, men ingen tegn på det eller noe annet galt nå. Sender varme klemmer!

Haha, måtte le litt av det med ADHD, faktisk! Hvem ber folk sjekke unger som er under 1 år for det?! Helt vilt, spør du meg..

Men ja, det er nok en fase der det skjer mye og ikke alt utvikles samtidig. Regner med hun kommer godt utav det det, og det samme med oss voksne vil jeg tro. Må bare huske å trekke pusten litt innimellom :hilarious:

Høres nesten litt ut som trassalderen har kommet? Min gutt er 20 mnd og merker det blir litt mer utfordrende adferd og sier NEI til alt! Så man må bare smøre seg med tålmodighet til 4 år ca…

Kjenner meg til dels igjen ja. Her har eldste også vært mye siden baby. Nå er han 2 år og 4 mnd. Jeg har tidlig sagt at jeg orjer ikke å sloss, for det første har jeg ikke krefter og for det andre så ønsker jeg ikke at han skal føle seg som en taper. Så har virkelig redusert kampene til de får gangene det er nødvendig (som f.eks en periode hvor han nekta bilstolen, det var noe uker med slossing og så ga der seg). Det betyr ikke at han får viljen sin bestandig, men vi må finne mer pedagogiske måter å løse ting på. Vi bor heldigvis nært grøntområder, og han blir en så rolig og fornøyd fyr straks han får kommer seg ut. Tror han kjeder seg fort (det sier de I barnehagen også), og tror også at de i denne alderen blir litt overveldet når de begynner å forstå og blir konfrontert med så mange "regler" hele tiden. Vi prøver å inkludere han mest mulig i alt av husarbeid og sysler som vi voksne gjør, og da blir han så glad og fornøyd gutt. Elsker å være med og hjelpe til.

Jeg erfarer at å være flink å bekrefte hans følelser og ønsker hjelper veldig når ting begynner å låse seg. F.eks hvis jeg gir feil glass/kopp. Så sier jeg bare "du ville ikke ha den koppen/glasset" (på en sånn måte at jeg viser at jeg forstår hva han føler, ikke sånn overfladisk), men gir fortsatt det glasset/koppen han protesterer mot. Veldig ofte er det nok for å roe ned situasjonen. Om det ikke er nok så bytter jeg til den koppen han vil ha. Jeg velger mine kamper. Er det viktig for ham, men ikke for meg, vel, da skal han få den.

Back
Topp